Onsdag startet arbeidet med å fjerne en tysk flyhangar fra krigens dager i Hommelvik. For her kommer Nordlandsbanen når den nye tunnelen gjennom Gevingåsen står ferdig.
- Sporet kommer omtrent rett gjennom den hangaren vi er i ferd med å rive. Deretter går det ned i en slags kulvert og så rett inn i fjellet, sier Lisbeth Nygård, byggeleder i Jernbaneverket.
Fjerner rasfarlig strekning
Den 4,4 kilometer lange tunnelen til drøyt 600 millioner kroner skal stå ferdig i 2011.
- Vi bygger tunnel for å skaffe en sikrere togtrasé fra Hommelvik til Hell. Dagens linje er svært utsatt for ras, forteller Nygård.
Krymper reisetiden
Tunnelen vil redusere reisetiden mellom Trondheim og Steinkjer med fem minutter. Den vil også gjøre at avstanden mellom krysningssporene i Hommelvik, på Midtsand og Hell blir bedre.
- Vi får like avstander og da øker vi effektiviteten for togene, sier Nygård.
Men hva om det blir behov for dobbeltspor og elektrifisering når tunnelen står ferdig?
- Strøm har vi forberedt for. Og vi bygger en kulvert som er forberedt for to spor, får vi behov for to spor sprenger vi en tunnel til, sier Lisbeth Nygård i Jernbaneverket.