Frykter dette vil føre til mer svevestøv

Trondheim bydrift liker ikke at enkelte av bussene i byen kjører rundt med piggdekk.

Piggdekk på buss

Enkelte busser i Trondheim er skodd med piggdekk i vinter. Det kan føre til høyere nivå av svevestøv i byen.

Foto: Stein Roar Leite / NRK
Kjetil Haarberg

Kjetil Haarberg og Trondheim bydrift skulle helst sett at bussene kjørte piggfritt.

Foto: Lena Gundersby Gravdal / NRK
Anti-svevestøv-maskin

Disse maskinene er bydriftas beste våpen i kampen mot svevestøvet. På milde dager vasker og feier de gatene. På kalde dager bruker de kjemikalier for å hindre støvet i å forurense lufta.

Foto: Lena Gundersby Gravdal / NRK
Grethe Opsal, kommunikasjons- og markedssjef AtB

Grethe Opsal i AtB skjønner frustrasjonen, men sier at de må sette kundenes sikkerhet først.

Foto: AtB

– Støvsituasjonen er utfordrende, sier ingeniør Kjetil Haarberg i Trondheim bydrift.

Sammen med de andre i bydrifta har han startet på en ny sesong i kampen mot svevestøvet.

Forrige vinter klarte kommunen for første gang på fem år å holde seg under grensen for utslipp av slikt støv, og med hjelp av store, avanserte feiebiler prøver de også i år å holde lufta så ren som mulig.

En av deres største fiender er piggdekkene, og Haarberg er frustrert over at noen av byens busser ruller rundt med pigger mot asfalten.

– Det er overraskende at bussene kjører med så mye piggdekk. Det var vi ikke klar over, men de gjør faktisk det, sier han.

– Tunge kjøretøy gir mer svevestøv

Piggdekkbruken i Trondheim øker stadig, og at bussene også benytter seg av disse dekkene gjør svevestøvbekjempelsen ekstra utfordrende.

– Tunge kjøretøy genererer mye svevestøv. Jeg synes det er veldig rart at bussene bruker piggdekk og jeg synes ikke noe særlig om det. Men det er deres valg, sier Haarberg.

AtB: – Handler om sikkerhet

AtB presiserer at miljø er viktig for alle de tre operatørene som kjører buss i Trondheim.

– Det er ingen tvil om at alle tenker på miljøet her, men samtidig har vi et ansvar for å frakte folk trygt og sikkert fra a til b, sier kommunikasjonssjef Grethe Opsal.

Hun forteller at det er rundt ti prosent av bussene som har skodd seg med pigger i år, og at dette også er et valg de har gjort tidligere.

– Det er en liten andel av bussene som kjører med pigg i Trondheim, og det er veldig bevisst hvem som gjør det. Spesielt de som kjører Klæbu, Byneset og leddbussene som skal gå oppover mot Dragvoll og Byåsen har en trasé som gjør at de ønsker å kjøre med piggdekk for å komme seg fram, forteller Opsal.

Hun forstår frustrasjonen hos Trondheim bydrift, men forklarer at piggdekkene kan være avgjørende for at bussene kommer seg dit de skal på glatt vinterføre.

– Det er viktig at bussene er riktig skodd. Når det er glatte dager så oppfordres jo alle til å ta bussen og ikke kjøre bil. Da ville det vært dumt hvis bussen ikke kommer seg fram.

Mye svevestøv i Steinbergtunnelen i Trondheim.

Slik så det ut da svevestøvet la seg tett inne i Steinbergtunnelen i Trondheim på denne tida av året i fjor.

Video fra Trøndelag

Rekordmye regn førte til store problemer i hele Trøndelag. Ras stengte blant annet E14 mellom Stjørdal og Storlien , og i Selbu ble mer enn 400 personer isolert da veien ble sperret av skred.
Store nedbørsmengder har gitt stengte veger og togavsporing
1500 besøkende i helgen