– Vi har veldig mange blant de ansatte som har korona. Vi er på bristepunktet av hva vi klarer å drifte.
Slik beskriver rektor for Mortensnes skole i Tromsø, Elisa Joensen, sykefraværet på skolen.
Tirsdag kveld kom regjeringen med lettelser i koronatiltakene og gjeninnførte grønt nivå i skoler og barnehager. Men det er sykefraværet som nå sender en rekke elever tilbake til digital undervisning og hjemmeskole.
På et av klassetrinnene på Mortensnes er tre av fire lærere i isolasjon. Dette har ført til at de to klassene på trinnet må bytte på å ha hjemmeskole og å være fysisk på skolen.
Joensen forteller at det er spesielt utfordrende at lærere plutselig tester positiv, spesielt om morgenen. Derfor har skolen bedt de ansatte om å teste seg på kvelden.
– Da kan vi i alle fall se på kvelden hvordan vi kan gjøre det. I stedet for å få vite det på morgenen, rett før undervisningen starter.
Statssekretær i Kunnskapsdepartementet Halvard Hølleland sier bemanningsutfordringen de siste ukene har blitt større enn smitteutfordringen i landets skoler.
– Det forventer vi nå vil fortsette.
Kan komme til å stenge skoler
Statssekretæren sier regjeringens utfordring er å holde kontroll på pandemien samtidig som man skal holde skolene åpne.
Han bekrefter overfor NRK at mer hjemmeskole og stenging av hele skoler er alternativer, dersom sykefraværet fremover blir for høyt.
– Dersom skolene ikke klarer å drive smittevernmessig forsvarlig, så har de en mulighet til å innføre hjemmeskole eller begrense åpningstidene på skolen.
Hølleland sier det ikke er en klar grense for når en skole bør stenge ned.
– Vi har ingen klar grense for når behovet for hjemmeskole oppstår. Det vil nok være ulikt fra skole til skole og fra kommune til kommune. Vi vet jo heller ikke hvor høyt sykefraværet vil eller kan bli.
Hølleland sier regjeringen er opptatt av at skolene skal kunne drives så normalt som mulig.
Derfor har regjeringen gjort det mulig blant annet for pensjonister å jobbe i skolen uten å miste pensjon. Det er også mulig for studenter å jobbe i skolen uten at de mister stipend.
I tillegg gjør en avtale at lærere skal få dobbelt betalt for å jobbe overtid, i første omgang til og med april.
– Men det er ingen tvil om at det er en krevende situasjon for skoleledere, lærere og kommunene som skal sørge for et godt skoletilbud.
I Tromsø holder kommunen tett kontakt med alle ledere på skoler og barnehager for å vite hvor mange de har på jobb.
Skoler kan bli nødt til å samarbeide
Seksjonsleder for skole i Tromsø kommune, Geir Olsen, trekker frem at skolene har beredskapsplaner, slik at det kan gjøres lokale tiltak.
Dersom de lokale tiltakene ikke dekker behovet for å gi et godt opplæringstilbud, sier Olsen at man vil se på om skoler kan samarbeide om undervisning av elevene.
Han mener at enkelte skoler med høyt fravær hos ansatte klarer å gi et forsvarlig opplæringstilbud fordi det også er høyt fravær hos elevene.
– Mange skoler har også redusert antall elever, som gjør at man med en lavere bemanning kan gi et forsvarlig og godt opplæringstilbud fordi det også er fravær blant elevene, sier han.
Rektor Joensen på Mortensnes skole i Tromsø er likevel glad for at regjeringen har bestemt at skolene nå går over til grønt nivå.
For det betyr at skolen kan blande klasser.
– Avhengig av studenter og vikarbyrå
– Vi har jo noen trinn der flere elever er syk. Så det kan åpne opp for at vi fra i morgen av kan slå sammen ulike klassetrinn.
Skolen har også planer klar om for mange lærere blir syke samtidig.
– Vi må bare ta det dag for dag, for det er veldig vanskelig å vurdere. Men vi har jo planer for det, og da er det hjemmeskole for de eldste og så ivaretar vi de yngste.
For i tillegg til at mange lærere er syke, er det svært utfordrende å finne vikarer, sier inspektør ved Mortensnes skole Vegard Norberg.
– Vi er avhengig av studenter og vikarbyråer. Over tid vil en ufaglært student på 22 år ha noe å si for kvaliteten på undervisningen elevene får.
I barnehagen Tusseladden forteller de om det samme, kompliserte regnestykket for å ha folk nok på jobb.
– Et regnestykke som ikke går opp
– Det er svært utfordrende dager. Vi vet ikke hvor mange ansatte eller hvor mange barn vi har fra dag til dag. Det skaper vanskelige situasjoner når det kommer til å drifte som normalt, sier daglig leder i Tusseladden barnehage i Tromsø Heidi Buvang.
Hun sier de generelt har klart å opprettholde et godt tilbud til ungene gjennom pandemien, men at barnehagen de to siste ukene har sett seg nødt til å redusere åpningstidene.
– Barna blir mindre syk enn de ansatte, så det er et regnestykke som ikke går opp.
Det er også store utfordringer med å få tak i vikarer, forteller hun.
– Men vi klarer det gjennom å ta vare på hverandre, ha godt humør og være mye ute.