Hopp til innhold

Fanten i Avignon

Seilturen for kreftsyke, ”Seil for livet” med motorseileren Fanten har nå nådd Avignon på store Rhone i Frankrike. Det betyr at kanalfarten er i gang og at det er mange utfordringer. Inn i svære sluser sammen med store lastebåter. Da blir fort både Fanten og mannskapet små.

Thor Bulling og Stéphane Nicolas Héviot
Foto: Thor Riseth

”Seil for livet” med steinkjermannen Thor Bulling nærmer seg målet - sakte, men sikkert. Om et par måneder eller så regner man med å være i Steinkjer. Fra starten gikk i Aguadulce i Sør-Spania 1. mars, er nå mange sjømil tilbakelagt. Nå er Fanten i Avignon i Frankrike en måned etter starten. Det har vært en tur svært rik på erfaringer og opplevelser.

Motbør

 

Thor Bulling, Ivar Kvarving og Kjell Urdshals på Fanten
Foto: Thor Riseth

 

Fanten hadde motbør på alle vis ei ukes tid. Etter at to mann forlot båten i Barcelona, var det kun én skikkelig seilingsdag. Skipperen hadde store plager i denne uka og måtte tilkalle en kompis fra Oslo, Bertil Vollmo. Bertil stilte på svært kort varsel da en ”diagnosekar” uteble på grunn av helsa. Helsa til Thor Bulling var svært dårlig denne uka og han trengte en mann til som kan avløse maskinist Kjell til rors. 

Mye tid til rors har ikke Bertil fått. Tida har blitt brukt på land i Puerta de la Selva, en liten firskerby rett sør for grensen til Frankrike. Her fant man en nyttig internettkafé og ble kjent med de som jobbet der. Kontakt hjem ble opprettholdt, men det var lite å ta seg til annet enn å bekymre seg for båten. Den lå og sleit i fortøyningene og verken folk eller båt hadde det bra.

Været var svært dårlig for ”Seil for livet”. Vinden var opp mot storm og alle fiskebåter hadde landligge nesten hele den uka. Vind fra nordvest og kaldt som bare pokker, gjorde det til en sur og kald opplevelse å være norsk spanjol på land. Bare det å forflytte seg på flytebrygga var nok til å bli sjøsjuk og båten har ikke vært en god oppholdsplass om natta heller. Alt rullet og det var lite ro for de på båten.

Inn i smulere farvann

 

Fanten i en sluse på Rhone
Foto: Thor Riseth

 

Fra Steinkjer kom det også tre kvinner som skulle være med en ukes tid pluss en fransk-ogndaling, Thierry Naels. Thierry er med i staben for Seil for livet. Nå er franske Thierry med som kjentmann og mannen som fikser ting. Å ha en innfødt som kan språket er alfa og omega. Ikke nok med det, Thierry er også fransk gourmetkokk med fem års utdannelse i faget. Det lover godt for matstellet om bord på Fanten.

Fanten seiler nå motstrøms på store Rhone. Nederste del av elva var ikke seilbar, så her ble det kanalfart. I Arles kom de inn på Rhone og har fulgt den opp til Avignon hvor Fanten går fra i dag. I løpet av en ukes tid skal de etter planen være i Lyon. Her er det nytt mannskapsbytte.

Inn i slusene

- Vi ble små forrige natt, sier Thor Bulling. 
Da ble de vekt med dunking i båten klokka fire på morgenen. De lå i veien. Kom dere unna!

- Vi lå og ventet på ei sluse, forteller Bulling. Vi flytta oss unna, slusa ble åpnet og inn for flere svære lastebåter. Slusa som var et par hundre meter lang. ble fylt opp med store lasteprammer og lille Fanten. På noen minutter var slusa fylt opp og de kunne fortsette fjorten meter høyere opp i terrenget.

- Det var en selsom opplevelse, forteller Thor Bulling. Å ligge inne i slusa og flyte oppover i full fart var spesielt, forteller kapteinen på Fanten.

Kanalfart

Rhone er hovedkanalaen for mye av båtrafikken i sørfrankrike. Her går det opp båter på mange tusen tonn. Fanten blir liten i dette selskapet. Etter Lyon skal Fanten over på ei ny elv som heter Saonne før Canal de l´est fører Fanten til Toul som er et nytt sted for mannskapsbytte. Her kan man velge flere veier videre.

Fanten er godt i gang med kanalfarten, men har svært mye igjen. En ny rapport kommer fra Canal de l´est om to til tre uker. Da skal det seiles på en gammel kanal med manuelle sluser som må åpnes og stenges for hand. Det blir spennende og sikkert noe slitsomt.