– Det er en mer kostnadseffektiv, fleksibel løsning som skal tilpasses til de oppgavene sjøforsvaret skal løse for Norge, sier Geir Håøy.
Han er konsernsjef for Kongsberggruppen. De har gått sammen med norske verft for å ta frem et standard fartøyskonsept for Sjøforsvaret.
Et slikt prosjekt kan være viktig for norske verft, som står i en presset posisjon grunnet mangel på oppdrag.
Viktig prosjekt
Det utviklede konseptet har fått navnet Vanguard. Det består av et moderskip som samspiller med flere autonome fartøy, som enten er over eller under vann.
En studie gjort av Forsvaret i 2021 viser at opp til 17 fartøy bør erstattes mellom 2025 og 2032. Dette for å sikre at forsvaret har nok tilgjengelige skip.
– Vi synes alltid det er spennende å se hva den norske industrien tar frem. Et samarbeid mellom nasjonal industri og sjøforsvaret mener vi er veldig viktig, sier orlogskaptein i Sjøforsvaret, Bjarte Høgsvær.
Hvis prosjektet havner i den norske industrien kan dette bety flere arbeidsplasser langs den norske kysten.
– Mye båt for pengene
Det er ikke ennå bestemt når og hvordan skipene skal byttes ut. Erstatningen skal skje blant kystvaktfartøy og deler av marinens fartøy.
Vanguardkonseptet vil ha flere løsninger som skal gjøre det billigere å bygge skipene.
– Jeg tror det kan gi Sjøforsvaret mye båt for pengene. Det er mye mer effektivt både med tanke på vedlikehold og opplæring, hvis vi får til et standardprosjekt, sier salgsdirektør hos Fosen yard, Egil Monsen.
Han mener det er et stort og interessant prosjekt å bygge for det norske forsvaret.