Mariam (17) og Raneem Tartusy (22) flyktet fra Syria i 2013, og kom til Tromsø for to år siden. De beskriver seg selv som heldige, fordi de slapp å reise med båt og fikk dra med fly. Årsaken til det er at de begge er blinde.
På flukten satt de i to år på vent i Tyrkia, dyrebar tid de kunne brukt på utdanning.
Utdanning er viktigst
Inntektene til årets TV-aksjon går til utdanning for barn rammet av krig og konflikt. Ett av landene som får bidrag er Syria, hvor krig har satt sitt preg i over seks år. Utrolig viktig, mener søstrene.
– Utdanning betyr mye for meg. Jeg vet hvor viktig det er for da jeg var i Tyrkia hadde jeg ikke muligheten til å studere. Når vi har høy utdanning har vi mange muligheter og dører åpner seg, sier Mariam Tartusy.
Mariam Tartusy.
Foto: Amalie Nygård Jakobsen / NRKDe brenner for utdanning, og mener at alle som har muligheten til å hjelpe andre som ikke får gå på skole, bør bidra. Ett av fem barn i konfliktområder står i dag uten skolegang, ifølge Unicef.
Hadde ikke bøker med blindeskrift
Søstrene studerte på en skole for blinde i Syria. Til tross for at skolen var for blinde, hadde de ikke bøker med blindeskrift.
Brettet brukes for å danne ord. Ved å stikke flere hull i arket danner man et ord. En møysommelig prosess.
Foto: Amalie Nygård Jakobsen / NRK– Selv om man går på blindeskole har man ikke ressursene man trenger. Man får kun god undervisning hvis en lærer bestemmer seg for å legge inn ekstra innsats. Det er ikke skolen sitt initiativ eller regjeringen, sier Raneem.
Noen få skrivemaskiner fordelt på mange elever gjorde at kun få heldige fikk verktøy som gjorde det enklere å studere. Selv brukte de ett brett som de nå ser på en suvenir.
– Vi brukte et par timer på lekser hver dag, eller et par timer er lite. Det tok store deler av dagen, forteller Mariam.
Kontrastfylt skolehverdag
Nå ser de tilbake, blant annet på brettet som symboliserer en tid preget av utrygghet, og en skolegang med store kontraster sammenlignet med den de har i dag.
– I Syria har vi ikke integrering mellom de som for eksempel er blind eller døv, og de som ikke er det. Hver situasjon har en egen skole, sier Mariam.
Foto: Amalie Nygård Jakobsen / NRKDe skryter av lærere i den norske skolen, og sier at de har fått inntrykk av et godt miljø hvor trivselen er viktig. Begge er takknemlig for å nå ha muligheten til å bli hva de vil, og muligheten til å gå på hvilken skole de vil.
– Jeg har lyst til å bruke utdanningen min til å jobbe med Blindeforbundet og prøve å gjøre norske nettsteder mer tilgjengelig for skjermleserbrukere, avslutter Mariam.