Torsdag møtte Statens vegvesen entreprenør Marti Nordnes DA som bygger den nesten seks kilometer lange tunnelen i Nord-Troms. Vegvesenet kom på møtet med klare krav til entreprenøren, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Gudmund Løvli til NRK.
– Byggingen er forsinket med flere måneder, og vi er ikke fornøyd med framdriften. Vi krever at det igangsettes tiltak for å forhindre ytterligere forsinkelser.
Gudmund Løvli, prosjektleder i Statens vegvesen.
Foto: Jørn Inge Johansen/nrk– Hvilke tiltak krever Statens vegvesen?
– Det er nok ikke et tiltak som må til, men entreprenøren kan eksempelvis gjøre flere aktiviteter samtidig for å fremskynde utbyggingen.
– Hva er årsaken til forsinkelsene?
– Dette er sammensatt. Forsinkelsene kan delvis skyldes lengre innkjøringsperiode ved byggestart enn forventet, sier Løvli.
- Les også:
- Les også:
Overvåker fjellet døgnet rundt
Her ser vi hvor rassikringstunnelen bygges.
Foto: STATENS VEGVESENE6 er hovedforbindelsen gjennom Troms fylke, og vegen rundt Nordnesfjellet har siden den ble bygget i 1975 vært en problemstrekning på grunn av skredfare.
Prosjektet har en prislapp på rundt 1,1 milliarder kroner, og skulle stå ferdig i 2017. Det skal i tillegg bygges en ny bro over Manndalselva for å knytte den nye tunnelen til eksisterende E6.
– Vi er kommet halvveis, og det er om lag 2,4 kilometer sprenging igjen før vi får hull i fjellet. Nå krever vi fremdrift slik at ikke forsinkelsene akselererer. Uansett, vi klarer nok ikke ta igjen alle forsinkelsene og regner med å åpne tunnelen en gang i 2018, sier prosjektleder Gudmund Løvli.
Trafikksikkerheten langs E6 vil bli bedre, samtidig som strekningen blir kortet ned med om lag åtte kilometer når prosjektet er ferdig.