Hopp til innhold

– Musikkfestivalene bør kjønnskvotere

Nytt år. Ny telling. Samme resultat: Åtte av ti artister på norske festivalscener er menn. Artistene Haley Shea fra Sløtface og Kaja Gunnufsen vil ha forandring – nå.

Kaja Gunnufsen

FOR FÅ KVINNER: Kaja Gunnufsen mener det er nødvendig å kvotere.

Foto: Øyafestivalen/Helge Brekke

Hundretusener har hatt det fint på musikk­festivaler i sommer. Bra musikk, bra vær og god stemning.

Foreløpige tall fra festivalene viser at rundt 80 prosent av artistene var menn, festivalene sett under ett. Samtidig er forskjellene store.

Noen festivaler drar seg opp mot 40-tallet, mens andre knapt har en kvinne på plakaten.

En trist realitet som ikke overrasker.

Sondre Justad om kjønnsbalansen

Hvert år legges det fram tall som dokumenterer skjev kjønnsbalanse, og hvert år stilles det samme spørsmålet: Hvordan få flere kvinner opp på scenen?

To kvinner som definitivt har stått på scenen i sommer er Haley Shea fra bandet Sløtface og Kaja Gunnufsen. Begge har vært i bransjen en god stund, og begge er opptatt av den skjeve bookingen.

Kaja Gunnufsen og Haley Shea

PÅ TIDE Å TA GREP: Mener Kaja Gunnufsen og Haley Shea.

Foto: Bård Skar/NRK

Trenger mangfold

– Men hvis folk har det fint på festival, spiller det noen rolle hvilket kjønn som spiller?

– Ja. Vi spiller for et publikum som består av kvinner og menn. Da er det viktig at de historiene vi forteller gjennom musikken er representative for begge kjønn. Ikke bare fra kvinne til kvinne, men også fra kvinne til mann. Kvinner har ofte et annet perspektiv og skriver annerledes enn menn. Det mangfoldet trenger publikum, sier Haley Shea.

Kaja Gunnufsen spilte på Trevarefest i Henningsvær i sommer. Sammen med 20 menn og en kvinne til.

– Jeg ble overrasket, dette er en festival med mye pop og rock, og det burde ikke være vanskelig å finne kvinnelige artister. Men jeg tror ikke mangelen på kvinner er vond vilje, men et utslag av manglende bevissthet, sier Kaja Gunnufsen.

Kaja Gunnufsen

IKKE VOND VILJE, men ubetenksomhet, mener Kaja Gunnufsen.

Foto: Øyafestivalen/Helge Brekke

– Bør kvinner kvoteres inn på festival­programmene?

– Som feminist har jeg vært skeptisk til kvotering, men jeg har kommet fram til at det er nødvendig i en overgangsfase. Det kreves nok ekstra innsats for å booke kvinner til for eksempel hiphop-festivaler, men de finnes.

De to artistene trekker fram to faktorer som kan løse kvinnemangelen på festivalscenene:

  1. Skolering av jenter som vil spille i band.
  2. Bevisstgjøring av arrangører.

Opplæring

Begge er engasjert i opplæring av jenter som vil spille. AKKS er en idealistisk organisasjon som arbeider for kjønnsbalanse og likestilling i musikklivet. Haley Shea er kursansvarlig og Kaja Gunnufsen hovedlærer for bandskolen. Som kun er for jenter.

– Dette handler ikke om å diskriminere gutter, men om å etablere et trygt sted der vi unngår de stereotype rollene med gutter som spiller bass og trommer, og jenter som synger og spiller piano, sier Kaja Gunnufsen.

Hun og Haley Shea har stor tro på at dette vil rekruttere og motivere flere jenter til å spille i band, og i løpet av få år utligne mannsdominansen i denne delen av musikklivet.

Bevisstgjøring

Haley Shea og bandet Sløtface er et av de store navnene i norsk rock for tida, med konserter på de største festivalene i Norge og i utlandet. «Det måtte et band fra Stavanger til før publikum gikk amok», skrev Dagsavisens anmelder etter årets Øya-konsert.

Men det er en annen Haley enn stagediveren som snakker med NRK om kvinnemangelen på konsertscenene.

Vi møter en analytisk og løsningsorientert kvinne som stadig trekker fram det ene ordet – bevisstgjøring.

