Fløy 900 kilometer for å redde skadet fisker

Kystvakten har i natt hentet en skadet fisker i Barentshavet, flere hundre kilometer fra fastlandet. Bare tilfeldigheter gjorde at redningsaksjonen var mulig å gjennomføre.

Natt til lørdag har ett av Kystvaktas NH90-helikopter vært på et oppdrag av de sjeldne.

Hovedredningssentralen Nord-Norge fikk natt til lørdag melding om en fisker som hadde skadet seg under fiske i Barentshavet. Båten med norsk mannskap befant seg i internasjonalt farvann, over 600 kilometer fra fastlandet.

– Det var antatt at mannen hadde alvorlige skader, sier redningsleder Thor Erik Torkildsen.

Kystvaktskipet Andenes som var på patrulje rundt 100 kilometer fra fiskebåten, ble bedt om å bistå. De rykket ut for å hente mannen.

Men for å få mannen til sykehus var det ett problem: Rekkeviden til helikopteret.

Det røde krysset viser hvor fartøyet låg.
NH-90 berget skadet fisker flere hundre kilometer fra fastlandet

Det røde krysset viser hvor fiskebåten lå. Lenger ned i bildet er kysten av Finnmark.

Foto: Hovedredningssentralen

Heldigvis lå også kystvaktskipet KV Svalbard lenger ned mot fastlandet. Løsningen ble at helikopteret stoppet her for å tanke drivstoff. Dette var avgjørende for at distansen på 900 kilometer til sykehuset i Tromsø var mulig å gjennomføre.

– Denne gangen var det litt tilfeldig, for vi hadde et annet kystvaktfartøy et stykke nærmere kysten. Så da passet det veldig bra å mellomlande der og fylle drivstoff før ferden gikk videre til Tromsø, sier stabssjef i Kystvakten, Nils Samland.

– Det som er spesielt her er at det er store avstander fra der hendelsen skjer og til nærmeste sykehus. Vi setter pris på å kunne være til stede og utføre slike oppdrag når det er nødvendig, sier stabssjefen.

KV Andenes

Alternativet ville vært å gått nærmere kysten med KV Andenes for å komme innenfor rekkevidden til helikopteret. Det ville tatt betydelig lengre tid

Foto: Petter Brenni Gulbrandsen

Langt oppdrag

KV Andenes hadde også sanitetsnivå tre om bord. Det tilsvarer ikke lege, men er en høyere sanitetsutdannelse. Fiskeren som hadde fallskader fikk dermed behandling under turen til Tromsø.

– Transporten var udramatisk og det var gode forhold. Men det var et langt oppdrag, sier redningsmannen som var med på oppdraget, Stein Bastian von Tangen-Jordan.

Han har jobbet som redningsmann på Kystvakta i sju år.

– Det er ikke til å stikke under en stol at de som jobber så langt ute på sjøen jobber i stor grad med en viktig del av verdiskapningen i samfunnet. Det å ha en ressurs der for å sikre dem er veldig viktig, og det er veldig givende å jobbe med, sier han.

Lørdag morgen landet NH90-helikopteret ved Universitetssykehuset Nord-Norge.

Da hadde det gått sju timer siden oppdraget startet.

– De kom inn her rundt klokken halv-ni. Det dreier seg om en norsk statsborger i 20-årene. Han ser ikke ut til å være alvorlig skadet, men det skal gjøres flere undersøkelser, sier Jørn Resvoll, pressevakt ved UNN.

– Avgjørende hjelp

Rederiet som eier fartøyet sier at det er helt avgjørende at de får hjelp i slike situasjoner.

– HRS starter med å finne tilgjengelige ressurser umiddelbart, deretter koordinerte de kommunikasjon mellom alle parter, og dette fungerte helt utmerket. Kystvakten, HRS og Radio Medico v/Haukeland var som alltid proff til fingerspissene, skriver reder John Olav Økland i en e-post til NRK.

– Så vi må jo kalle det fantastisk hjelp med tanke på at ulykken skjedde om bord kl. 01:30, og fiskeren var i Tromsø allerede ca. kl. 08.

Rederiet har fått opplyst at det står bra til med fiskeren.