– Et enestående utstillingsvindu som det ikke finnes maken til.
Det sier Bjørn Erik Vangen, daglig leder i Fosenmat, etter å ha deltatt på Trøndersk matfestival i helga.
Over inngangen til teltet stod det "Mat fra Fosen", og for første gang hadde 12 produsenter fra Fosen klart å samle seg til felles markering av regionen.
– Jeg får kjempegode tilbakemeldinger fra alle som var med, og vi har allerede begynt å snakke om hva vi skal gjøre på festivalen neste år.
Og årsaken til suksessen, både for fosningene og festivalen, mener Vangen ligger i kvaliteten.
– Det er etter hvert mange dyktige produsenter som gjør et skikkelig håndverk med framstillinga av maten, og dette faller sammen med en økende matinteresse blant folk.
I en egen klasse
– Vi solgte bra, det var trivelig stemning, vi traff mye folk og fikk delt ut mange smaksprøver. Slik oppsummerer daglig leder for Galåvolden gård på Røros, Ingulf Galåen, sin opplevelse av Trøndersk matfestival.
Galåvolden gård har vært på festivalen helt siden starten i 2005, og Galåen ser for seg at de kommer til å delta i mange år framover.
– Matfestivalen i Trondheim er den beste, og er i en klasse for seg i forhold til vanlige martnaer og andre arrangementer som vi er på. De har et stort publikum og ligger dessuten midt i det viktigste markedet vårt.
Første gangen
Gullimunn, som dyrker, maler og selger mel basert på økologisk urkorn, var på Trøndersk matfestival for første gang Og Torunn Hernes Bjerkem er full av lovord.
– Det er fantastisk viktig for oss å ha en arena hvor vi får møte forbrukerne, folket. Vi la hovedvekten på å fortelle om produktene våre og hadde en åpen stand som inviterte folk inn.
– Vi kunne kanskje solgt litt mer, men vi er helt nye og det er nesten ingen som vet om oss. Derfor ble Trøndersk matfestival en særdeles god kommunikasjonsarena, med godt vær, god stemning og folk som tok seg tid. Vi skal nok dit også neste år, forteller Bjerkem.
Kan bli større
Bryggerifestivalen er en del av Trøndersk matfestival, og det totale besøkstallet ble 200.000. Et rekordstort antall utstillere omsatte i snitt for 90.000 kroner, og det ga økning i omsetninga på over 2 millioner kroner.
Prosjektleder Brit Melting er naturligvis strålende fornøyd med årets festival og mener de kan bli enda større.
– I år tok vi i bruk alt areal Trondheim kommune kunne tilby oss. Samtidig ble det gravd i byen, så vi har mer å gå på der. Når vi i tillegg ser at publikum strømmer til, så er det klart vi ser muligheter for å bli enda større.
– Trøndersk Matfestival er den festivalen med best omsetning av lokalmat i landet. Vi så at publikum visste hva de fikk, og de møtte opp i god tid for å sikre seg de beste varene, avslutter Melting.