Hopp til innhold

Kronprinsen av Tromsø er snart ferdig

Byggingen av det nye isgående forskningsfartøyet «Kronprins Haakon», som får hjemmehavn i Tromsø, er nå i sluttfasen.

«Kronprins Haakon»

Norges nye forskningsskip koster rundt 1,4 milliarder kroner.

Foto: Oystein Mikelborg, Norsk Polarinstitutt

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Allerede 1. mars i år er det sjøsetting ved byggeverftet utenfor La Spezia i Italia.

Onsdag ble skipet, som veier 8000 tonn, trillet ut av hallen på skipsverftet.

– Dette er svære greier, sier assisterende prosjektleder Øystein Mikelborg fra Norsk polarinstitutt i Tromsø. Det brukes 1360 hjul for å trille ut skroget. Nå gjenstår det bare å montere mastene og skorsteinen. Det blir gjort om få dager, før sjøsettingen, sier Mikelborg.

– Ja, dette blir en helt ny verden for oss, sier han.

165 søkere på kapteinsjobb

Og nå er også kapteinsjobbene besatt.

Johnny Hansen blir den ene av to kapteiner på «Kronprins Haakon». I dag arbeider Hansen som kaptein på forskningsskipet «Lance».

Det var hele 165 søkere til den ledige kapteinsjobben på Kronprins Haakon.

Hansen slår dermed følge med Karl Robert Røttingen, som bemanner den andre kapteinsjobben på «Kronprins Haakon».

«Kronprins Haakon»

Skipet er over 100 meter langt.

Foto: Oystein Mikelborg, Norsk Polarinstitutt

Forsinket

Det nye isgående forskningsfartøyet «Kronprins Haakon» er rundt et år forsinket. Skipet kommer til Tromsø i løpet av oktober, og skal kunne tas i bruk innen utgangen av året.

Norsk Polarinstitutt er eier, skipet driftes av Havforskningsinstituttet og med Universitetet i Tromsø som største bruker.

«Kronprins Haakon» blir et av verdens mest avanserte forskningsfartøy, bygget for polare strøk.

Skipet er konstruert med stålplater som er tre ganger så tykke som på et vanlig fartøy, og baugen på skipet er veldig rund. Skipet kan bryte seg gjennom is som er 1,5 meter tykk, og er innredet med alle typer instrumenter for marin forskning, både i islagt og åpent farvann.

Skipet skal bemannes av et mannskap på 15 og ha plass til 40 forskere og studenter.

Skip fra Italia

Fincantieri i Genova som bygger skipet er et av verden største skipsverft, som har spesialisert seg på bygging av med mye avanserte teknologisk innhold.

Fartøyet har isbryterklasse og utholdenhet til å kunne gjennomføre langvarige ekspedisjoner i islagte farvann hvor alle aktuelle disipliner innen marin forskning kan gjennomføres.

Fartøyet gir mulighet til å overvåke miljø- og klimatilstanden i Arktis og Antarktis.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark