NRK Meny
Normal

– Fotgjengerne må få flate fortau

For å unngå konflikter mellom syklister og fotgjengere, må fortauene bli like flate som sykkelveiene. Det mener trondheimsordfører Rita Ottervik etter forslaget om brosteinsfortau.

Syklist

På Bakklandet i Trondheim er det allerede glatte heller som er forbeholdt syklistene. Ordfører Rita Ottervik frykter slike heller blir mer populære blant fotgjengerne hvis det blir lagt brostein på fortauet.

Foto: Jon Arne Joff Johansen / NRK

Rita Ottervik

Ordfører Rita Ottervik mener gående vil gå ut i sykkelfeltene om fortauene blir brosteinslagt.

Foto: Atta Ansari / NRK
Liv Øvstedal

Seniorforsker ved Sintef, Liv Øvstedal, forsker på adferd i trafikken.

Foto: NRK
Richard Sanders i Syklistenes Landsforening

Richard L. Sanders mener det må være et klart skille mellom fotgjengere og syklister.

Foto: Elisabeth Aas / NRK

Trondheims fotgjengere skal få flott underlag å sette beina på. Spørsmålet er om fotgjengerne blir fornøyde med oppjusteringen.

Flere steder er det foreslått å legge brostein på fortauet, mens sykkelfeltet ved siden av vil bli laget av lange, flate heller. Denne løsningen vil føre til konflikter mellom fotgjengere og syklister, tror ordfører i byen, Rita Ottervik (Ap).

– Man må ha gode forhold for fotgjengere, ellers vil de flytte seg over i sykkelfeltet der det kanskje er jevnest og best å gå. Derfor må det opparbeides gode forhold for dem som bruker beina, sier Ottervik til NRK.

Flere til fots og på sykkel

Gjennom Miljøpakken, som er et samarbeid mellom Trondheim kommune, Statens vegvesen og Sør-Trøndelag fylkeskommune, skal innbyggerne i byen bli fristet til å bli syklister, fotgjengere og kollektivbrukere.

Et stort arbeid er igang med å få folk til å parkere bilen og heller satse på mer miljøvennlige alternativer som sykkel og apostlenes hester.

– Vi er nødt til å ha mer helhetlige løsninger, og vi må skille trafikken bedre. Systemet må bli så intuitivt som mulig, slik at folk skjønner hvor de kan gå og hvor det er sykkelfelt, forklarer Ottervik.

Egoister i trafikken

Seniorforsker Liv Øvstedal ved Sintef teknologi og samfunn, har forsket på fotgjengere i by, barn i trafikken og adferden til syklister. Hennes undersøkelser viser at fotgjengere ofte føler ubehag i møte med syklister.

– Det er et demokratiproblem. Skal de som er fotgjengere få lov til å gå på gata? Skal syklistene som sykler hurtig få lov til å boltre seg? Dette er viktige spørsmål, tror jeg, sier Øvstedal.

Svaret må være å skape et klart skille, mener leder av Syklistenes Landsforening Trondheim, Richard Liodden Sanders.

– En løsning er å lage et skille hvor fotgjengerne skal gå og hvor syklistene skal sykle, sier han til NRK.

Skjønner ikke hvor de skal gå

Trondheimsordføreren er enig med Syklistenes Landsforening om at det må lages et klart skille. Men om fotgjengerne tramper ut i sykkelfeltet fordi fortauet ikke er behagelig å gå på, er man like langt.

Ottervik retter pengefingeren mot byens befolkning og ber dem følge med på det som skjer i bybildet.

– Vi må venne oss til forandringene, for det har man ikke gjort til nå, sier Ottervik.

Det har man da klart fint i mange andre europeiske byer?

– Det skal vi få til i Trondheim også, men vi må legge mer i å markere og opparbeide de ulike områdene tydeligere for trafikkgruppene, sier Ottervik til NRK.

Senest tirsdag morgen kolliderte en syklist og en fotgjenger i Trondheim.

Laster Twitter-innhold
Laster Twitter-innhold

Video fra Trøndelag

Om få uker er en ny film som dokumenterer 100 Rosenborg -år klar
Fjellklatreren Adam Ondras suksess i Hanshelleren har gitt Flatanger omtale langt utenfor Norges grenser.
Sverre Magnus Selbach fikk oppfylt fiskedrømmen da han fikk en 1,8 meter lang svartskate på kroken i Trondheimsfjorden.