Hopp til innhold

Fanten forlater Frankrike

Fanten og dens kreftsyke mannskap er nå på tur mot den tyske grensen etter flere uker på de franske kanaler. Skipper Thor Bulling gleder seg til å komme ut på mer romslige kanaler og gler seg enda mer til å finne sjøen.

Nytt mannskap. Egil Hestad og Olav Sæverud får instrukser av skipper Thor Bulling på Fanten
Foto: Thor Riseth

Fanten har nå vært underveis i et par måneder. Skipper Thor Bulling er sliten, han er ”hussji klar” som vi sier på trøndersk. Nå gler han seg til å komme hjem.

Alle er syke

Fantens reise gjennom Frankrike har bydd på en del problemer, men også mange gode stunder. Fanten har gått på grunn, har fått kjølesystemet fullt av rask og dritt, har sneiet borti slusekanten og fått skader, men ellers er alt bra. Det største problemet nå er skipper Thor Bulling sin helsetilstand. Kreftsykdommen røyner på og Thor er svært sliten. Attpåtil er han nå alene som fast mannskap på båten. Det vil si at alle som er om bord er mer eller mindre syke. Hittil har det gått bra. Kreft er jo ingen ensartet sykdom, det arter seg forskjellig for de fleste.

På Mosel

I dag fredag forventer skipper Bulling at de skal passere grensen til Tyskland. Det skjer på elva Mosel som de nylig har begynt på. Her håper de å få tak på kart over elvene og litt om hvordan man seiler her. Kanalfart på Canal de l´est var en heller ensom affære. Masse sluser gjorde framdriften liten, ofte var det ikke mer enn ett par hundre meter mellom hver sluse. Slusene tar tid, selv om man fikk en viss rutine etter hvert.

Elvefarten på Mosel kan bli riktig en koseetappe. Flott natur og ei elv som svinger seg flott ned mellom vinstokkene på begge sider. Moseldalen er en perle og nydelig i vårsola. Været har vært kjempemessig den siste tida med temperaturer opp mot tretti grader i skyggen på ettermiddagen.

Budsjettsprekk

Fanten har overskredet budsjettet og vil nå ta den raskeste veien hjem. Det vil si at Rhinen nedover er et klart valg, selv om det betyr en del seilas i mer urbane og industristrøk enn man helst ønsker. I Nederland er det igjen mannskapsskifte og turen vil gå videre mot Kiel hvor det blir oppsetting av mast og rigg. Fra Kiel vil turen gå Storebælt og et besøk i munningen av Limfjorden er på programmet. Hanne og Sveinung Moesgaard Skjesol har invitert mannskapet på middag, bajer og dusj. Dette syntes skipper Bulling var så hyggelig at han takker ja tusen takk til invitasjonen. Hanne er fra Danmark og var prest på Snåsa inntil nylig. Sveinung er fra Sparbu og har felles familie med Thor Bulling. Budsjettsprekken fører også til at Oslo strykes fra ruta. Fra Skagen legges turen direkte over til Sørlandet. Norskekysten er da lang nok uansett.

En lunsj i det grønne. Thor Bulling, Ole Martin Saltvik og Richard Payne i Girancourt
Foto: Thor Riseth

Nytt mannskap

De to karene som er med Thor Bulling nå, er Egil Hestad fra Trondheim og Olav Sæverud fra Ørlandet. De mønstret på i Nancy tirsdag og skal være med et par uker. Begge er på båten mellom behandlingsbesøk på sykehuset. De fikk sin ilddåp som mannskap i Thionville i går. Da skulle de skaffe diesel til båten. Det måtte skje på den tungvinte metoden, nemlig å bære den i kanner fra nærmeste bensinstasjon. Nærmeste bensinstasjon denne gangen var langt unna. Men skipper Thor Bulling berømmer de to karene for stor innsats og godt mot. Selv er skipper Bulling ikke i stand til å gjøre denne jobben.

Turen så langt har vært en suksess for Thor og hans ide om å tilby kreftsyke noe annet å tenke på. Å leve trangt sammen på en båt krever samarbeidsevner og tilpasningsevner. Tålmodighet og overbærenhet er nok også viktige egenskaper. Hittil har det kun vært et lite sammenstøt. Det skjedde i Epinal da en mann mønstret av et par dager før tida etter en konflikt. Det syntes skipper Bulling var beklagelig, men noe man må regne med i løpet av en sånn tur.

Bilder

Nytt mannskap på plass. Egil Hestad og Olav Sæverud får instrukser av skipper Thor Bulling på Fanten.

En lunsj i det grønne er ikke å forakte. Her er Thor Bulling, Ole Martin Saltvik og Richard Payne i Girancourt. Det er det høyeste punktet på Canal de l´est,