Mandag morgen kom det frem at alle norske SAS-piloter kan tas ut i streik førstkommende torsdag.
Pressetalskvinne i SAS, Tonje Sund sier at de har som ambisjon å komme til en enighet innen torsdag.
Dersom LO-forbundet, Norsk Flygerforbund og Parat-foreningen SAS Norge ikke kommer til en enighet med SAS, finnes det likevel noen råd for hva man som passasjer kan gjøre.
– Undersøk vilkårene til billetten din.
Det er det første man bør gjøre, ifølge kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, Ann Hege Skogly. Dette kan gi muligheter for å gjøre endringer i bestillingen, eventuelt få pengene tilbake.
Har man derimot kjøpt det billigste alternativet er ikke dette nødvendigvis en mulighet. Det er likevel andre fremgangsmåter som kan redde situasjonen.
– Sjekk hva slags forsikringer du har. Det kan være en ordinær reiseforsikring, eller en du har gjennom kredittkortet, sier Skogly.
Har du ingen forsikringer, tilbyr Skogli en siste løsning:
– Ta kontakt med SAS. Vi oppfordrer flyselskapene til så godt som mulig å sørge for passasjerene på forhånd. Vi ber dem også om å være tidlig ute med informasjon.
- Sjekk også Forbrukerrådet: Dine rettigheter når flyet står på grunn av streik
Så dersom billetten din ikke kan endres, og du ikke har reiseforsikring verken gjennom kredittkort eller en ordinær forsikring, er Forbrukerrådets beste råd å ta kontakt direkte med SAS.