Hopp til innhold

Mener unge blir for fort voksne i sosiale medier: Erika (23) går mot strømmen

Erika Norwich har gjort seg bemerket ved å vise fram de mer barnslige sidene av seg selv.

Erika Norwich med kosedyr

TAR VARE PÅ BARNDOMMEN: Erika Norwich (23) liker å samle på ting som gir henne nostalgi, og hun er ikke redd for å vise frem sine mer barnslige sider på sosiale medier.

Foto: Lill Kristin Harøy Fenstad / NRK

– Man trenger ikke å være barnslig selv om man liker barnslige ting.

Det sier Erika Norwich (23) fra Trondheim mens det snurrer en Barbie-film på TV-skjermen.

Det er lov å ha flere sider, som eksempelvis både å like Bratz, men også interessere seg politisk.

23-åringen har gjort seg bemerket på TikTok med å vise frem de mer barnslige sidene av seg selv for en følgerskare på omtrent 160.000.

På TikTok møter Erika Norwich både kritikk og ros på sine mer barnevennlige videoer. Hun ønsker å vise frem at man kan ha flere sider som person, og at det er lov å holde fast i barndommen.

Barn med voksent innhold

Influenseren har tatt et bevisst valg om å gå mot strømmen og det hun ser på som en urovekkende tendens i sosiale medier.

Det hun reagerer på er at unge blant annet på TikTok både snakker og kler seg mer og mer voksent i videoene de legger ut.

– I dag kan du nesten ikke se forskjell på en 14-åring og en 25-åring på sosiale medier. Det er ikke før du møter på dem at du innser at de faktisk er barn.

Erika Norwich viser frem mobildekslet sitt

Erika Norwich viser frem mobildekslet sitt.

Foto: Lill Kristin Harøy Fenstad / NRK
Veske fra Juicy Couture. Dukkesamling og greier i klesskapet til Erika Norwich.

Favorittvesken fra Juicy Couture.

Foto: Lill Kristin Harøy Fenstad / NRK
Bratz film, blekksprutbamse og ting i skuffene til Erika Norwich

I skuffen til Erika Norwich kan man finne både en Bratz film og en liten blekksprutbamse.

Foto: Lill Kristin Harøy Fenstad / NRK
Forskjellige små ting i skuffen til Erika Norwich

Forskjellige små ting i skuffen til Erika Norwich

Foto: Lill Kristin Harøy Fenstad / NRK

Og hun er ikke alene om å mene dette. Flere har startet med å vise fram videoer og bilder fra da de selv var tenåringer – med klipp fra 14-åringer nå til dags.

Emneknaggen #NowAndThen har over 650 millioner visninger på TikTok. Her legges det også ut videoer med før- og etterbilder av kjendiser.

Angelica Unosen (23) fra Bodø er en av dem som har slengt seg på trenden.

Jeg ser at det er mye mer fokus på kropp, sminke og klær hos unge. Væremåten og alt er mer modent enn da jeg var i samme alder, sier Unosen.

Angelica Unosen portrett

På TikTok legger Angelica Unosen ut humoristiske videoer der hun viser frem kontrasten på dagens unge, og da hun selv var ung.

Foto: Angelica Unosen

I jobben som vikarlærer på barn- og ungdomsskole har hun også merket seg hvor veslevoksen og modent de unge både snakker og oppfører seg.

– Jeg blir ordentlig overrasket, sier Unosen.

Les også 150 kroner for ei flaske sportsdrikk – rives ut av butikkhyllene

Flasker med Prime står stablet i en butikk

Stor kontrast

Hun har fått stor respons på videoene hun legger ut, og slår selv fast at unge i dag ikke kunne lagt ut det samme.

Jeg legger ut slike videoer rett og slett fordi jeg synes de er morsomme. Jeg har lyst til å vise folk hvor annerledes ting har blitt. Det er en veldig stor kontrast, forteller Unosen.

Angelica Unosen viser frem sine barndomsvideoer for å få frem poenget om hvor store kontrastene har blitt.

23-åringen brukte emneknaggen #NowAndThen på videoen over. Den har fått over 800.000 visninger og 60.000 likerklikk.

TikTok er veldig smittsomt, det sprer seg fort. Når en dansevideo der man danser på en sensuell måte med lite klær går viralt, så vil andre kanskje følge etter å gjøre det samme. Også unge.

Tydelig endring hos unge

At unge blir påvirket av sosiale medier er det ingen tvil om. Ekspertene har sett en tydelig atferdsendring i takt med at tilgangen har blitt større på profesjonelle videoer.

Unge får veldig mye informasjon fra både norske og internasjonale influensere. De får med seg trender i en større grad både fra sosiale medier og jevnaldrende.

Det sier Clara Julia Reich som forsker på unges tilhørighet på sosiale medier.

Clara Julia Reich

Clara Julia Reich er stipendiat ved Oslo Met.

Foto: Oslo Met

Markedsføringen til influenser med sponset samarbeid bidrar til at unge har mer informasjon om produkter og tjenester, i tillegg til den teknologiske utviklingen som muliggjør dette. Filter på TikTok og diverse redigeringsapper gir de også mulighet til å legge ut innhold de synes ser finere ut, forklarer Reich.

Les også Kaller Tiktok-trend ubehagelig: – Du blir påvirket uten at du vet det

What i eat in a day

Hun mener unge påvirker andre unge, og at det sosiale presset fører til at færre våger å gå sine egne veier.

Selv om den forrige generasjonen også brukte sosiale medier, bruker unge det i mye større grad i dag. De oppdaterer seg jevnlig på de ulike plattformene.

Kontrast i klesskapet til kjæresten til Erika Norwich.

Kontrast mellom klesskapet til kjæresten og skapet til Erika Norwich.

Foto: Lill Kristin Fenstad / NRK

– Må overdrive litt

Erika Norwich studerer pedagogikk, og sier at hun derfor er spesielt opptatt av at barn skal ha lov til å være barn.

På sosiale medier deler hun videoer der hun viser frem søte, små ting på butikken, smaker på godteri og har «Barbie-kveld».

Jeg lever litt etter det at du er ikke voksen før du tør å være barn.

– Man må overdrive litt for å få frem budskapet sitt. Jeg vil få fram at man trenger ikke å være som alle andre.

Erika Norwich viser frem søte leker hun samler på.

For Erika Norwich er det viktig å respektere hverandre uansett hva man liker eller hvordan man kler seg.

Foto: Lill Kristin Harøy Fenstad / NRK

Les også Frida (26) drikker ikke lenger vann fra springen: – Jeg har vært desperat

Frida Karoline Liaset