Hopp til innhold

Lastebilnæringen kan gå over til nullutslipp – deler ut 60 millioner

Innen 2025 skal det være mulig å kjøre tungtransport utslippsfritt.

Trond Aune, sjåfør i Forset Grus. Han har på seg neongule arbeidsklær og holder en ladekontakt i hånden.

EL-LASTEBIL: Trond Aune i Forset Grus har bortimot 80.000 kilometer i el-lastebilen. Han synes det fungerer ganske greit.

Foto: Morten Andersen / NRK

CO₂ i atmosfæren
426,9 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Enova har totalt gitt 60 millioner kroner i støtte til å bygge ladestasjoner for tungtransporten.

Det forteller markedsdirektør i Enova, Astrid Lilliestråle.

Hun sier at de har gitt støtte til 19 stasjoner for underveislading for tungtransport fra Trondheim og sørover. Totalt er det satt opp 108 ladepunkt.

– Vi ønsker å akselerere utviklingen mot elektrifisering av veitransporten, og her i hovedsak tungtransporten.

Ladestasjonene vil være på plass innen 2025.

Markedsdirektør i Enova, Astrid Lilliestråle.

Markedsdirektør i Enova, Astrid Lilliestråle, sier at de skal støtte bygging av ladestasjonene med 60 millioner kroner.

Foto: Morten Andersen / NRK

Vanskelig på noen strekninger

Trond Aune er sjåfør i Forset Grus. I over to år har han brukt elektrisk lastebil, men mest til bykjøring.

– Og det er egentlig ganske greit.

– Har du trua på at eldrift er fremtida for tungtransport også?

– Jeg må innrømme at jeg tror at det på noen veistrekninger kan bli vanskelig. Men jeg tenker; Oslo og Trondheim, ja, hvorfor ikke?

Trond Aune, sjåfør i Forset Grus, sitter inne i den elektirkse lastebilen. Han holder hånda på rattet og smiler.

Aune tror el-lastebiler kan bli vanskelig på noen strekninger, men tror at Oslo-Trondheim kan funke.

Foto: Morten Andersen / NRK

På turen mellom Oslo og Trondheim må du stoppe for å lade i ny og ne.

– Tror du at sjåførene blir rastløse over å tenke på at de må sette seg en time og vente på lading?

– Jeg tenker kanskje at etter 30 mil så er det ikke så dumt med en time pause.

Les også Stor mangel på strøm til nye el–lastebiler

Verdalskalk

Sør for Trondheim

Ladepunktene vil de sette opp på disse strekningene:

  • Oslo – Trondheim
  • Oslo – Svinesund
  • Oslo – Stavanger
  • Oslo – Bergen
Kartet viser hvor det skal bygges forskjellige ladestasjoner rundt om i landet.

Det skal bygges 19 stasjoner sør for Trondheim, med til sammen 108 ladepunkt.

Grafikk: Enova

– Vi har startet med Sør-Norge, der behovet er størst. Det er rett og slett mest trafikk. Men vi vil fortsette med neste utlysning og gå lenger mot nord, sier Lilliestråle.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) sier at de også er i gang med å planlegge infrastrukturen for den nordlige delen av landet.

– Vi er i full gang med å rulle ut en ladeinfrastruktur, og det er allerede utlyst for den neste delen av landet, som dekker fra Trondheim og nordover.

Men det er jo viktig å ta fatt der hvor vi kan få størst effekt i første omgang. Og det gjør vi nå på den sørlige delen av landet, sier Nygård.

Jon-Ivar Nygård, samferdselsminister

De begynner sør i landet, hvor behovet er størst. Det sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

Foto: Christine Breivik Øen

Vil elektrifisere

– Vi må ha flere av disse lynladerne på plass for å kunne håndtere kutt i klimagassutslipp for tungbilsektoren, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

I Norge er det 66 275 lastebiler. Av disse er knappe 2 prosent utslippsfrie.

Astrid Lilliestråle sier at veitransporten står for nesten 20 prosent av Norges klimagassutslipp.

Hun sier at de opplever en stor interesse.

– Det er noen barrierer, for eksempel knyttet til kostnad, knyttet til infrastruktur for lading. Det er det vi prøver å adressere med dette støtteprogrammet.

Les også 450 bedrifter står i strømkø: – En stor utfordring for hele det norske samfunnet

Bengt Eidem Tensio