Norges Handicapforbund i Trøndelag tar i mot direktivet med glede, og leder i Handicapforbundet i Trøndelag, Ragnhild Høyem, sier en slik EU- tilpasning trengs, fordi busstilbudet for funkjonshemmede i Trøndelag slettes ikke er godt nok.
- Det finnes noen laventrébusser i byer som Trondheim og Steinkjer, men ute i distriktene er det svært dårlig tilrettelagt for funksjonshemmede, sier hun.
Dagens busser medfører mange hindringer for bevegelseshemmede, mener Høyem.
- De fleste bussene har kun trapper og ikke heis, og de stedene der det finnes laventrébusser, er vi avhengige av at holdeplassene er godt tilrettelagt, sier hun.
På landsbasis defineres hele 10 prosent av befolkninga over 16 år som bevegelseshemmede.
Vurderer utvidelse
Saksbehandler Anders Hårsol i samferdselsdepartementet sier departementet nå vurderer om handicaptilpasninga skal utvides til å gjelde alle type busser.
Administrerende direktør i Trønderbilene og styreformann i Transportbedriftenes landsforening i Trøndelag, Vidar Kjesbu hilser et slikt forslag velkommen.
- Vi er positive til denne ordninga, men det er viktig at busselskapene får dekt kostnadene som slike investeringer medfører. Det er snakk om store investeringer hvis man skal tilrettelegge for for eksempel rullestolbrukere, sier Kjesbu.
Det er nå stortingspolitikerne som avgjør om staten eller busselskapene skal bære kostnadene.