– Det er noe vi har vært bevisst på siden starten, men det er ikke alle år vi treffer på bookingen.
Det sier Stian Johansen, festivalsjef for Rakettnatt i Tromsø.
Festivalen har i alle år hatt et mål om å ha like mange kvinnelige som mannlige artister.
I år er de ganske nære, ifølge en kartlegging NRK har gjort.
NRK har sett på programmet til ti musikkfestivaler i Norge og hvordan kjønnsbalansen er.
Dagny er den lokale headlineren på Rakettnatt. I år er tre av fem headlinere kvinner.
Foto: Mads Suhr Pettersen30 prosent av artistene som er booket inn på disse festivalene er kvinner. 60 prosent av dem er menn.
De resterende prosentene er grupper med bestående av flere kjønn og soloartister som bruker de/dem-pronomen.
Til tross for at Rakettnatt i Tromsø har et mål om like mange kvinner som menn, så sier festivalsjefen at de ikke booker etter kjønn.
I år har de fem headlinere, tre av dem er kvinner: Gabrielle, Dagny og Zara Larsson.
– Vi booker gode artister og jobber for et balansert program, basert på vår egen musikkprofil og det vi tror kan matche publikummet vårt.
– Som en grunntanke så prøver vi å ha et balansert program, sier festivalsjefen.
Foto: Daniel Lilleng- På festivalen Opptur i Bodø i 2022 var én av artistene kvinner. Daglig leder i Norske kulturarrangører mente det var behov for flere kvinnelige forbilder.
Mener det ikke bare er et «festivalproblem»
Øyafestivalen, Bylarm og Jugendfest er festivaler som også har en høy prosentandel kvinnelige artister.
Hvis vi legger til duo eller grupper der flere kjønn er representert, uavhengig av antall, har Buktafestivalen, Øyafestivalen og Bylarm over 50 prosent kvinneandel.
Men det betyr at en artistgruppe med for eksempel fem medlemmer, der kun en av dem er kvinne, regnes med som én artist og drar opp kvinneandelen.
– Det blir jo bedre og bedre, men jeg tror ikke det er slik at noen ikke har lyst til å booke inn kvinner, sier Rakettnatt-sjefen.
Han peker på at det i enkelte sjangere kan være enklere å booke kvinnelige artister.
– Jeg tror det henger sammen med hvordan musikkbransjen har klart å løfte fram kvinner totalt sett. At det ikke er et festivalproblem isolert sett.
Men han mener også at det handler om tilfeldigheter.
– Jeg syns ikke det er vanskeligere å finne gode kvinnelige artister, men det er vanskeligere å få det til å klaffe slik at de kan komme til oss.
– De kan bare spille én plass per dag. Hvis man ikke ønsker å ha et gjentagende program hvert år, så er det jo færre å ta av. I hvert fall på headliner-nivå, sier Rakettnatt-sjefen.
- For fire år siden hadde Bylarm kjønnsbalanse, for første gang.
- I fjor hadde Trænafestivalen flest kvinnelige artister.
Tror økningen av kvinner er naturlig
Maja Sojtaric er kommentator og redaktør i Nordlys. Hun tror at en større bevisstgjøring i bookingprosessen er viktig for å løse utfordringer, med færre kvinner på scenen.
Kommentatoren mener at de som booker festivaler har en utfordrende jobb.
– Det skal være en god opplevelse for publikum. I tillegg har de et ansvar for at kulturmangfoldet i Norge blir synliggjort.
Kommentatoren mener at festivalene kan ta flere grep for å øke kvinneandelen.
Foto: Sofie Dege Dimmen / NRKI 2023 og 2022 var en fjerdedel av artistene kvinner, ifølge henholdsvis Aftenposten og Vårt Land, som undersøkte flere festivaler.
– Jeg tror ikke at det er så mange som kvoterer inn kvinner. Jeg tror det skjer ganske organisk og naturlig, sier Sojtaric.
– Vi ser jo festivaler som lykkes med det, også lykkes med publikumstilslutningen.
- Findings Festival hadde ikke en eneste kvinne på plakaten i 2016. Elektropop-artist Sandra Kolstad etterlyste kvotering.
- I 2018 mente også artisten Kaja Gunnufsen om at det var nødvendig med kvotering.
Bør festivaler kjønnskvotere?
Denne avstemningen viser ikke hva befolkningen mener om spørsmålet. Resultatet viser hva de som selv har valgt å stemme mener, og avstemningen har ikke et utvalg som gjør den representativ for alle som bor i landet.
Likegyldig til kjønn på artist
Egon Holstad er kommentator og redaktør i iTromsø, og har jobbet med musikk i mange år.
– At flere og flere jobber for å øke kvinneandelen på festivaler er noe jeg applauderer på generell basis.
Han mener at dem både tenker slik, og utøver det i praksis, fortjener en klapp på skuldra.
Holstad mener også det er bra at dette er noe som debatteres hver sommer.
– Jeg tror også at kjønnsbalansen i festivalens styrer og bookinggrupper alltid bør være jevn, fordi det selvsagt gjør noe med produktet som kommer ut på andre siden.
– Å booke er en vanskelig øvelse, der både hjerte og hjerne må være koblet på, og hvor profil og økonomi må vektes klokt sammen.
Foto: Petter Strøm / NRKDersom han skulle ha booket inn artister til festival, så hadde han droppe en streng 50/50-fordeling av kjønn
Han mener at balansen mellom kommersiell appell og musikalske sammensetninger viktigere.
– Jeg er selv helt likegyldig til kjønnet på den som synger når jeg hører på musikk eller går på konsert.
Men festivaler bør ha et minstemål, mener han.
– I den virkelige verden er det ikke sånn at du dropper en safe headliner du får tilgang på, bare for at kjønnet til frontfiguren er feil, for så å booke et navn du ikke har troen på, for at kjønnet er rett. Heldigvis.