– Statlig støtte ville betydd utrolig mye for oss. Da kunne vi brukt tiden på å utvikle rittet, i stedet for å jobbe så mye med å sikre finansieringen, sier Knut-Eirik Dybdal, daglig leder for Arctic Race of Norway.
Årets ritt starter den 13. august i Harstad, for sykkelsirkuset flytter seg til Setermoen (14. august), Senja, Finnsnes og Målselv (15. august) og avsluttes i Narvik (16. august). Til neste år vil rittet gå i Nordland, da i Bodø og på Helgeland.
– Det er sikkert at vi skal sørover. Vi har allerede annonsert Bodø. De andre etappene avhenger litt av finansieringen, forteller Dybdal.
Jobber for økonomien i 2016
De er i dialog med både tidligere og nye samarbeidspartnere, og ifølge Dybdal er signalene gode.
– Vi hadde en ringvirkningsanalyse etter fjorårets ritt, som viser at Arctic Race bidrar til over 80 millioner kroner til områdene vi besøker. Vi vet at det jobbes på politisk hold for å få regjeringen til å gi oss økonomisk støtte, sier Dybdal.
Da sykkelrittet var i oppstartsfasen i 2012 ga ikke den daværende regjeringen støtte til Arctic Race. Begrunnelsen var blant annet at de ikke mente det var forsvarlig å gi økonomisk støtte til et idrettsarrangement.
Statsminister Erna Solberg på plass under fjorårets ritt. Hun skrøyt Arctic Race opp i skyene, men kunne ikke love pengestøtte.
Mange fordeler med Arctic Race
Stortingspolitiker og medlem av næringskomiteen, Frank Bakke Jensen (H), mener staten burde gi økonomisk støtte til Arctic Race of Norway.
– Vi ser engasjementet og de næringsmessige fordelene Arctic Race gir. I tillegg skaper vi arrangørkompetanse i landsdelen, og folk samles på en unik måte. Det er også god Norges og idrettsreklame for nasjonen, sier Jensen.
– Om Arctic Race skal bli en fast post i nasjonalbudsjettet vil jeg ikke si noe om, men jeg er for en ekstern finansiering. Kanskje som en prosjektbasert pengestøtte i et begrenset tidsrom. Så kan vi ha som mål å få rittet opp blant de viktigste arrangementene i Norge, sier han.