Hopp til innhold

113-sentral under enormt press: Ansatte bekymret for pasientenes sikkerhet

AMK-sentralen i Sør-Trøndelag er blant de travleste i hele Norge. – Det kjennes ikke godt når du må legge på til noen, for å ta en annen nødtelefon, sier sykepleier Birgit Brødreskift.

Operatør ved AMK-sentralen i Trondheim tester ut Smart113

Ansatte ved AMK-sentralen melder om enormt arbeidspress, og frykter pasientenes sikkerhet. Fylkeslegen støtter bekymring.

Foto: Kjartan Ovesen / NRK

– Hvis det er et sykt barn med foreldre som er kjemperedd i andre enden, vil du gjerne prate med dem og hjelpe dem til ambulansen er på stedet.

Det sier sykepleier Birgit Brødreskift, som også er tillitsvalgt ved AMK-sentralen og akuttmottaket. Hun og kollegene tar imot et utall 113-telefoner hver dag.

I fjor hadde de rundt 161.000 henvendelser til 113 i tillegg til en rekke henvendelser fra legevakt og luftambulanse.

Til sammeligning hadde AMK-sentralen i Oslo, Akershus og Østfold omtrent 150 000 henvendelser, opplyser Oslo Universitetssykehus. Tallene for Østfold er kun fra siste halvdel av 2015, etter sammenslåingen med de to andre fylkene.

Prekære situasjoner

De ansatte sendte bekymringsmelding til Fylkesmannen i juni i fjor fordi de mener bemanningen er en trussel for pasientsikkerheten.

– Med tre til fire personer på jobb, så går ikke regnskapet opp. Folk er kjempeslitne når de går hjem, og omtrent gruer seg for å gå på jobb. Det er så travelt, sier Birgit Brødreskift.

På dagtid er det fire ansatte på jobb, mens det på natt og tidlig morgen er tre ansatte.

Fylkeslege Jan Vaage

Fylkeslege Jan Vaage lover at de ikke slipper saken før AMK-ansatte har fått bedre vilkår.

Foto: privat

Bekymringen til de ansatte støttes av fylkeslege i Sør-Trøndelag, Jan Vaage:

– Vi har fått oversikt over noen situasjoner som må klassifiseres som prekære på grunn av travelhet og samtidighetskonflikter.

Vaage sier til NRK at AMK-sentralen i fylket er blant landets travleste.

Økt press

En økning i antall henvendelser til 113 og økt press på akuttmottaket er årsaken til bemanningsproblematikken, sier fagdirektør ved St. Olavs hospital, Runa Heimstad.

Runa Heimstad

Fagdirektør ved St. Olavs hospital, Runa Heimstad, sier pågangen hos AMK-sentralen er blitt langt større den siste tiden.

Foto: NRK

– Pågangen er mye større både på AMK, men også på mottak ved St. Olavs hospital som skal tilby øyeblikkelig hjelp, sier hun.

Det er satt i gang et større arbeid for å se på bemanning og pasientflyt i akuttmottaket og ved AMK.

Fylkesmannen: – Vi slipper ikke saken

Rapporten presenteres i juni, men inntil da åpner fagdirektøren for å øke bemanningen ved AMK.

– Vi har sykepleiere som er i bemanningssenteret ved St. Olavs som vi håper kan omdirigeres til mottaksavdelingen, slik at folk med erfaringer derfra kan gå oiver til amk. Det kan skje ila kort tid, sier Heimstad.

Ifølge fylkeslege Vaage, skal Fylkesmannen følge med på at bemanningsproblemene blir tatt tak i.

– Vi kommer ikke til å slippe saken før vi ser at det er kommet en løsning som har en varig karakter, og som virker tilfredsstillende for alle parter.