Entreprenøren ligger langt etter planen med prosjektet til 1,2 milliarder kroner som skulle være ferdig neste år.
I dag har ledelsen i Statens vegvesen hatt møte med det sveitsisk/islandske selskapet Marti Contractors som fikk anbudet om den nye tunnelen på E6 gjennom Nordnesfjellet.
– Status er at det går senere enn vi har ønsket, men vi har en dialog med entreprenøren som skal komme med forslag for å øke framdriften i arbeidet, forteller prosjektsjef Stein Johansen til NRK.
Han sier at arbeidet i beste fall blir noen måneder forsinket, men at prosjektet i Kåfjord i verste fall kan bli ett år forsinket.
- Les også:
Problemstrekning
E6 rundt Nordnesfjellet har siden den ble bygget i 1975 vært en problemstrekning på grunn av skredfare.
Derfor bygges det en tunnel gjennom Nordnesfjellet og ny bru over Manndalselva.
Prosjektet vil bedre trafikksikkerheten, samtidig som strekningen blir kortet ned med om lag åtte kilometer.
Ifølge Johansen er det flere årsaker til at prosjektet har blitt forsinket.
– Entreprenøren har ikke hatt et optimalt driftsopplegg. Det har også vært utskiftinger av personell i ledelsen. Dette har vi drøftet på møtet i dag, sier Johansen.
- Les også:
Nøye overvåket
Johansen forteller at entreprenøren vil ilegges dagbøter dersom prosjektet i Kåfjord blir forsinket.
Nordnesfjellet i Kåfjord er et av Norges mest overvåkede fjell, og det er i dette området Statens vegvesen er i gang med å bygge en 5,8 kilometer lang rassikringstunnel gjennom fjellet.
- Les også: