Hopp til innhold

Trend å bryte fartsgrensene: – Politiet skal ha oss til å være mer kjeltringer enn vi er

Ungdommer i Alta skjuler ansiktet og bryter bevisst fartsgrensa når de kjører forbi fotoboksene. Ifølge politiet fører dette til store bøter og i verste fall utsettelse på lappen.

Kim Rune Pettersen og Torbjørn Simonsen ved Alta videregående skole synes det er teit at de ikke kan kjøre i mer enn 45 km/t.

Kim Rune Pettersen og Torbjørn Simonsen ved Alta videregående skole, har selv ikke blitt tatt i fotoboks, men synes det er teit at de ikke kan kjøre i mer enn 45 km/t.

Foto: Hanne Larsen / NRK

– Det å dra noe foran ansiktet og kjøre gjentatte ganger forbi en fotoboks i for høy fart har blitt en trend i Alta, sier regionlensmann i Vest-Finnmark, Øyvind Lorentzen.

Mopedbilene, som har blitt enormt populære blant unge mellom 16 og 18 år har ikke skilt foran. Dette gjør at ungdommene tror at de ikke blir gjenkjent, mener han.

– Men det blir de. Det tar bare litt lengre tid. Når vi da finner ut hvem de er så blir de presentert for alle disse fartsovertredelsene, sier han.

– Dette er et typisk fenomen for Alta, sier politioverbetjent ved politiets senter for automatiske trafikkontroller (ATK), Tove Storvik.

ATK-senteret er lokalisert i Møre og Romsdal og her behandles alle ATK-saker i hele landet.

Til tross for at andelen mopedbiler og andre kjøretøy for unge har økt over hele landet, så bekrefter Storvik at unge fra Finnmarks største by, utmerker seg i antall fartsoverskridelser.

– Når det gjelder ATV, UTV og mopedbiler, så går Alta igjen, sier hun.

Altaposten omtalte saken først.

Tove Storvik, Politioverbetjent ved ATK-senteret

Tove Storvik, Politioverbetjent ved ATK-senteret, bekrefter at Alta skiller seg ut ved antall unge tatt i fotoboks.

Foto: Politiet

Lorentzen er lite fornøyd med at Alta skiller seg ut på denne måten.

– Dette medfører bøter på flere titalls tusen, prikker på førerkortet og det kan være farlig, sier Lorentzen.

Han tror ikke de unge skjønner konsekvensene.

– Jeg tror mange av dem ser på det som en lek og vi ønsker derfor å belyse dette, for at foreldrene skal bli klar over hva som skjer.

Føler seg fotfulgt av politiet

Utenfor Alta videregående skole er parkeringsplassene fylt til randen av mopedbiler, UTV-er og ATV-er.

16-åringene Kim Rune Pettersen og Torbjørn Simonsen eier henholdsvis hver sin mopedbil og ATV. De har ikke blitt huket i fotoboksene, men kjenner til noen som har blitt tatt.

– Ja, jeg kjenner til et par. Jeg tror de gjør det fordi de synes det er morsomt.

– Er det verdt å risikere utsettelse på billappen på grunn av dette tenker du?

– Nei, jeg tror ikke det er verdt det, men jeg gjør det heller ikke, sier Simonsen.

Pettersen mener de unge straffes for hardt.

– En jeg kjenner fikk inndratt skilt for å ha kjørt i 53 km/t i 50-sonen. Det vitner om at man har lite å gjøre, sier 16-åringen, og sikter til politiets prioriteringer.

– Skal man ikke følge reglene?

– Jo, det er viktig å følge regler for andres og egen sikkerhet, men politiet i Alta er som hauker etter oss, sier Pettersen.

Kim Rune Pettersen og Torbjørn Simonsen mener sakene om kjøreadferden til Alta-ungdom hausses opp for mye.

Kim Rune Pettersen og Torbjørn Simonsen mener sakene om kjøreadferden til Alta-ungdom hausses opp for mye.

Foto: Hanne Larsen / NRK

For førere under 18 år skal ikke mopedbilene kunne oppnå høyere hastighet enn 45 km/t. Det samme gjelder for ATV og UTV.

Når førere under 18 år blir tatt i fotobokser i 50 eller 60-sonen, så må kjøretøyene være trimmet eller fikset på, konkluderer lensmannen.

