– KI? Altså kunstig intelligens? Ja, det bruker vi.
Studentene Rannveig Vindenes (26) og Alexander Eriksen (22) er ikke vant til å omtale samtalerobotene som KI, men begge benytter seg av dem.
– Mest i studiesammenheng, egentlig. Det er så enkelt å finne svar fort, sier Vindenes.
Hun ville ikke brukt ChatGPT på eksamen.
– Grensene er litt blurry. Kan man klippe og lime? Det vet jeg ikke helt. Ville du blitt tatt for fusk da?
Fredsstudiestudentene ved UiT Norges arktiske universitet i Tromsø er ikke alene om å bruke kunstig intelligens-verktøy i utdanningen.
Nylig skrev NRK at 60 prosent av alle mellom 18 og 29 år har brukt ChatGPT i skole-, studie- eller jobbsammenheng det siste året.
Undersøkelsen er gjennomført av Norstat på vegne av NRK, og svarene kommer fra et representativt utvalg på 1000 mennesker.
- Mens Oslo kjører pilotprosjekt med ChatGPT på 24 skoler, kaller en lektor det «hodeløs digitalisering» og mener elevene blir brukt som forsøkskaniner.
– På overtid
– Jeg tror vi er på overtid med å endre måten vi vurderer studentene på, sier Marko Lukic til NRK.
Han leder UiTs KI-team, i tillegg til å jobbe ved senter for helsefaglig pedagogisk utvikling.
I flere måneder har han lært ansatte ved UiT mer om kunstig intelligens.
I høst ble det publisert en studie i USA som indikerer at studenter ligger langt foran de ansatte når det gjelder å bruke KI-verktøy.
Mer enn 50 prosent av studentene brukte KI regelmessig i studiene, mot bare 22 prosent av de ansatte, viste undersøkelsen.
Lukic forteller at de ansattes største bekymring er følgende:
Hva skjer med eksamen når studentene i løpet av få minutter kan generere gode besvarelser ved hjelp av KI?
– Hvis vi virkelig er bekymret for dette, bør vi tenke nytt om hvordan vi gjennomfører eksamen, sier han.
– Tvunget til endringer
Det er først og fremst på hjemmeeksamen, som er den mest utbredte eksamensformen, at inntoget av KI-verktøyer kan by på nye utfordringer.
Lukic påpeker at det også pedagogisk sett er bedre med for eksempel prosjekt- eller prestasjonsbaserte oppgaver, hvor studentene kan vurderes fortløpende gjennom kurset.
Samtidig stiller han altså spørsmål ved fremtiden for dagens vurderingssystem.
Kanskje kan det i fremtiden være slik at studentene fullfører kursene, uten å avslutte universitetsutdanningen med å levere en oppgave?
For er det egentlig de ansatte på universitetet som er best til å vurdere studentenes ferdigheter, eller er det arbeidsgiverne studentene skal søke jobb hos?
– Det er menneskelig å frykte forandring, men enhver krise er en mulighet. Nå blir vi kanskje tvunget til å gjøre endringer.
Når han viser ansatte på universitetet hva KI-verktøyene kan gjøre, måper de. Lukic gir oss et eksempel:
– La oss si at du vil lage en presentasjon, for eksempel om KI i høyere utdanning:
– Hvis jeg skulle laget dette fra start, ville det tatt meg en hel arbeidsdag.
ChatGPT er den klart vanligste tjenesten, ifølge Norstat-undersøkelsen.
Bare 1 av 3 mellom 18 og 29 år svarer at de ikke har brukt noen av KI-tjenestene i skole, studier eller jobb.
Margrethe Helmersen
- Det er ikke relevant for meg å bruke KI på eksamen, men jeg bruker det i studiene for å få enkle, og litt annerledes forklaringer på ting, sier farmasistudent Margrethe Helmersen.
Petter Turi
- Jeg bruker det hvis jeg har spørsmål i timene, slik at den kan utdype mer det som er tema. Samtidig bruker jeg det også som hjelpemiddel når jeg skriver, sier historiestudent Petter Turi.
Nora Abelsen
- Jeg bruker det ikke mye, men det hender at jeg spør om hjelp til å utvikle en problemstilling, for eksempel, sier lektorstudent Nora Abelsen.
Andrine Johansen
- Det handler om hvordan man bruker det. Det kan være nyttig for å få andre forklaringer på noe man ikke skjønner, sier psykologistudent Andrine Johansen.
Solveig Alida Hansen
- Ja, jeg bruker det litt. Til problemstillinger og til hjelp til struktur, sier lektorstudent Solveig Alida Hansen.
– Avhengig av tillit
– Kunstig intelligens kommer til å få store konsekvenser for eksamen og vurdering. Det har det allerede begynt å få, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel (Sp) til NRK.
Han peker på at institusjonene allerede er i gang med et stort arbeid med å tilpasse seg den teknologiske utviklingen.
– Vi som samfunn er helt avhengig av å ha tillit til kompetansen kandidatene til høyere utdanning går ut med, sier han.
– Tror du KI kan føre til radikale endringer i måten vi vurderer studentene på?
– Jeg tror i hvert fall at det vil føre til at vi må tenke ganske grunnleggende gjennom hvordan vi legger opp eksamenene i høyere utdanning.
Hoel understreker at vitnemålet studentene får i hånden etter endt utdanning fortsatt skal gi et troverdig og realistisk bilde av kompetansen studenten har.
– Da må denne kompetansen også testes på et vis som danner et troverdig grunnlag.
Ønsker mer spesifikke regler
For tiden jobber UiT med å revidere retningslinjene sine for bruk av KI på eksamen, forteller Lukic.
I dag er det ikke lov til å klippe og lime fra språkmodellene til besvarelsen. I fremtiden vil Lukic at disse reglene skal være mer spesifikke. Det ønsker både ansatte og studenter seg, ifølge ham.
– Nå er alle litt forvirret, og studentene er redde for å bruke verktøyene fordi de ikke vet hvor grensene går. Det må vi hjelpe dem med.
Lukic frykter en heksejakt på studenter som har benyttet seg av KI.
– Vi må beskytte studentene. De må få lov til å bruke verktøyene, og vi må lære dem hvordan gjøre det riktig.
Lukic tror nøkkelen for å lykkes med KI i høyere utdanning er å vise åpenhet.
– Føles ugreit
Studentene Rannveig Vindenes og Alexander Eriksen er skeptiske til å bruke KI på eksamen.
– Jeg tenker at den er bedre på idemyldring, sier Vindenes.
– Kunne du brukt den til idemyldring på hjemmeeksamen?
– Det er et godt spørsmål. Kanskje i starten av eksamenen, men også det føles litt ugreit. Er det da mitt eget arbeid, og mine egne ideer? Jeg tror jeg hadde følt litt på det etiske i det.
Heller ikke Eriksen ville brukt KI-hjelp på eksamen.
– Måten den snakker på er ikke lik vanlig akademisk skriving, så jeg ville aldri klippet og limt. Jeg måtte i så fall skrevet om og sitert ChatGPT.
Vindenes opplever at universitetet er stressa for at studentene skal fuske med KI.
– Men hvor trygg er du på at studenter ikke fusker uansett? Det er alltids rom for å gjøre det, hvis det er det man vil. Man skader bare seg selv hvis man jukser. Så jeg skjønner ikke helt hva man skal få ut av å bruke KI på den måten. Dette er et verktøy, som alt annet vi bruker, sier hun.
Hei!
Har du innspill eller tanker etter å ha lest saken? Eller har du kanskje noe du brenner for, en god historie eller et artig tips? Send meg gjerne en e-post!