Direktivet setter nemlig et tak på rabatter for folk som kjører mye.
I Norge kan en få opptil 50 prosent rabatt dersom man kjører mye. Med de nye EU-reglene, blir det en maksgrense på 13 prosent.
- Vil ramme Norge hardt
Ifølge samferdselsminister Liv Signe Navarsete vil dette ramme Norge og norsk næringsliv hardt.
- Det vil bety en stor merutgift for næringslivet. For eksempel vil et vogntog fra Kristiansand til Trondheim få økt sine kostnader til bomavgifter med over 50 prosent.
Fra 2009 vil reglene gjelde for lastebiler og vogntog, samt for såkalt rushtidsavgift. I 2013 vil EU at direktivet også skal gjelde for alle privatbiler.
- Kommer mye dumt fra Brussel
- Dette ser jeg på som en parallell til det med krumming på bananen, det er like idiotisk, sier drosjesjåfør Jan Erik Rommetveit.
Navarsete skal i dag i møte med EU-formannskapet og vil forsøke å overbevise dem om at det trengs unntak for land som Norge.
- Nå er ikke EU kjent for å drive så veldig mye senterpartipolitikk, men jeg har opplevd at det går an å snakke med EU-kommisjonen, og jeg håper at det skal være mulig også i denne saken, sier Navarsete.