Fra 1. januar er det ikke lenger lov for dronepiloter, de av dem som ikke flyr kommersielt, å fly nærmere norske lufthavner enn fem kilometer.
Det betyr at dersom du for eksempel bor nært en lufthavn og i julegave har fått en førerløs, ubemannet farkost, ei såkalt drone, så må du reise et annet sted for å kunne fly den.
Hans Idar Haldorsen er fotograf og har med droner levert levende luftfoto fra blant annet Finnmarksløpet og Offroad Finnmark. Han ønsker de nye reglene velkommen.
– Det er en fordel at regelverket blir skjerpet inn. Det skaper en seriøsitet rundt det man holder på med, sier Haldorsen.
Nestenulykke
Før jul ble fokuset rundt droner økt ytterligere, da det nesten gikk skikkelig galt under andreomgangen av slalomrennet i Madonna. Da var den østerrikske alpinstjernen Marcel Hirscher kun centimeter unna å bli truffet av en drone.
Nestenulykken, som NRKs kommentatorer beskrev som «livsfarlig», var bare tideler unna å få dramatiske konsekvenser.
Det resulterte til slutt i at Det internasjonale skiforbundet (FIS) vedtok at aldri mer ville bli filmet med drone under flere verdenscuprenn i alpint.
58 nye lover og endringslover
Ved inngangen av alle nye år, som nå i 2016, endres mange lover og forskrifter. I tillegg til at forskrifter rundt blant annet droner er blitt endret, har det fra 1. januar trådt 58 nye lover og endringslover i kraft i Norge.
På regjeringens nettside finner du en oversikt over noen viktige regelendringer fra 1. januar 2016.
Tallet på droneoperatører i Norge er stadig i vekst, og behovet for et regelverk rundt ubemannede luftfartøy har vært mye diskutert i 2015.
Den nye forskriftsendringen som gjelder droner skjerper også regelverket for piloter som flyr kommersielt. Hele forskriften for luftfartøy uten fører om bord kan du lese her.
Midlertidig løsning
Nå må alle yrkespiloter på droner og de som planlegger å bli det, gjennom et internettbasert kurs og bestå en eksamen.
– Da vi sendte denne saken på høring og foreslo at droneførere må ha et pilotsertifikat, fikk vi mange negative kommentarer. Derfor ser vi at det kan være tilstrekkelig med et krav om å ha avlagt eksamen, sier Hege Aalstad, som er juridisk seniorrådgiver i Luftfartstilsynet.
Ifølge Luftfartstilsynet vil dronereglene bli ytterligere skjerpet, trolig innen tre til fem år. Da vil et felleseuropeisk regelverk komme på plass, som krever et dronesertifikat.
Det plager ikke dronepilot Haldorsen.
– Det får man ta med krummet nakke og gå-på-vilje. Det er bare en måte å blir oppfattet seriøs på, overfor kundene, og det er å være seriøs i det du gjør, sier Haldorsen.