Hopp til innhold

Amedia vil gi Adresseavisen konkurranse – lanserer ny nettavis i Trondheim

Den nye redaktøren mener byen er overmoden for konkurranse på avisfronten.

Arne Reginiussen

NYTTÅRSGAVE: Ansvarlig redaktør for den nye nettavisa Nidaros, Arne Reginiussen, kaller den for en nyttårsgave til befolkningen.

Foto: JAN HARALD TOMASSEN

– Dette er en satsing vi har jobbet med en stund. Byen er overmoden for å få en avis til etter monopol i lang tid, sier påtroppende ansvarlig redaktør i den nye nettavisa Nidaros, Arne Reginiussen.

Amedia vil fra nyttår gi ut en ny nettavis i Trondheim. Konsernet satser på tolv redaksjonelle medarbeidere allerede fra starten av og har ambisjoner om å vokse.

– Så bygger vi opp stein for stein. Dette vil bli en slagkraftig redaksjon, sier Reginiussen.

Han er bror til Tore Reginussen i Rosenborg og Mads Reginussen i Ranheim.

Arne Reginiussen kommer direkte fra jobben som ansvarlig redaktør for Amedias iFinnmark. Han mener at Trondheim som landets tredje største by har potensial til langt mer enn én avis og at Nidaros skal være en rendyrket lokalavis.

Amedia Østfold illustrasjon

Amedia etablerer en ny lokalavis i Trondheim og satser på tolv redaksjonelle medarbeidere som skal produsere nyheter fra Trondheim fra nyttår.

Foto: Amedia/Illustrasjon Rune Fredriksen / NRK

Oppkalt etter byen og tidligere avis

Amedia har stor tro på at en såpass stor by som Trondheim har god plass til enda en avis.

– I Hammerfest bor det 10 000 innbyggere og de har to lokalaviser, i Alta er det tre. Vi er overbeviste om at det er stort potensial i Trondheim, sier Reginiussen.

Navnet «Nidaros» er ikke tilfeldig valgt, ifølge pressemeldingen:

«Nidaros var i sin tid navnet på den største avisen i Trondheim, og kjent for å være byens avis. Nå vil en helt ny lokalavis bære samme navn. Nidaros har ambisjoner om å være dagsordensetter, ledende leverandør av bynyheter, sterkt til stede i lokal sport og god på kultur- og underholdningsstoff. I det hele tatt være en sterk kraft for å betjene Trondheims offentlighet og interesser.»

Reginiussen lover en nettavis som er rendyrket for Trondheim by. Med lokale nyheter fra bylivet. Han gleder seg til å ta fatt på jobben.

– Amedia har hatt stor suksess med brukerbetalt aviser. Dette hadde vi ikke gjort hvis det ikke lå an til lønnsomhet i prosjektet. Våre lesere vil også få tilgang til en hel del sportsstoff gjennom rettigheter Amedia har, sier Reginiussen.

Kveld i Trondheim

Trondheim har 198 000 innbyggere men bare én avis. Nå vil Amedia inn på mediemarkedet i byen.

Foto: Linda Bjørgan / NRK

Adresseavisen ønsker velkommen

Sjefredaktør i Adresseavisen, Kirsti Husby, tror det er sunt med konkurranse.

– Vi er ikke redde for nye aktører. Konkurranse tror jeg er sunt og det er bra noen vil prøve. Vi har også hatt konkurranse fra flere aviser tidligere og vi har også konkurranse fra andre mediebedrifter i dag. Vi ønsker den nye avisa velkommen, sier Husby.

Hun tror også det er bra for hele regionen at det kommer en ny aktør.

– At det er flere aktører på samme sted er bra for mediemangfoldet i regionen, sier Husby.

Konserndirektør i Amedia, Anders Opdahl, sier i pressemeldingen at Nidaros vil skape avismangfold i Trondheim og dermed berike den lokale journalistikken og det samlede tilbudet til innbyggerne.

Den nye avisa vil ha sine redaksjonelle lokaler i midtbyen.

kirsti husby

Sjefredaktør i Adresseavisen, Kirsti Husby, ønsker den nye avisa velkommen og tror det er bra for mediemangfoldet med flere aktører i regionen.

Foto: Bent Lindsetmo / NRK