Hopp til innhold

Turiststrømmen til Svalbard har eksplodert

På få år har antall besøkende på Svalbard økt med 40 prosent. Nå skal øysamfunnet i nord satse enda hardere på turisme. Kanskje kan solformørkelsen gi en ekstra boost.

Svalbard

Turister og fastboende som skal ut av Longyearbyen må bære våpen på grunn av fare for å møte isbjørn.

Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Ronny Brunvoll

Ronny Brunvoll mener muligheten er mange på Svalbard.

Foto: Destinasjon Geirangerfjord-Trollstigen

– Siden vi åpnet for tradisjonell turisme på Svalbard tidlig på 90-tallet har utviklingen vært formidabel, sier Ronny Brunvoll, reiselivssjef i Visit Svalbard.

De siste årene har antall gjester som besøker øygruppa økt fra 35.896 i 2007 til 50.360 i 2014.

– Det er flere årsaker til utviklingen. Det ene er gode opplevelsesprodukter. Videre er Svalbard en destinasjon som treffer godt med trendene i tiden, da mange vil oppleve det som er annerledes, og gjerne med et visst element av utfordring, fortsetter Brunvoll.

Antall besøkende på Svalbard

År

Antall besøkende

2007

35.896

2008

41.037

2009

33.199

2010

34.752

2011

35.885

2012

37.153

2013

44.645

2014

50.360

– Få steder med uberørt natur

Turister på Svalbard

Martin Hansen og Maiken Finseth har gjort mye på sitt Svalbard-besøk.

Foto: Tora Lind Berg / NRK

– Dette er en av verdens få steder hvor du fortsatt kan se urørt natur, sier Martin Hansen, som er på Svalbard sammen med kjæresten Maiken Finset.

Finseth har vært på Svalbard flere ganger, og må ofte forklare venner og bekjente hvordan det er her, og hva man kan gjøre. Hun tror solformørkelsen den 20. mars kan gi øysamfunnet en boost når det kommer til turisme.

– Med så mange turister og medier på Svalbard, vil nok solformørkelsen åpne øynene til mange nye potensielle Svalbard-turister, sier hun.

Ronny Brunvoll tror ikke solformørkelsen vil bli veldig givende.

– Dette er noe som skjer der og da. Når solformørkelsen er over, vil det være noen annet som fenger. Det er klart solformørkelsen kan gi flere folk kunnskap om Svalbard, men skal vi få gode resultater over tid, må vi jobbe langsiktig, sier han.

Se video:

Silje Smith-Johnsen tar oss med inn i isgrottta på Longyearbreen på Svalbard.

Glasiologi-studenten Silje Smith-Johnsen tar oss med inn i isgrotta på Longyearbreen på Svalbard.

Store planer

Ettersom kulldriften, som har vært den viktigste bærebjelken på Svalbard de siste årene, går trådt for tiden, med sture kutt, er turistnæringen et av satsingsområdene som kan bidra til å berge veksten på Svalbard er turistnæringen.

For tiden jobber de nå med en strategiplan for turismen, «Destinasjon Svalbard 2015».

– Fokuset er på ulike strategiske valg. Noe går på stedsutvikling, noe på produktutvikling og noe på kommunikasjon. I tillegg er det viktig for oss å sørge for at den turistveksten skjer forsvarlig og i respekt for de unike naturverdiene vi har, og som er det turistene faktisk kommer for å oppleve, sier Ronny Brunvoll.

Blant annet har de store planer for Isfjorden.

– Her ønsker vi å bruke fjorden både som arena for cruiseturisme men også som dagsturmål for den mer tradisjonelle turismen. Videre er det å tilrettelegge for dyreopplevelser sentralt, herunder fugletitting. Planene for å bruke Gruve 3 som besøksgruve blir realisert i løpet av året.

Gjestedøgn på Svalbard

År

Antall gjestedøgn

2008

92.000

2009

82.307

2010

82.831

2011

85.785

2012

84.643

2013

107.096

2014

119.088