– Dette er ingen ideell situasjon! Vi opplever det som en økning i arbeidsbelastningen, fordi vi må benytte alternative prosedyrer. I tillegg blir en rekke hjelpemidler utilgjengelig, hjelpemidler som skal øke flysikkerheten. Som flyger opplever jeg dette som dypt problematisk.
Ordene tilhører flykaptein Aleksander Wasland i Widerøe. Mandag i forrige uke forsvant GPS-signalene da de tok av fra Kirkenes lufthavn med passasjerer på vei til Alta.
– Jeg har opplevd utfall av GPS-signalet mange ganger, men i dette tilfellet forsvant signalet over en lengre periode enn det jeg har opplevd før. Det var først da vi nærmet oss Lakselv at vi fikk tilbake GPS-systemet. Jeg har snakket med kolleger, og dette har vært en gjentagende problemstilling den siste tiden, sier Wasland.
Elektronisk krigføring
GPS-jamming er de siste årene blitt mer vanlig enn uvanlig i Øst-Finnmark. Synderne finner vi på russisk side av grensen, der elektronisk krigføring mot Norge påvirker flysikkerheten i grenseområdene. Norske myndigheter har flere ganger tatt opp problemene med sine motparter i Moskva, tilsynelatende uten effekt.
– Dette opptrer så ofte, at vi har alternative prosedyrer klare stort sett hele tiden, sier sjefsflyger i Babcock, Kent Antonsen.
Selskapet flyr ofte i grenseområdene. Pilotene må med jevne mellomrom benytte tradisjonelt navigeringsutstyr på grunn av at GPS-signalene forsvinner. Det betyr bruk av bakkebaserte stasjoner for navigering, noe som kan gi dårligere regularitet under utfordrende værforhold.
– Hvis vi skal fly med konvensjonelle navigasjonsmidler, er det ikke alltid at vi benytte korteste vei. Da må vi ta en omvei for å kunne fly inn med et konvensjonelt hjelpemiddel, sier Antonsen.
To målestasjoner
Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet (NKOM) har i dag to stasjoner i Sør-Varanger for å måle GPS-jamming. De to siste ukene har de fått flere meldinger om utfall av GPS-signalene, uten at utstyret har vært stand til å se kilden for jammingen. I forrige uke ble to teknikere sendt til Kirkenes for å forsøke å lokalisere hvor forstyrrelsene kommer fra. Dette lyktes de ikke med.
– Man må ganske høyt opp over Kirkenes for å se signalene. Det betyr at GPS-forstyrrelsene kommer fra et sted ganske langt unna. Utfordringen er at man i denne høyden ikke kan se hvor signalene kommer fra, sier avdelingsdirektør i NKOM, Per Eirik Heimdal.
For de som flyr jevnlig i Øst-Finnmark er ikke dette godt nok.
– Dette er en situasjon man ikke kan leve med over tid. Vi synes det er veldig beklagelig at problemet kommer igjen og igjen, sier Aleksander Wasland i Widerøe.