– Det skal egentlig være teknisk umulig å bli tatt i fotoboks med disse kjøretøyene. Og blir du det, så må det være gjort noe med kjøretøyet for å oppheve fartssperren, sier lensmann Lorentzen.

Øyvind Lorentzen

Regionlensmann i Vest-Finnmark, Øyvind Lorentzen, sier at de unge ikke forstår konsekvensene av å bryte fartsgrensene i fotoboksene.

Foto: Erlend Hykkerud / NRK

Pettersen og Simonsen sier at de ikke har trimmet sine kjøretøy, men de bekrefter at det er utbredt i Alta. Og de forstår de som fristes.

– Vi er jo sinker i trafikken og det kan medføre farlige situasjoner, sier Pettersen.

– Jeg synes ikke det gjør noe om man trimmer mopeden, så lenge man kjører etter fartsgrensa, sier Simonsen.

Alta-ungdom ofte i søkelyset

Det er ikke første gang ungdom i Finnmarks største by Alta er gjenstand for medieoppslag på grunn av kjøreadferd og dårlige holdninger knyttet til trafikken.

For ti år siden hadde politiet en storstilt rassia ved Alta videregående skole, der de beslagla en rekke mopeder som var trimmet og eller manglet registreringsnummer.

Og lite ser ut til å ha endret seg siden den gang.

I 2020 sa kjørelærer Frank Johnsen til NRK at han var bekymret for at ungdommen kjører med parklys på mopedbilen og at de taster på mobiltelefonen, samtidig som de kjører.

I 2021 lagde NRK en sak om at ungdommer med store biler bruker tunnelene utenfor Alta til livsfarlig fartslek.

Kim Rune Pettersen mener politiet lager storm i et vannglass.

– Politiet skal ha oss til å være større kjeltringer enn vi er, sier han.

Les også: Fikk ny vei – nå frykter de nye dødsulykker langs E6: – Bilene kommer i en helsikes fart

Jens Kristian Kristiansen bor rett ved E6 i Kvenvik utenfor Alta. Han er ofte vitne til hasardiøse forbikjøringer ut av tunnelen bak han.
Jens Kristian Kristiansen bor rett ved E6 i Kvenvik utenfor Alta. Han er ofte vitne til hasardiøse forbikjøringer ut av tunnelen bak han.

Gjør barna en bjørnetjeneste

Øyvind Lorentzen mener det ikke går an å ta lovbrudd med et skuldertrekk.

– Det er en fartsgrense der av en grunn og det er og en begrensing på kjøretøyene av en grunn, sier lensmannen.

Både Lorentzen og Storvik ved ATK-senteret mener foreldrene må på banen for å bryte det de oppfatter som en uheldig kultur. Storvik ber innstendig foreldre om å slutte å snakke om at kua har vært kalv.

– Det er å gjøre ungene våre en bjørnetjeneste. Trafikkbildet er helt annerledes i dag enn da vi var unge. Det grunnlaget vi legger før de er 18 år er veldig viktig, sier Storvik.

Kjøretøyene for unge under 18 år utstyres ofte med to sett nøkler. Et sett som gjør det mulig å kun komme opp i 45 km/t, mens det andre settet låser opp fartssperra. Storvik mener foreldrene bør bry seg om hvorvidt ungdommen bryter loven.

– Vil du at ungdommen din skal få en stygg anmerkning på førerkortet før de er 18 år og kanskje tap av førerrett og bøter du må stå til ansvar for, spør hun.

Les også: Uforsvarlig kjøring blant ungdom: – Jeg har sittet på med folk som har tøffet seg

Johannes Bull Hofer og Marius Hansen Lille i mopedbil
Johannes Bull Hofer og Marius Hansen Lille i mopedbil

Ansvar å bli 16 år

Hun minner og ungdommen om at det følger et ansvar ved det å bli 16 år og sette seg bak et ratt.

– Blir du skadd eller skader andre på grunn av høy hastighet, vil du kunne måtte stå for det resten av livet, sier politioverbetjenten.

Dette er 16 år gamle Kim Rune Pettersen veldig bevisst på.

– Ja, jeg tenker over det. Man skal ferdes hensynsfullt og aktpågivende. Man vil absolutt ikke skade andre, det vil bare bli en større straff for deg sjøl, sier han.