Haley Shea gir alt på scena

VIL HA FLERE KVINNER PÅ FESTIVALSCENEN: Haley Shea.

Foto: Maren Kvamme Hagen / NRK

– Når vi er på festivaler og jeg spør hvorfor de har booket så få kvinner, er svaret nesten alltid at de ikke har tenkt på kjønnsbalansen. Det er rett og slett mangel på bevissthet. Dette handler om at arrangørene må våge å booke også det som er ukjent for dem, ta sjanser. Noen av oss kommer til å fortsette å snakke om dette, stille spørsmål og få arrangørene til å tenke på kjønnsbalansen fra dag en i bookingen, sier Haley Shea.

Justad: – Vi menn må fronte saken

– En trist realitet som ikke overrasker, sier en av sommerens største headlinere, Sondre Justad om tallene.

Sondre Justad på Rockefeller

MED-MENN MÅ BIDRA: Popsanger Sondre Justad fra Lofoten mener noe må gjøres med den skjeve fordelinga.

Foto: Tom Øverlie / NRK

Justad mener det gjenspeiler et samfunnsproblem.

– Vi er ikke i mål med likestilling. Musikkbransjen har åpenbart en jobb å gjøre her, og vi burde gå foran og synliggjøre at vi tar dette på alvor, sier han.

Sondre Justad tror ikke på en 50/50-kvotering, men mener menn i musikkbransjen har et særlig ansvar for å framsnakke og synliggjøre kvinnene.

Og fortsette å snakke om dette.

– Dette handler mest om bevisstgjøring. Musikkbransjen må selv bidra til å skape kvinnelige forbilder.

Tas på alvor

De aller fleste norske konsertarrangører er med i Arrangørforum. Talsperson Gry Bråtøymyr sier til NRK at årets festivalsesong ennå ikke er over, og at de eksakte tallene for kjønnsbalansen derfor ikke er klare.

Men hun går god for anslaget på rundt 80 prosent menn og 20 prosent kvinner, som i 2017.

– Men bransjen tar dette på alvor. Vi har et sterkt fokus på forbedring gjennom argumentasjon og økt bevissthet. Og vi forventer at arrangørene tar nødvendig ansvar. Det er ikke bra at situasjonen er slik, sier hun.

Anbefalt videre lesning:

Kulturstrøm

  • Sjette førsteplass på albumlisten for Ariana Grande

    Ariana Grande sikrer seg sin sjette førsteplass på den amerikanske albumlisten med sitt sjuende studioalbum.

    – En uke med evig solskinn, skrev Ariana Grande i helgen på Instagram – og siktet til suksessen som hennes sjette album, kalt nettopp «Eternal Sunshine», har.

    Utgivelsen solgte det som tilsvarer 227.000 albumenheter i sin første uke, noe som er årets beste hittil, ifølge Billboard. Blant annet ble låtene strømmet 195 millioner ganger. Den nye platen, som også topper VG-lista her hjemme, er laget i samarbeid med svenskene Max Martin og Ilya Salmanzadeh.

    Grande har tidligere toppet albumlisten med «Positions» (2020), «Thank U, Next» (2019), «Sweetener» (2018), «My Everything» (2014) og «Yours Truly» (2013). 2016-platen «Dangerous Woman» kom «bare» til en andreplass.

    Ariana Grande
    Foto: AFP
  • Fem land vil ha «Cammo»

    NRK har inngått opsjonsavtale med Tyskland, Frankrike, Spania, Belgia og Nederland om nyinnspillinger av dramakomedien «Cammo».

    Over 700.000 så første sesong av «Cammo». Serien handler om influenseren Cammo, som går konkurs og må ta på seg jobben som støttekontakt for Kamilla med Downs syndrom.

    – Dette er helt surrealistisk! At humoren og historien i «Cammo» kan treffe både spanjoler og tyskere er skikkelig gøy. Jeg gleder meg til å se hvordan de forskjellige landene tolker manus, og er så takknemlig og glad for at historien om Cammo og Kamilla potensielt skal bli fortalt til så mange millioner mennesker, sier Caroline Glomnes, serieskaper og hovedrolleinnhaver.

    Katelyn Garbin og Caroline Glomnes i rollene som Kamilla og Cammo.
    Foto: NRK

Flere kulturnyheter