Utbyggingspartnerne skrur opp de forventede kostnadene for Johan Castberg-prosjektet i Barentshavet.
Forklaringen er den generelle kostnadsutviklingen, valutaeffekt og at «arbeidsmengden som ble overført til Stord har vært mer omfattende og komplisert enn estimert».
Da planen for utbygging og drift ble levert i 2017, var kostnaden estimert til 57 milliarder kroner.
– Skattebetalerne må igjen ta støyten
Bellona kaller prosjektet «en varslet katastrofe» og er «ikke overrasket» over kostnadssmellen.
– Omfattende designfeil, sveisefeil og problemer hos Equinor blir tragisk nok dyrt for skattebetalerne, som igjen må ta støyten for selskapets alvorlige feil. Vi begynner å se konturene av katastrofeskipet Johan Castberg for alvor nå, sier seniorrådgiver og teamleder i Bellona, Eivind Berstad.
Han tviler på at Equinor rekker sin egen «deadline» i 2024, og foreslår i stedet 2025.
Bellona har tidligere skrevet fire varselbrev om prosjektet, og varslet i 2020 at Castberg-utbyggingen kunne sprekke med «opp mot 30 milliarder kroner».
Fasiten tre år senere er en kostnadssprekk på 23 milliarder kroner.
Her står skipet ved Aker Solutions-verftet på Stord.
Foto: Olav Røli / NRK2000 jobber med å ferdigstille produksjonsskipet
Johan Castberg-feltet ligger cirka 100 kilometer nord for Snøhvit i Barentshavet, og skal etter planen gi store inntekter og ringvirkninger til fellesskapet i 30 år.
I 2022 ble skipet fraktet fra Singapore til Stord for å ferdigstilles.
Ifølge Equinor jobber det nå om lag 2000 personer på Stord for å ferdigstille produksjonsskipet.
Da NRK fulgte byggingen tidligere i år, fortalte vi at prosjektet kan ha tapt over 100 milliarder kroner.
– Johan Castberg er enda et godt prosjekt med solid økonomi, og prosjektet går i null med en oljepris på 35 dollar per fat, sier Geir Tungesvik, konserndirektør for prosjekter, boring og anskaffelser i Equinor.
Johan Castberg er fortsatt et godt prosjekt, mener Geir Tungesvik i Equinor.
Foto: Erik Waage / NRK