Forsida er altså laget som en annonse for Røde Kors sin innsamlingsaksjon til menneskene som flykter over Middelhavet til Europa.
Folkelig engasjement
– Vi har vært fryktelig opptatt av å skulle prøve å ta opp det folkelige engasjementet rundt flyktningsaken. Det er nok det sterkeste engasjementet jeg har opplevd gjennom mine 14 år som redaktør i Trønder-Avisa, sier Arve Løberg til NRK.
Men generalsekretær Kjersti Løken Stavrum mener forsida blir for lik en vanlig annonse.
– Det er lesere som har tatt kontakt med meg om saken, og jeg har aldri sett en lignende forside i noen norsk avis. Rent presseetisk skal avisene skille mellom annonser og redaksjonelt innhold. Jeg synes ikke avisa har gjort dette tydelig nok, mener Løken Stavrum.
Intern debatt
Redaktør Arve Løberg har stort sett bare fått positive tilbakemeldinger på forsida i dag, men innrømmer at det har vært en intern debatt i redaksjonen.
– Det er ikke alle hos oss som er enige i det vi har gjort, men jeg mener saken er viktigere enn prinsippene denne gangen. Jeg har ingen dårlig samvittighet for dette. Og jeg vil understreke at Røde Kors ikke har betalt noe for dette, sier Løberg til NRK.
Kjersti Løken Stavrum mener Trønder-Avisa kunne håndtert dette på en annen måte.
– Avisa kunne ha laget et redaksjonelt budskap med oppfordring om å støtte flyktningaksjonen, og ikke lage forsida som en annonse, sier hun.