Disse treningstrendene vil dominere i 2021

Det er nok ikke overraskende hva som er på førsteplass på listen over treningstrendene 2021. Dette er en trend som flere allerede har brukt mye av under koronaåret.

Pia Seeberg

Treningsprofil Pia Seeberg tror alle punktene på topp 10 er kommet for bli.

Foto: JØRGEN RYPAAS

Korona-året 2020 har utfordret oss på flere måter, og særlig på treningsfronten. Det kreves mer kreativitet for å få trent, og mange har måttet tenke helt nytt.

For femtende år på rad kårer The American College of Sports Medicine (ACSM) de treningstrendene som antas å bli mest populære i det kommende året. Forfatterne bak listen sender ut elektroniske spørreskjema til fagpersoner i bransjen fra flere forskjellige land.

– De seks første punktene i lista reflekterer året 2020, og viser hvordan korona har påvirket treningen vår. Før var gruppetrening høyt oppe, men nå er det ikke på topp 10, sier Pia Seeberg, som er blogger og utdannet personlig- og mental trener.

Selv om man ikke finner på kruttet på nytt er den største forskjellen i år kontra i fjor, rekkefølgen på trendene. I fjor var gruppetrening på topp tre, nå har det falt ned til 17. plass.

Perfekt for folk med tidsklemma

Ikke overraskende finner man digital trening på førsteplass. Når treningssentre ble stengt måtte flere tenke annerledes for å få gjennomført treningen.

– Det at digital trening er på første plass er et dramatisk hopp fra i fjor. Jeg tror det vil bli mer av dette i fremtiden også. Flere har nok fått utvida horisonten sin for hvordan de kan trene hjemme, sier Pia Seeberg.

Pia Seeberg

Pia Seeberg syns det blir spennende å se om treningstrendene faktisk vil stemme ved slutten av året.

Foto: Sølve Sundrehagen

Flere treningssenter har også ordnet digitale gruppetimer sånn at man kan melde seg på der og delta over skjermen. Seeberg tror at korona har tvunget fram en reell utfordring til treningssentrene.

Likevel tror hun ikke at digital trening vil erstatte gruppetimene, men at det er gull verdt i en travel hverdag med barn og tidsklemma.

– Jeg tror også at digital trening kan hjelpe de som ikke liker seg på treningssentrene. For nå kan du trene i trygge rammer, og mange vil nok fortsette med det. Likevel tror jeg at de som er mest gira på trening vil komme tilbake til fysiske gruppetimer, på grunn av det sosiale og utstyret, sier Seeberg.

Bruke klokker som motivasjon?

På andreplass finner man bærbar treningsteknologi, som kan være aktivitetsklokker og apper som blant annet måler treningen.

Det synes doktorgradsstipendiat ved Universitetet i Tromsø, Edvard Hamnvik Sagelv, er svært interessant.

– Det hadde vært spennende å forske på om man kan finne ut om smartklokker hjelper flere til å være aktive. Om det kan være en motivasjon til å være i bevegelse. Men det kreves en del forskning for å finne ut av.

Edvard Sagelv

Doktorgradsstipendiat Edvard Hamnvik Sagelv, er en del av forskningsgruppa Fysisk aktivitet og folkehelse ved UiT Norges arktiske universitet.

Foto: UiT Norges arktiske universitet

Han syns også det er bra at trening for eldre også er en trend, som er på 9. plass på lista.

– Jo eldre man blir, jo fortere forfaller kroppen. Det er viktig å trene om man vil ha en ok hverdag uten noen form for hjelpemidler, sier Sagelv.

Årets nykommer

Det som er nytt med årets liste er virtuell trening, som ligger på 6. plass. Det kan da være å bruke teknologi som VR-briller.

– Denne var overraskende! Jeg har ikke mye erfaring med dette selv, men tenker det kan være et fint verktøy i mental trening. For å kunne forberede seg mentalt til en løype eller rute. Jeg vet også at noen instruktører har prøvd det i sykkelsaler, sier Seeberg.

Seeberg er enig at fenomenet virker fremmed, men understreker at undersøkelsen er gjort på verdensbasis.

– Vi i Norge henger litt etter, sier Seeberg.

Seeberg syns derimot at det er overraskende at yoga havner så langt ned på lista, som er på 17. plass.

– Man skulle tro at man trengte litt yoga i livet sitt nå for tida. Og særlig når det er en så tilgjengelig treningsform, man kan bruke blader og YouTube. Men tydeligvis ikke, sier Seeberg.

Hvordan få mer bevegelse i hverdagen?

Flere har fått en mer stillesittende hverdag med hjemmekontor, og mye av hverdagsaktiviteten har forsvunnet.

– Det er viktig at man ikke bruker korona og stengte treningssentre som unnskyldninger. Nå har man en fin mulighet til å vise at man er tilpasningsdyktig, mener Seeberg.

Hun har noen kjappe råd for hvordan du kan få inn mer bevegelse i hverdagen:

  1. Ha en alarm som sier at når det har gått 60 minutter for å holde blodsirkulasjonen i gang. Ta for eksempel 10 utfall og 10 knebøy.
  2. Ta alle telefoner stående eller gående.
  3. Tren minst 2–3 ganger i uka og følg Helsedirektoratet sine råd om anbefalt trening. Det viktigste er å få opp pulsen.
  4. Ta ansvar for hverdagsaktiviteten og prøv å gå en tur hver dag.
  5. Stå og jobb dersom det er mulig og varier sittestilling. Det kan virke skadeforebyggende.
Pia Seeberg

Ifølge Helsedirektoratet bør voksne og eldre være fysisk aktive i minimum 150 minutter med moderat intensitet i uka. Eller 75 minutter med høy intensitet. Eventuelt en kombinasjon.

Foto: TORBJORN MORVIK / NRK

– Det som er i vinden nå etter nyttår er at man vil trene for å gå ned i vekt (som ligger på 16. plass). Da er det viktig å anerkjenne at det har mye med hva man spiser. Men man må ikke glemme de gode helsefordelene ved å trene, man får mer overskudd og man passer på blodsukkeret, sier Edvard Sagelv.