Hopp til innhold

Bruker over én milliard på nye Britannia

– Ambisjonen er å bygge et av de aller beste hotellene i Norge.

Odd Reitan

Odd Reitan og hotell-ledelsen har skyhøye ambisjoner for det nye hotellet.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

Rema-gründer Odd Reitan blar opp over en milliard for å få på plass hotellet som åpnes i september 2018. Daglig leder i Britannia AS, Bjarte Gjerde, ser for seg at hotellet skal bli det nye trekkplasteret i Trondheim.

– Ja, det er ambisjonen. I løpet av tre til fem år må vi få etablert Britannia på en måte som gjør at det blir attraktivt både lokalt i byen, men ikke minst utenfor. Vi ønsker å dra nye kundegrupper, både nasjonale og til dels internasjonale til Britannia og til Trondheim, sier Gjerde.

Britannia hotell

Daglig leder i Britannia Hotel AS, Bjarte Gjerde viser frem skisser over hva det nye hotellet skal inneholde.

Foto: Jøte Toftaker

100 mill på interiør

Det meste er revet innvendig i Trondheim gamle storstue, og nå er det snart klart for ombygging. Det ærverdige bygget fra 1897 vil få en omfattende og kostbar oppussing, men teknisk sjef i E.C Dahls Eiendom, Arve Opsal er ikke bekymret for kostnadene, selv om det blir dyrere enn planlagt.

– Det viktigste for oss er at vi bygger det slik vi har en ambisjon om å gjøre, sier Opsal.

Rehabiliteringen vil koste over én milliard. I dette regnestykket er det satt av 100 millioner kroner bare på interiør.

Bruker lokale bedrifter i oppussingen

Britannia Hotel i Trondheim

Entreprenøren HENT er i gang med rehabiliteringen av nye Britannia Hotel i Trondheim.

Foto: Morten Andersen / NRK

– Det er mye kompetanse der, og det kommer en fase etter at hotellet er ferdig bygd. Da vil vi ha behov for servicepartnere som kan ta vare på hotellet også fremover, sier Opsal.

Entreprenørselskapet Hent, sikret seg et av de aller største rehabiliteringskontraktene i norsk byggenæring da de fikk kontrakten med Britannia Hotel AS, som utgjør 757 millioner kroner, pluss moms. Sammen med flere underentreprenører i Trondheimsregionen skal de blant annet bygge totalt 263 rye hotellrom.

Ulike restaurantkonsept

Hotell-ledelsen ønsker å lage en destinasjon med gjesteopplevelser i form av unike restaurantprodukt, og sier det blir minst fire restauranter gjestene kan velge mellom.

– Matkultur betyr at vi bygger et kjøkken som skal produsere det aller meste selv. Vi etablerer bakeri og konditori, og har ambisjoner om å etablere en lærebedrift av dimensjoner. Lærlinger skal ha Britannia som første valg fremover, sier Gjerde.

Men hotellet skal ha bredde, og være et trekkplaster for alle.

– Terkseelen skal være lav for å komme inn på Britannia. Uansett hvor fint det bygges, er det service- og prestasjonskulturen vi klarer å etablere, som vil være helt avgjørende for vår suksess, sier Gjerde, som selv var direktør og ledet landets beste frokosthotell, Rica Nidelven, da de vant prisen i åtte år på rad.