En feil i en sjøkabel gjør at 10-15 husstander er uten bredbåndsdekning.
– Vi får ikke logget oss inn noe sted nå, det sier seg selv, sier Ørsnes.
Han er blant mange i Harsvåg som har ventet i flere dager på at Telenor skal rette feilen. I kontakt med kundebehandlere og automatiske svarere har han fått vite at det jobbes med saken.
Det er ikke første gang grenda er uten forbindelse med omverdenen.
– Nå er det umulig å bruke nettbanken og andre praktiske digitale tjenester, det hadde vært greit å fått betale regninger som forfaller nå, sier Ørsnes på sin analoge fasttelefon.
Brudd i sjøkabel
Nettet i området har vært nede siden lørdag formiddag i forrige uke, 10. oktober. Allerede dagen etter var Raine Ørsnes i kontakt med Telenor, og fikk vite at sjøkabelen som forsyner Hasvåg med signaler til blant annet bredbånd, var defekt.
Pressekontakt i Telenor, Per Aril Meling forteller at de allerede i helga visste at det var problemer med sjøkabelen.
– Nå skal vi ha et møte med entreprenører onsdag, for å se hvor raskt vi kan få opp en helt ny internettsentral på den sida av fjorden hvor de berørte kundene bor, sier Meling til NRK.
Meling håper alt skal være i orden igjen til den 20. oktober, men tar forbehold.
– Vi har gjort vurderinger. Om vi skulle benytte skipet som reparerer slike sjøkabler, kan arbeidet ta lengre tid. Nå satser vi i stedet på å etablere en helt ny sentral, og mener det er den raskeste løsningen. Det er beklagelig at slikt skjer, og Telenor refunderer selvsagt abonnementet for perioden kunden er uten dekning, sier Meling.
Mobilen i vinduskarmen
I mellomtida må Raine Ørsnes smøre seg med tålmodighet, og finne andre måter å betale regningene på.
– Jeg er godt vant med at mobilen ligger i vinduskarmen på kjøkkenet. Den er jo ikke til nytte før jeg skal av gårde til andre steder. Jeg tar den med på sjøen, der virker den. At vi blir uten nett i mange dager, det er i dag atskillig mer upraktisk for oss, sier Ørsnes.