Hopp til innhold

Skal bygge verdens første utslippsfrie lasteskip

Hydrogen og vind skal kutte kostnader og frakte gods helt utslippsfritt. – En milepæl for den maritime industrien, sier NTNU-forsker.

Illustrasjon av skipet "With Orca" som blir verdens første hydrogendrevne lasteskip og verdens første utslippsfrie bulkfartøy

UTSLIPPSFRI: Hydrogen, vindkraft og batteri skal gjøre at skipet seiler helt utslippsfritt. Skipet blir 88 meter langt og blir veiende 5500 tonn.

Illustrasjon: Norwegian Ship Design

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

– Vi er først i løypa og må blant annet bygge opp et nytt regelverk, sier Ivar Ulvan.

Han er daglig leder i Egil Ulvan Rederi AS. Det er de som har fått i havn avtalen om å få bygget skipet «With Orca».

Skipet skal ha en forbrenningsmotor som skal på hydrogen, og teknologi for brenselceller som også går på hydrogen og lagrer strøm på batterier.

I tillegg skal det monteres to «Flettner-rotorer». Det vil si to sylindre som spinner rundt i vinden og skaper framdrift.

Dette gjør skipet til verdens første utslippsfrie «bulkskip».

– Da vi starta dette prosjektet så vi at hydrogen er utrolig dyrt. Derfor begynte vi å leite etter teknologier for å få ned forbruket, sier Ulvan.

Målet til Trondheims-rederiet er å få ned energiforbruket med cirka 50 prosent ved å seile på rotorseil.

Hitra-Frøya har og omtalt saken.

Les også Mindre enn én prosent av båtene i Norge er elektriske: – Det skjer altfor lite

North Sea Giant

Over hundre millioner kroner i støtte

Enova gir 104 millioner kroner i støtte til rederiet for å gjennomføre bygginga. Hva totalprisen for skipet blir er litt vanskelig å spå, ettersom stålprisene er veldig høye nå og det er uro i Europa. Ulvan anslår at prisen havner et sted mellom 250 og 300 millioner kroner.

Det er ikke bestemt hvor skipet skal bygges ennå.

– Det handler om pris, pris, pris, sier skipsrederen, og fortsetter:

– Men vi er villige til å betale ti til femten prosent mer for et produkt som er bygget i Norge.

Illustrasjon av With Orca
Illustrasjon: Norwegian Ship Design

Ikke prøvd før

– Per i dag er det ingen som har bygget en nullutslippsbåt som går på hydrogen. Selve skroget er kjent teknologi, men maskinrommet og brenselet er nytt, påpeker Ulvan.

Derfor må det utarbeides et nytt regelverk for bruk av hydrogen på sjøen. Dette er rederiet i gang med sammen med blant andre Sjøfartsdirektoratet.

De håper å være klar i mai, sånn at de får ferdigstille tegninger og spesifikasjoner og sende ut til verft tidlig i sommer. Går alt etter planen kan bygginga starte til høsten.

– Veldig interessant

Det finnes allerede flere utslippsfrie skip og båter som seiler i norske og internasjonale farvann. Men ingen som er på størrelse med «With Orca». I Norge har vi for eksempel en del ferger og hurtigbåter som går på strøm.

– Dette er veldig interessant. Spesielt siden det er planlagt som fullstendig nullutslipp og med høyeffektsbrenselcelle og batterier. Brenselceller er ikke raske til å levere strøm, så batterier er nødvendig for å ha en god effektprofil. Dette blir en milepæl i den maritime industrien, sier Mehdi Zadeh. Han er førsteamanuensis ved Institutt for marinteknikk ved NTNU.

– Hvorfor finnes det ikke slike utslippsfrie fartøy allerede?

– Teknologien er ikke moden enda. Det skjer mye på dette feltet, men den maritime industrien foretrekker at teknologiene som tas i bruk er modne, sier Zadeh.

Han sier man ikke kan sammenligne denne industrien med for eksempel bilindustrien, der man allerede har testa ut alle mulighetene som finnes.

Mehdi Zadeh, førsteamanuensis ved Institutt for marinteknikk, NTNU

POSITIV: Førsteamanuensis Mehdi Zadeh ved NTNU Marintek er positiv til «With Orca»-prosjektet. Han sier det skjer mye forskning på utslippsfri skipsfart nå.

Foto: NTNU

– Man er litt mer tilbakeholdne i den maritime industrien.

– Litt trege?

– Ja. Hehe.

Forskeren påpeker at dette prosjektet virker lovende fordi det er noe å tjene for de som eier båten. At man kan se hvor lang tid det tar før man har tjent inn igjen investeringene sine.

– Dette tror jeg vil være et interessant pilotprosjekt for å bane vei for enda større prosjekter. Disse løsningene er overførbare

Betong fra vest og korn fra øst

Skipet skal seile på langtidskontrakt for en av verdens største sement-produsenter, Heidelberg Cement og Felleskjøpet Agri. Ifølge Norwegian Ship Design vil ruta hovedsakelig være ute i Nordsjøen, der forholdene er optimale for vindturbinene skipet skal ha.

«With Orca» skal seile med grus for betong-produksjon fra Vest-Norge til Øst-Norge, og ta med korn for Felleskjøpet tilbake. De bruker samme havner, og det tar bare noen timer ekstra og fylle på med ny last før de seiler tilbake.

– Det er historisk at to vareeiere går sammen på denne måten. De så at de hadde motsatt varestrøm, og det er ikke noe problem for dem å gjennomføre dette.