En rekke flaskehalser på viktige vegstrekninger i Trøndelag står uløst. De rødgrønne vil åpne for bompenger for å få fart på utbyggingen, mens de blå nekter.
Sør-Trøndelag har allerede en rekke bompenefinansierte vegstrekninger. E6 østover mot Stjørdal har to bomstasjoner på Ranheim og Hommelvik.
E39 mellom Øysand og Orkanger er også bompengefinansiert. Det samme er fastlandsforbindelsen til Hitra og Frøya.
SE VIDEO:
Nye bommer
En rekke nye bomstasjoner er lansert for å kunne utbedre E6 sørover mellom Trondheim og Melhus og mellom Støren og Oppdal. E6 på disse stedene er ulykkesutsatt og det er politisk uenighet om hvorvidt bompenger er løsningen for å få fart på utbyggingen.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
Også i Trondheim er det igjen snakk om å gjeninnføre bomringen for å finansiere falskehalsene ved Sluppenbrua, i Ila og på Byåsen.
SE VIDEO:
Ørlandet hovedflystasjon
En annen viktig sak for Trøndelag er hva som skal skje med Ørlandet hovedflystasjon. Etter at heimevernets base på Værnes er bygd ned, er det nesten bare forhåndslagrene i Stjørdal og Bjugn som har betydning for Forsvaret i Trøndelag.
Det er ikke bestemt om Norge får én eller to kampflybaser, men Ørlandet, Bodø og Evenes er alle kandidater. Forsvarssjefen anbefaler Stortinget om å gjøre Bodø til Norges fremtidige kampflybase. Regjeringen vil bestemme seg for stedsvalget i 2010.
Senterpartiets Ola Borten Moe har uttalt at han vil jobbe for at Ørland hovedflystasjon fortsatt skal bestå som Norges jagerflybase nummer èn.
Hovedflystasjon er Fosenhalvøyas største arbeidsplass med 650 ansatte. En nedleggelse av aktiviteten vil ramme rundt 1 200 arbeidsplasser i Ørland og Bjugn.
Sykehusgiganten
Et av landets største byggeprosjekter, er i sluttfasen på Øya i Trondheim. Det nye regionsykehuset for Midt-Norge er i ferd med å ta form.
Politisk er det stor uenighet om finansieringen av sykehuset og det er knyttet stor spenning til om staten blar opp de pengene som er nødvendig for å sluttføre sykehuset.
Flere gjengangere
Ifølge valgforsker Torill Aalberg kan både samferdsels- og miljøpolitikk bli viktige saker.
– Der står både spørsmålet om bomvei og veiprising sentralt, sier Aalberg til NRK Trøndelag.
Hun tror også at det blir gjengangerer knyttet til skole og eldreomsorg og at finanskrisen kan bli sentral.
– Finanskrisen kan påvirke oppmerksomheten knyttet til næringspolitikken, sier Aalberg.
Les også:
Tidligere valgresultater
- Stortingsvalget 1997
Se alle resultatene fra
- Fylkestingvalget 1999
Se alle resultatene fra
- Stortingsvalget 2001
Se alle resultatene fra
- Fylkestingvalget 2003
- Stortingsvalget 2005
- Fylkestingvalget 2007