– Nesten alle kjører for fort, det er blitt normalt å gjøre det.
Tidligere i år suste «Thomas» et par ganger forbi fotoboksen i for høy fart.
Politiet ga ham totalt seks prikker på lappen.
På veg hjem fra skolen, ikke lenge etterpå, ble han tatt for å ha kjørt med telefonen i hånda.
Lappen røyk og de neste seks månedene må han gå dit han skal.
ATV er ikke en egen kjøretøykategori i lovens forstand, men kan beskrives som et fire- eller sekshjuls kjøretøy som i hovedsak er laget for å ta seg godt fram utenfor veg.
Innenfor dette har man mopedbiler, som er små biler som de over 16 år kan kjøre. I tillegg har man firhjuling registrert som ATV, de kan sammenlignes med en motorsykkel på fire hjul.
Disse tre kjøretøytypene er veldig populære blant unge, og det blir bare flere av dem på norske veger:
Mopedbil
ATV (All Terrain Vehicle)
UTV (Utility Terrain Vehicle)
I Finnmark har politiet merket en økning i ulykker med disse kjøretøyene. Men de presiserer at den gruppa som råkjører er i mindretall.
– I denne mindretallsgruppa ser vi en trafikkultur som ikke samsvarer med hvordan man skal kjøre i trafikken, sier avdelingsleder ved Alta politistasjon Paul Arne Lind.
Storfylket Troms og Finnmark har hatt stabile ulykkestall de siste årene, men så langt i år har noe endret seg.
Bare i august var det sju ulykker der en ATV, UTV eller mopedbil har vært involvert. Det er like mange som alle ulykkene i 2020.
Lind i politiet trekker frem at ungdommen var tilbake fra sommerferien som en av årsakene til denne økningen.
Disse ulykkene har vært mindre alvorlige, men antallet øker og politiet er bekymra:
– Vi sitter ikke og venter på at den neste ulykka skal bli en dødsulykke, men vi er bekymra for at det kan skje.
– Det ene øyeblikket ubetenksomhet kan få fatale konsekvenser for ungdommen, sier Lind.
Mener det er status å bryte loven
I byen «Thomas» bor i er det et ungdomsmiljø der man opplever mye råkjøring. Han legger vekt på at det kommer an på personen.
– Noen kjører helt tulling på alt mulig, mens andre kjører rolig.
Han forklarer at mange velger å bryte loven ved å ha solfilm over ruta og kjører for fort bare for å ha noe å gjøre.
Det er status.
– Alle visste hvilken bil som var min. Jeg var den eneste som hadde den fargen og sota ruta på den måten.
Adferden blant unge sjåfører har lenge vært et hett tema. NRK har tidligere fortalt om trend å bryte fartsgrensa.
og at det er enForrige uke mista en mann livet på grunn av skadene han pådro seg i en ATV-ulykke.
– Risiko for ulykker kan være høy
«Thomas» har aldri havnet utfor noe alvorlig, men rundt halvparten av alle ulykker med disse kjøretøyene skyldes for høy fart, ifølge Statens vegvesen.
Totalt var det 375 døds- og personskadeulykker på ATV i perioden 2015-2021, det er et relativt lavt antall i forhold til andre kjøretøygrupper.
At antall ulykker med disse kjøretøyene øker kan ha sammenheng med at flere nå skaffer seg dem. I 2014 var det registrert omtrent 50.000 ATVer.
I 2022 er det rett i underkant av 90.000.
Som oftest er de mellom 15 og 19 år som er involvert i ulykker med ATV, ifølge en analyse gjort av Universitetet i Stavanger.
– Det stilles ikke spesifikk opplæring på ATV. Har man førerrett på de fleste andre kjøretøy så kan man kjøre ATV, sier Roar Olsen i Statens vegvesen.
Han har lenge jobbet med analyse av trafikksikkerhet, og dermed også ATV-ulykker.
Olsen sier at skade- og ulykkespotensialet er høyt, sett i lys av kjøretøyets kjøreegenskaper og måten den er designet på.
– Det skal mindre til for å velte med et slikt kjøretøy, har man ikke nok kunnskap og manglende erfaring så er risikoen for ulykke høy.
Tiltak som fungerer
– Det handler om holdningsskapende arbeid, og det tar tid, sier Ellen Hætta Nygård i politiet i Finnmark.
Hun jobber med forebyggende arbeid og mener at samarbeid på tvers av ulike aktører er nøkkelen til å finne og utføre de rette forebyggende tiltakene mot ungdommen.
– Vi ønsker at de skal reflektere over sin rolle i trafikken. Kjøreskolene har fokus på det, men det er i trafikken de lærer.
Og holdninger starter i hjemmet, sier avdelingsleder Lind.
Politiet har en lav terskel for å ta en bekymringssamtale sammen med ungdom og foresatte, men det er også andre tilbud som kan fungere godt.
Trafikksikkerhetstiltak for ungdom (Trafo) er et tilbud for unge førere. Tiltaket skal få ungdom til å reflektere over sin egen adferd i trafikken.
Det vil også bli brukt til å følge opp ungdom som har brutt trafikkloven.
Dette er noe både politiet og de andre aktørene jobber med å utvide slik at flere kan få benytte seg av tilbudet.
For «Thomas» ser det ut som tiden hans på Trafo har fungert. I vinter får han lappen tilbake og da skal han ferdes etter loven.
– Jeg skal følge fartsgrensa og være for det meste hjemme, kun kjøre fra A til B.
– Det er billigere uansett, da slipper jeg å fylle tanken hver dag.