Hopp til innhold

Dovrebanen åpnet igjen etter at det ble oppdaget synkehull

Både regiontog og lokaltog har vært berørt av det som viste seg å være et synkehull under jernbanesvillene sør for Trondheim.

Synkehull Dovrebanen i Melhus

Bildet viser hullet i grunnen under jernbanesporet i Melhus i Trøndelag. Det er omtrent en meter i diameter, og tre meter dypt.

Foto: Bent Lindsetmo / NRK

Siste: Dovrebanen er åpnet igjen, melder Bane Nor.

Bane Nor opplyste først at det hadde gått et jordras mellom Ler og Søberg i Melhus, og at jernbanen derfor var stengt.

– Det har gått et lite jordras, og både regiontog og lokaltog står stille til arbeidet på stedet er gjort, sa pressevakt i Bane Nor Mari Rjaanes til NRK like etter at meldinga ble lagt ut i 12-tiden tirsdag.

Når NRKs reporter kommer til stedet litt senere, opplyser mannskaper på stedet at de foreløpig definerer det som et synkehull.

Berørte toglinjer var SJs regiontog mellom Oslo og Trondheim og SJs lokaltog mellom Trondheim og Støren.

Synkehull på Dovrebanen i Melhus

Hullet blir midlertidig reparert, og Dovrebanen blir åpen for trafikk igjen omtrent fem timer etter at hullet ble oppdaget.

Foto: Bent Lindsetmo / NRK

Planlagt åpning i17-tiden

Like før klokka 15 kunne kommunikasjonssjef i Bane Nor, Dag Svinsås, fortelle at hullet fylles med pukk.

– Planen er at togene kan kjøre igjen fra 17-tiden.

Folk fra Bane Nor, geotekniker og entreprenør er på stedet. Svinsås sier at folk på stedet har jobbet både godt og raskt.

– Vi foretar en midlertidig reparasjon nå, og så går vi grundigere inn i det i neste uke. Men vi vil ha døgnkontinuerlig vakt på dette hullet fremover.

Ras på Dovrebanen i Melhus

Geotekniker, entreprenør og folk fra Bane Nor er på stedet.

Foto: Bent Lindsetmo / NRK