D.D.E. sjokkert over behandlinga lydutstyr fikk på flyplass: – Nesten på pur faen

Bandets dyre lydutstyr fikk røff behandling før avreise til Stavanger. Bandet er ikke imponert.

Ingen silkehansker: D.D.E.-utstyret ble brultalt lempet på Oslo lufthavn.

DYR BAGASJE: Videoen er tatt opp av teknikere i D.D.E. og viser hvordan dyrt lydutstyr ble lempet på Oslo lufthavn.

– Jeg blir sjokkert når man ser eiendeler man betaler ekstra for blir behandlet på denne måten, sier Eivind Berre.

Bassisten var sammen med de andre medlemmene i D.D.E på tur til Bokn i Rogaland. Behandlingen bandets tekniske utstyr fikk av bagasjepersonell på Oslo lufthavn, får Berre til å reagere sterkt.

– Man blir irritert over holdningen til de som håndterer bagasjen. Det er nesten på pur faen at man bruker makt for å skade varene de håndterer.

Eivind Berre

FRUSTRERT: – Jeg blir frustrert, irritert og litt sjokkert over at det er sånn, sier Eivind Berre, bassist i D.D.E.

Foto: Espen Sandmo / NRK

Lydutstyr

I kassene fantes det blant annet en orgelmodul og annet teknisk utstyr. Bandet har som ofte med seg utstyr verdt hundretusenvis av kroner.

– Jeg blir frustrert, irritert og litt sjokkert over at det er sånn.

Det er ikke første gang bandet opplever å få eiendelen slengt på flyplasser.

– Vi har opplevd å få skader på utstyr før. En orgelmodul har blitt ødelagt før, men da tok vi selvkritikk på hvordan vi sikret selv.

Han mener det ikke er enkelt å klage på behandlingen.

– Da blir det en diskusjon om ting var godt nok sikret inne i lasten, så det er vanskelig å gå videre med. Men de som jobber på bakken kan godt få vite at vi følger med og ser dette, sier Berre.

DDE

REISER MYE: D.D.E. reiser land og strand for å spille konserter. Bandet har med seg dyrt utstyr.

Foto: ROBIN BOEE / ROBIN BOEE

Ønsker bedring

D.D.E. har ikke klaget på det videoen viser. Likevel håper de på bedring.

– Det handler om holdninger blant dem som jobber på bakken. Vi håper at noen tar dette til selv og behandler eiendelene bra.

Heldigvis ble ikke konsertene rammet. Utstyret ble ikke ødelagt denne gang.

– Da vi kom fram til Stavanger, sjekket vi utstyret og konstaterte at det ikke var noen skader. Men det har jo skjedd at det ikke har gått bra, og vi har fått ødelagt ting.

SAS: – Beklagelig

Det er ansatte fra handlerselskapet til SAS, SGH, som har ansvaret for bagasjen.

– Det er absolutt beklagelig når bagasje ikke har fått den behandling som man skal kunne forvente når man reiser med SAS! Bagasje skal håndteres med omtanke, skriver kommunikasjonssjef i SAS Knut Morten Johansen i en e-post til NRK.

Johansen påpeker at bagasjen er godt pakket i robust emballasje.

– D.D.E. og andre turnerende band som reiser ofte med fly bruker såkalte flightcases som emballasje. Disse beskytter skjørt innhold mot det som bagasje normalt utsettes for ved flytransport. All bagasje kan ikke ligge på toppen, så emballasjen må også beskytte innholdet fra den overliggende vekt som annen bagasje representerer.

Avinor mener også at hendelsen er beklagelig. I en e-post til NRK skriver de at det er beklagelig hvis noe er satt i fare for å bli ødelagt.

Storstreik i SAS

BEKLAGER: Kommunikasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, beklager at bagasjen ikke ble håndtert på best mulig vis.

Foto: Ole Berg-rusten / NTB scanpix