Enova har totalt gitt 60 millioner kroner i støtte til å bygge ladestasjoner for tungtransporten.
Det forteller markedsdirektør i Enova, Astrid Lilliestråle.
Hun sier at de har gitt støtte til 19 stasjoner for underveislading for tungtransport fra Trondheim og sørover. Totalt er det satt opp 108 ladepunkt.
– Vi ønsker å akselerere utviklingen mot elektrifisering av veitransporten, og her i hovedsak tungtransporten.
Ladestasjonene vil være på plass innen 2025.
Markedsdirektør i Enova, Astrid Lilliestråle, sier at de skal støtte bygging av ladestasjonene med 60 millioner kroner.
Foto: Morten Andersen / NRKVanskelig på noen strekninger
Trond Aune er sjåfør i Forset Grus. I over to år har han brukt elektrisk lastebil, men mest til bykjøring.
– Og det er egentlig ganske greit.
– Har du trua på at eldrift er fremtida for tungtransport også?
– Jeg må innrømme at jeg tror at det på noen veistrekninger kan bli vanskelig. Men jeg tenker; Oslo og Trondheim, ja, hvorfor ikke?
Aune tror el-lastebiler kan bli vanskelig på noen strekninger, men tror at Oslo-Trondheim kan funke.
Foto: Morten Andersen / NRKPå turen mellom Oslo og Trondheim må du stoppe for å lade i ny og ne.
– Tror du at sjåførene blir rastløse over å tenke på at de må sette seg en time og vente på lading?
– Jeg tenker kanskje at etter 30 mil så er det ikke så dumt med en time pause.
Sør for Trondheim
Ladepunktene vil de sette opp på disse strekningene:
- Oslo – Trondheim
- Oslo – Svinesund
- Oslo – Stavanger
- Oslo – Bergen
Det skal bygges 19 stasjoner sør for Trondheim, med til sammen 108 ladepunkt.
Grafikk: Enova– Vi har startet med Sør-Norge, der behovet er størst. Det er rett og slett mest trafikk. Men vi vil fortsette med neste utlysning og gå lenger mot nord, sier Lilliestråle.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) sier at de også er i gang med å planlegge infrastrukturen for den nordlige delen av landet.
– Vi er i full gang med å rulle ut en ladeinfrastruktur, og det er allerede utlyst for den neste delen av landet, som dekker fra Trondheim og nordover.
– Men det er jo viktig å ta fatt der hvor vi kan få størst effekt i første omgang. Og det gjør vi nå på den sørlige delen av landet, sier Nygård.
De begynner sør i landet, hvor behovet er størst. Det sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).
Foto: Christine Breivik ØenVil elektrifisere
– Vi må ha flere av disse lynladerne på plass for å kunne håndtere kutt i klimagassutslipp for tungbilsektoren, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).
I Norge er det 66 275 lastebiler. Av disse er knappe 2 prosent utslippsfrie.
Astrid Lilliestråle sier at veitransporten står for nesten 20 prosent av Norges klimagassutslipp.
Hun sier at de opplever en stor interesse.
– Det er noen barrierer, for eksempel knyttet til kostnad, knyttet til infrastruktur for lading. Det er det vi prøver å adressere med dette støtteprogrammet.