Hopp til innhold

– Jeg ser ikke blasfemien i dette

Mads Bones og resten av gjengen bak Trøndelag Teaters julesatsning har fått kraftig kritikk allerede før forestillinga er vist. Flere føler seg krenket blant annet av at Jomfru Maria omtales som «smelt på tjukken av Gud».

Mads Bones, Juleevangeliet

Mads Bones er en av tre som står bak «Juleevangeliet – The smash hit musikal» på Trøndelag Teater.

Foto: Kjartan Ovesen

Bare markedsføringa av satiren «Juleevangeliet – The smash hit musikal» har fått flere til å reagere – og i avisene er musikalen karakterisert som blasfemisk.

«Vender det andre kinn til»

– Vi registrerer kritikken, den skal få lov til å komme, men vi har vendt det andre kinn til så mye nå at det begynner å likne på risting på hodet. Jeg synes det er underlig at det pirkes borti før det er laget, det er ingen bortsett fra oss som aner hva dette kommer til å bli, sier Mads Bones.

Den nyskrevne musikalen har premiere 18. november. Mads Bones har hatt med seg kollega Olve Løseth og komponist Kyrre Havdal som også står bak spel-parodien «Slaget på Testiklestad».

Mads Bones testiklestad

Mads Bones under prøve på «Slaget på Testiklestad». Her sammen med kamp-instruktør scenekampinstruktør Kristoffer Sagmo Aalberg.

Foto: Stein Lorentzen / NRK

Tenkt versjon av tapt evangelium

I Bibelen i dag er det fire evangelier, men det var opprinnelig mange flere. Det er dette som er utgangspunktet for forestillinga.

– Vi leker oss litt med de evangeliene som ble borte. Vi fremfører en tenkt versjon av et evangelium nedtegnet av en ikke så ordsterk evangelist, sier Bones.

Sogneprest i den katolske kirke, Egil Mogstad, er en av de som har reagert. Han sier til Adresseavisen det er snakk om pubertal etterplapring. Mads Bones var forberedt på reaksjoner, men ikke at de skulle komme allerede lang tid før premieren.

– Ikke gøy at noen føler seg krenket

– All PR er god PR, sånn sett tar vi kritikken med knusende ro og vi synes det er gøy med blest. Det er ikke gøy at noen føler seg støtt og krenket, men jeg tror ikke de vil føle seg så krenket hvis de kommer og ser at det er en teaterlek.

Kritikken gjør at trioen på teateret får assosiasjoner tilbake til Monty Phytons film "Life of Brian" som ble forbudt i 1980 fordi den ble beskyldt for å være blasfemisk.

– Det var i gamle dager man surret med dette, jeg trodde man var litt forbi den måten å snakke om det hellige om.

«Smelt på tjukken av Gud»

Det er omtalen av Jomfru Maria som «smelt på tjukken av Gud» som er utgangspunktet for at mange har reagert – og som har kalt stykket blasfemisk.

– Jeg mener vi kan si dette, for smelt på tjukken er et slenguttrukk som brukes når noen plutselig er blitt gravid. Slik jeg tolker Bibelen kan Maria oppleve det slik at hun plutselig er blitt gravid – og den som gjorde henne gravid var Gud. Jeg ser ikke blasfemien i dette, sier Bones.