Inne på et verksted i Stadsbygda i Trøndelag jobbes det for harde livet. En gjeng med niende- og tiendeklassinger har et skoleprosjekt der de lager noe selv.
Ikke dorullnisser, julepynt eller en fjøl – men en båt. Ja, en ekte sjark. Laga på gamlemåten.
Og dette er en del av en mer praktisk skolehverdag for gutta fra Skaun ungdomsskole. Men denne historien starter ikke så rosenrød.
![](https://mediaorigin.nrk.no/movingstill/0e79854f-937f-4c8d-b985-4f937ffc8dd0/20240510132332/0e79854f-937f-4c8d-b985-4f937ffc8dd0_360.jpg)
![](https://mediaorigin.nrk.no/movingstill/0e79854f-937f-4c8d-b985-4f937ffc8dd0/20240510132332/0e79854f-937f-4c8d-b985-4f937ffc8dd0_720.jpg)
![](https://mediaorigin.nrk.no/movingstill/0e79854f-937f-4c8d-b985-4f937ffc8dd0/20240510132332/0e79854f-937f-4c8d-b985-4f937ffc8dd0_1080.jpg)
![](https://mediaorigin.nrk.no/movingstill/0e79854f-937f-4c8d-b985-4f937ffc8dd0/20240510132332/0e79854f-937f-4c8d-b985-4f937ffc8dd0_360.jpg)
![](https://mediaorigin.nrk.no/movingstill/0e79854f-937f-4c8d-b985-4f937ffc8dd0/20240510132332/0e79854f-937f-4c8d-b985-4f937ffc8dd0_720.jpg)
![](https://mediaorigin.nrk.no/movingstill/0e79854f-937f-4c8d-b985-4f937ffc8dd0/20240510132332/0e79854f-937f-4c8d-b985-4f937ffc8dd0_1080.jpg)
Situasjonen var egentlig ganske kjip da gutta begynte på ungdomsskolen.
– I åttende var det gangvandring, vi kjeftet på lærerne, hadde dårlige karakterer, flere timer med skulk, ingen lekser, sier Sander Lien.
Vil du ha mer praktisk undervisning i skolen?
En egen klasse
– I åttende klasse fikk vi et kull med masse artig ungdom, men det var noen som synes det var artigere å være ute på gangen, sier Roy Aresvik.
Aresvik er ungdomsveileder som sammen med lærerne hjelper gutta i niendeklassen.
Lærerne lurte på hva de skulle finne på til dem, og spurte om gjengen kunne tenkt seg et eget opplegg med en egen klasse.
Ungdomsveileder Roy Aresvik er primus motor bak prosjektet. Det er han som er læreren for klassen som har en helt unik hverdag.
Foto: Trond Odin Myhre Johansen / NRK– Det var det stor jubel for, sier Roy.
Man fikk altså samla en gjeng som ikke var laga for en teoretisk skole hvor det eneste praktiske var to timer gym i uka.
Denne klassen har nesten 20 timer praktisk undervisning i uka.
Ville bygge båt
Og så skal vi spole litt lenger fram. På en klassetur i Trondheim kom gjengen over en gammel trebåt.
– Det hadde vært artig å ha på skolen som et lite prosjekt, tenkte Roy.
Så de pussa opp båten. Underveis fikk de nyss i at dette var en «børsabåt», en gammel båtbyggertradisjon fra Skaun.
I tiårene rundt andre verdenskrig ble båten kalt for Trondheimsfjordens folkevogn.
Gutta fra Skaun ungdomsskole skal bygge en tradisjonsrik båt, som var vanlig i Trondheimsfjorden mellom 1920- og 1950-tallet.
Foto: Kystens arvHvorfor kunne ikke de bygge en sånn helt fra bunnen da?
Ja, hvorfor ikke? Etter noen telefoner kom Roy og klassa i kontakt med museet Kystens arv i Stadsbygda.
Nå skulle de bygge båt. Helt fra begynnelsen. Helt fra det første treet skulle hugges.
– Det er jo ganske stort å få bygge en helt ny båt helt fra scratch, rive treet selv, barke og alt det, sier Maxi.
Gutta skulle bygge båten helt fra start. Helt fra første tre skulle felles.
Litt etter litt tar båten form. Her står de klare med det som skal bli skroget på båten.
Det er mye arbeid som ligger bak et sånt prosjekt, så det tar sin tid.
Imponerte dronninga
Prosjektet har vært til glede for gutta, men det har også imponert dronning Sonja.
Da dronninga var på besøk i Skaun fikk hun en presentasjon om båtbyggeprosjektet ved skola. Den gang sa hun at det var et «veldig, veldig flott prosjekt».
Dronning Sonja var på besøk i Skaun og fikk da presentert båtbyggeprosjektet.
Foto: Morten Andersen / NRK– Det å få fag inn i skolen og arbeide med hendene er noe vi må få de unge til å gjøre og bli glad i. Å arbeide med hendene og se resultater tror jeg er veldig viktig.
Redninga for klassa
Da undervisninga ble mer praktisk, så endra også ting seg for gutta.
– Det har endra seg til null fravær, så fremt de ikke har influensa og er syk eller sånt da, sier Roy.
– Nå er det ganske bra, alle er i timene hele tiden. Det er nesten ingen vandring lenger, sier Maxi.
Kanskje vil Trondheimsfjorden se sånn ut igjen, med fullt av børsabåter laget av ungdomsskoleelever?
Foto: Kystens arvSander sier også at gutta føler de skylder lærerne å henge med i undervisninga nå.
– Å sitte i ro i timen, følge med, stille spørsmål og rekke opp hånda og sånt er det minste vi kan gjøre etter alt det de har gjort for oss da.