Hopp til innhold

Fikk ikke oppfylt oljedrømmen – reagerer på Equinor-sprekken

Ordføreren i Nordkapp mener kjempesprekken på Johan Castberg-feltet kaster et underlig lys over Equinors motstand mot å føre oljen i land.

Produksjonsskipet Johan Castberg ved Aker Solutions-verftet på Stord

Produksjonsskipet Johan Castberg ved Aker Solutions-verftet på Stord. Det oppdaterte estimatet for prosjektet er nå på 80 milliarder kroner.

Foto: Olav Røli / NRK

Selv om utbyggingen av olje- og gassfeltet Johan Castberg utenfor Finnmarkskysten blir 13 milliarder kroner dyrere enn planlagt, mener Equinor at prosjektet fortsatt er lønnsomt.

Det synes Nordkapp-ordfører Trudy Engen er lite tillitvekkende.

Equinor droppet nemlig å bygge en landterminal i Nordkapp av hensyn til lønnsomheten. De sparte 3,6 milliarder på å skrinlegge terminalen. Avgjørelsen kom i 2019.

Felles oljeterminal for olje fra Barentshavet

Slik så de tidligere planene ut for ilandføring av olje og gass fra Johan Castberg-feltet ut. Men dette ble for dyrt.

Foto: Arctic Terminal and Transportation

Når det nå sprekker med 13 milliarder, men fortsatt er lønnsomt, er det avslørende, mener Engen.

– Det er høyst forunderlig, fordi det var for dyrt å ilandføre oljen – da ville ikke prosjektet være lønnsomt, sier Trudy Engen (SV).

– Dette er ikke tillitvekkende. Det viser at Equinor er en eier som ikke vil bidra til samfunnsbygging. De vil komme hit, hente ressursene våre og si: «Ha det!»

Trudy Engen (SV), ordfører i Nordkapp kommune.

– Det er ikke tillitvekkende, sier Nordkapp-ordfører Trudy Engen (SV) om at Equinor fremdeles mener Johan Castberg-prosjektet er lønnsomt.

Foto: MATHIAS MALMGREN / SV

Ikke sammenlignbart

Pressetalsperson Gisle Ledel Johannessen i Equinor mener Engen sammenligner ulike ting.

Han viser til at Equinor og de andre operatørene utredet både en terminal på Veidnes og en skip-til-skip-omlasting, og at det var den siste løsningen som kom best ut.

– Dette var et spørsmål om å velge det beste løsningen for oljeeksport, sier Johannessen.

Nå er vi i en gjennomføringsfase og opplever at ferdigstilling av Johan Castberg-skipet blir dyrere enn tidligere estimert. Kostnadsberegninger som foretas for å utrede ulike alternativer og estimater for arbeid som er pågående er ikke sammenlignbare størrelser, sier han.

Gisle Ledel Johannessen i Equinor

Gisle Ledel Johannessen i Equinor iser selskapene bak Castberg er opptatt av å skape ringvirkninger i samfunnet.

Foto: Arne Reidar Mortensen

Store ringvirkninger

Johannessen mener også at Johan Castberg skaper store ringvirkninger, både lokalt i Nordkapp og i Nord-Norge, selv om de fleste årsverkene kommer lenger sør.

En undersøkelse fra 2021 viser at Johan Castberg-prosjektet på landsbasis bidrar med 52.500 årsverk totalt og 2300 årsverk regionalt i Nord-Norge.

– Det er langt høyere enn forventet i konsekvensutredningen, sier Johannessen.

Nye oljefunn i nærheten kan dessuten bli knyttet til Castberg i framtida.

Johannessen peker også på at Castberg-lisensen har investert over 60 millioner i Nordkapp kompetanse og sikkerhetssenter.

I Hammerfest har de bidratt til å etablere AM North, som leverer 3D-printede deler til industrien.

– Vi er opptatt av å bidra med ringvirkninger og være en positiv samfunnskraft der vi har virksomhet.

Geir Tungesvik

Geir Tungesvik er konserndirektør for prosjekter, boring og anskaffelser i Equinor.

Foto: Erik Waage / NRK

Mer jobb og økte kostnader

Nyheten om at Johan Castberg sprekker blir stadig dyrere, kom tirsdag morgen. Siden i fjor har investeringsanslaget økt med nær 13 milliarder kroner, opplyser Equinor.

– Kostnadene øker på grunn av større arbeidsomfang enn ventet og kostnadsøkninger i industrien. Det tar vi på alvor, sa Geir Tungesvik, konserndirektør for prosjekter, boring og anskaffelser i Equinor, i en pressemelding.

Da plan for utbygging og drift ble levert i 2017, var kostnadene beregnet til 57 milliarder kroner. Det oppdaterte estimatet for prosjektet er nå på 80 milliarder kroner.

Tungesvik sier likevel at prosjektet, som er et samarbeid mellom Equinor, Vår Energi og Petoro, er driftet med god økonomi.

Les også Milliardsprekk på oljeprosjekt vekker skarpe reaksjoner

Johan Castberg ved ankomst til Noreg 8. april 2022

3,6 milliarder var for dyrt

Johan Castberg-feltet ligger cirka 100 kilometer nord for Snøhvit i Barentshavet. Feltet skal etter planen starte utvinningen i fjerde kvartal 2024, og vil produsere i 30 år.

– Med en balansepris på rundt 35 dollar vil Johan Castberg-feltet gi store inntekter og ringvirkninger til fellesskapet fra Barentshavet i 30 år, sier Tungesvik i Equinor.

Etter at Equinor og samarbeidspartnerne skrinla hele planen i desember for fire år siden, ble saken tatt opp igjen på Stortinget i juni sommeren etter. Politikerne kunne imidlertid ikke gi noen lovnader opp til Finnmark om ilandføring.

– Dette er svære aktører, og staten er en stor eier i selskapet. Det at vi har politikere i sør som ikke bruker eierskapet til å sørge for at samfunnene bygges der ressursene hentes ut, det synes jeg er veldig lite greit, sier ordfører Trudy Engen i Nordkapp kommune.

– Det går an å dra en sammenligning til Melkøya. Der mener Equinor at en karbonfangst og en lagringsløsning er altfor dyrt for dem, og som de lærde strides om.

Les også Dropper ilandføring fra Castberg-feltet

Johan Castberg-feltet til Statoil