Hopp til innhold

Andreas hevet karrakterene med datahjelp

Tilpasset undervisning hjalp Andreas Leander Karlsen Berg med å takle dysleksien.

Andreas Leander Karlsen Berg

Andreas Leander Karlsen Berg har spesielle dataprogrammer os hjelper han i skolehverdagen.

Foto: Nils Mehren

Over 50.000 elever fikk spesialundervisning i grunnskolen dette skoleåret, det betyr ofte at barna må gå ut av klassen.

Fagfolk, lærere, politikere og ansvarlige myndigheter ønsker heller mer tilpasset opplæring i klassen.

Ungdomsskoleeleven Andreas Leander Karlsen Berg fikk tilpassa undervisning med dataprogram på skolen.

Det gjorde en stor forskjell for han.

– Jeg har hevet karakterene mine veldig mye, sier Andreas.

Andreas er dyslektiker og går på Borkenes skole i Troms. Med tilrettelagt hjelp ble alt bedre for 10-klassingen.

Andreas Leander Karlsen Berg forteller at hjelpmeidlene han har fått fra skolen sin har hjulpet han i skolearbeidet.

Andreas Leander Karlsen Berg forteller at hjelpemidlene han har fått fra skolen sin har hjulpet han i skolearbeidet.

– Kan ikke sortere ut barn

Alle fagfolk og politikere er enige om at det er bedre med opplæring tilpasset den enkelte elev, slik som Andreas fikk.

Likevel får altså nesten 53.000 elever spesialundervisning fremfor tilpasset undervisning, og det reagerer flere på.

– Det er en fallitterklæring egentlig, og det er kjempe trist at det er faktisk 53.000 barn som ikke passer inn i den vanlige undervisning. Det er ganske alvorlig, sier Åsne Midtbø Aas i Dysleksi Norge.

Midtbø Aas får støtte av utdanningspolitisk talskvinne i Fremskrittspartiet, Mette Hanekamhaug.

Mette Hanekamhaug

Mette Hanekamhaug ønsker å flytte fokuset fra spesialundervisning til tilpasset opplæring.

Foto: Trond Vestre / NRK

– Vi har sett i flere år at har politikere tar til ordet for at det er en utvikling vi ikke ønsker, men likevel skjer det lite eller ingenting. Man må ta grep dersom dette ikke skal bli ytterlig verre, sier Hanekamhaug.

Mette Hanekamhaug mener at man må sørge for at spesialundervisning kun blir gitt til dem som faktisk har behov for det.

– Det må ikke være en mål i seg selv å sortere ut så mange barn til spesialundervisning, men heller se på hvordan man kan sørge for å gi en god nok opplæring inne i klasserommet.

– Krevende å få det til

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen er ikke uenig. Hun vil også satse på tilpassa opplæring.

– Tilpassa opplæring er jo et prinsipp i skolen. Det er klart det er krevende å få det til, men vi må hele veien ha det for øyet at vi skal klare å variere undervisningen innenfor en inkluderende skole.

Halvorsen legger til at de nå har et forsøk med øremerka lærerstillinger, for å forsøke å øke lærertettheten i ungdomsskolen, med mål om å hindre økningen i spesialundervisning som vi har sett.

Følg og diskuter saken på Twitter med hashtagen: #NRKdesomfaller