– Man trenger ikke å være barnslig selv om man liker barnslige ting.
Det sier Erika Norwich (23) fra Trondheim mens det snurrer en Barbie-film på TV-skjermen.
– Det er lov å ha flere sider, som eksempelvis både å like Bratz, men også interessere seg politisk.
23-åringen har gjort seg bemerket på TikTok med å vise frem de mer barnslige sidene av seg selv for en følgerskare på omtrent 160.000.
Barn med voksent innhold
Influenseren har tatt et bevisst valg om å gå mot strømmen og det hun ser på som en urovekkende tendens i sosiale medier.
Det hun reagerer på er at unge blant annet på TikTok både snakker og kler seg mer og mer voksent i videoene de legger ut.
– I dag kan du nesten ikke se forskjell på en 14-åring og en 25-åring på sosiale medier. Det er ikke før du møter på dem at du innser at de faktisk er barn.
Og hun er ikke alene om å mene dette. Flere har startet med å vise fram videoer og bilder fra da de selv var tenåringer – med klipp fra 14-åringer nå til dags.
Emneknaggen #NowAndThen har over 650 millioner visninger på TikTok. Her legges det også ut videoer med før- og etterbilder av kjendiser.
Angelica Unosen (23) fra Bodø er en av dem som har slengt seg på trenden.
– Jeg ser at det er mye mer fokus på kropp, sminke og klær hos unge. Væremåten og alt er mer modent enn da jeg var i samme alder, sier Unosen.
I jobben som vikarlærer på barn- og ungdomsskole har hun også merket seg hvor veslevoksen og modent de unge både snakker og oppfører seg.
– Jeg blir ordentlig overrasket, sier Unosen.
Stor kontrast
Hun har fått stor respons på videoene hun legger ut, og slår selv fast at unge i dag ikke kunne lagt ut det samme.
– Jeg legger ut slike videoer rett og slett fordi jeg synes de er morsomme. Jeg har lyst til å vise folk hvor annerledes ting har blitt. Det er en veldig stor kontrast, forteller Unosen.
23-åringen brukte emneknaggen #NowAndThen på videoen over. Den har fått over 800.000 visninger og 60.000 likerklikk.
– TikTok er veldig smittsomt, det sprer seg fort. Når en dansevideo der man danser på en sensuell måte med lite klær går viralt, så vil andre kanskje følge etter å gjøre det samme. Også unge.
Tydelig endring hos unge
At unge blir påvirket av sosiale medier er det ingen tvil om. Ekspertene har sett en tydelig atferdsendring i takt med at tilgangen har blitt større på profesjonelle videoer.
– Unge får veldig mye informasjon fra både norske og internasjonale influensere. De får med seg trender i en større grad – både fra sosiale medier og jevnaldrende.
Det sier Clara Julia Reich som forsker på unges tilhørighet på sosiale medier.
– Markedsføringen til influenser med sponset samarbeid bidrar til at unge har mer informasjon om produkter og tjenester, i tillegg til den teknologiske utviklingen som muliggjør dette. Filter på TikTok og diverse redigeringsapper gir de også mulighet til å legge ut innhold de synes ser finere ut, forklarer Reich.
Hun mener unge påvirker andre unge, og at det sosiale presset fører til at færre våger å gå sine egne veier.
– Selv om den forrige generasjonen også brukte sosiale medier, bruker unge det i mye større grad i dag. De oppdaterer seg jevnlig på de ulike plattformene.
– Må overdrive litt
Erika Norwich studerer pedagogikk, og sier at hun derfor er spesielt opptatt av at barn skal ha lov til å være barn.
På sosiale medier deler hun videoer der hun viser frem søte, små ting på butikken, smaker på godteri og har «Barbie-kveld».
– Jeg lever litt etter det at du er ikke voksen før du tør å være barn.
– Man må overdrive litt for å få frem budskapet sitt. Jeg vil få fram at man trenger ikke å være som alle andre.