Over to dager etter snøfallet på Østlandet er det fremdeles problemer i flytrafikken. I dag landet familien Skibeli og Jaghø i Tromsø for å feire påskeferie på ski i Lyngsalpene, men skiaktivitet ned bratte fjellsider ble den første feriedagen byttet ut med venting på flyplassen. Både ski og øvrig bagasje hadde SAS rotet bort på veien fra Stavanger. Dermed måtte familien stille seg i kø for å melde bagasjen savnet – noe de ikke var alene om.
– Det er skuffende at dette skjer når det er påske. Det var mange som måtte stille seg i kø. Flere var utenlandske turister, sier Marianne Skibeli som tipper halvparten av passasjerene ikke fikk bagasjen sin.
- Les også:
- Les også:
Vet ikke hvor bagasjen er
Familien hadde flydd med SAS hele veien, og hadde en mellomlanding på Gardemoen. Der plukket familien opp sønnen Johannes Skibeli Herrem, som er bosatt på Rena.
– Han sine ski mangler også, så det var tydelig at det ikke kun var rot med bagasjen for de som mellomlandet på Gardemoen, sier hun.
Da de kom fram til SAS sin service-skranke på Tromsø Lufthavn fikk de beskjed av personalet at de ikke hadde oversikt over hvor bagasjen var blitt av.
– Det er veldig skuffende at SAS ikke har satt inn ekstra mannskaper på Gardemoen for å få bagasjen videre. Det er litt rart, så mange dager etter snøkaoset, sier Marianne Skibeli.
- Les også:
Får ikke stått på ski
Familien skal nå få beskjed av flyselskapet når bagasjen kommer fram til Tromsø, og den vil bli ettersendt med lokal buss.
– Mer kunne de ikke si og det er det som er så frustrerende. De kunne verken si om bagasjen var i Oslo eller Stavanger, sier Skibeli.
Nå blir familien nødt til å se på de hvite fjellsidene, inntil SAS finner fram bagasjen.
– Det blir alt for dyrt å leie alt utstyr. Det er dyrere enn det reiseforsikringen dekker, sier Marianne Skibeli.
Flyselskapet SAS har foreløpig ikke besvart NRKs henvendelse.
- Les også: