– Nå vil alle de 108 kommunene som har søkt om å få bli med i forsøket som åpner for at de kan få egne løyper for snøscooterkjøring få anledning til det, sier Linda Hofstad Helleland (H), leder av Stortingets samferdselskomite.
– Dette er en viktig seier for det lokale selvstyret. Høyre har tillit til at det enkelte lokalsamfunn selv kan og bør ta stilling til om de ønsker å åpne for mer scooterkjøring, sier hun til NTB.
LES: Sp kan redde regjeringens snøscooterforslag
Omstridt
Regjeringen har bestemt at alle kommuner som ønsker å være med i forsøksordningen som legger til rette for lokal forvaltning av motorkjøring i utmark, skal få lov til det. Senterpartiet vil kunne sikre regjeringen flertall for en utvidet ordning, som resten av opposisjonen motsetter seg, innbefattet samarbeidspartiene Venstre og KrF.
Arbeiderpartiets Terje Lien Aasland har stilt miljøvernminister Tine Sundtoft (H) et skriftlig spørsmål om saken. Han vil vite om ordningen strider mot forsøksloven.
Onsdag fikk han svaret: Det gjør den ikke.
LES: Turistforeningen klager på snøscootervedtak
Sundtoft viser til vurderingene fra Kommunal- og regionaldepartementet, som har ansvaret for forsøksloven. I svaret fra departementet anføres det at forsøksordningen ikke er å betrakte som en generell reform.
– Omfanget anses stort, men innenfor lovens rammer for å vinne erfaring med et bredt utvalg av kommuner, heter det.
Nå skal erfaringene fra forsøksordningen inngå i departementets lovarbeid, påpeker Sundtoft.
– Det er viktig for meg å samle erfaringer fra forsøket før vi fremmer lovforslaget for Stortinget, anfører hun.
LES: – Snøscooterkjøring fører ikke til mer støy
– Frislipp
Tidligere denne måneden samlet en rekke organisasjoner seg til protestmøte mot utvidelsen av forsøksordningen.
Friluftslivsinteresser, naturvernere og representanter for skogeiere, grunneiere og reiseliv har protestert kraftig på det de mener er et uansvarlig frislipp.
– Dette er et rent proformaprosjekt for å tilfredsstille Fremskrittspartiets ønske om å komme i gang med scooterkjøring så raskt som mulig, påpeker generalsekretær Lasse Heimdal i Friluftslivets fellesorganisasjon (FRIFO).
Han hevder forsøksordningen er uten verdi fordi regjeringen har innledet en lovprosess parallelt. Tidligere miljøvernminister Thorbjørn Berntsen (Ap) har også engasjert seg kraftig i saken. Overfor VG spår han tut og kjør og kaos.
– Allerede da jeg satt på Stortinget på 1980-tallet ble dette forsøkt. Resultatet var gitt: De som hadde scootere i frislipp-kommuner, kjørte over i kommunene som skulle ha en restriktiv praksis. Verken politiet eller fjelloppsynet hadde ressurser til å stoppe dem, sier han.
Høyres Linda Hofstad Helleland mener Aps holdning tilkjennegir en grunnleggende mistillit til egne lokalpolitikere.
– 36 Ap-styrte kommuner har søkt om å få være med i forsøket. De vil nå få lov til å åpne for noe de ikke ville ha fått til med rødgrønt styre. Det er grenser for politikk og hva som skal eller bør bestemmes av Stortinget, sier hun.