Hopp til innhold

Finnmark taper priskrigen: – Det er urimelig

Drivstoffprisene er omtrent elleve prosent høgere i Finnmark enn i Sør-Norge. Fylkestinget kan ikke gjøre noe med det, men redaktør tror aktiv påvirkning av rikspolitikere kan hjelpe.

Gjøran Paulsen sitter i bilen etter å ha fylt drivstoff hos Cirkle K på Hesseng.

MAKS 20: – Dieselen bør ikke koste mer enn 20 kroner literen, sier Gjøran Paulsen.

Foto: Gunnar Sætra / NRK

– Det blei vel 1700 kroner, sier Gjøran Paulsen med et oppgitt smil.

Han har nettopp fylt tanken hos Circle K på Hesseng i Sør-Varanger.

Denne dagen kosta dieselen 22,45 kroner literen. Paulsen meiner prisen ikke bør være mer enn 20 kroner.

NRK har sammenligna bensin- og dieselpriser i fem byer i Sør-Norge med tilsvarende priser på fem steder i Finnmark (se faktaboks).

Oversikten viser at diesel i gjennomsnitt koster 10,78 prosent mer per liter i Finnmark enn i Sør-Norge. Bensin (95 oktan) er 11,57 prosent dyrere per liter i Finnmark enn i Sør-Norge.

Listetoppene foran fylkestingsvalget i Finnmark reagerer ulikt på prisforskjellene.

Førstekandidaten til Sosialistisk Venstreparti, Cato Kristiansen, sier «det er som forventet», mens Fremskrittspartiets listetopp Odd Erling Mikalsen sier prisforskjellen «er uheldig». De fleste andre listetoppene deler Mikalsens syn.

Lokale priskriger viktigst

Pumpeprisen bestemmes ikke av de lokale bensinforhandlerne, men blir fastsatt sentralt av distributørene. Circle K er blant kjedene med flest bensinstasjoner, både i Sør-Norge og i Finnmark.

Kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen skriver i et e-brev til NRK at prisforskjellene på drivstoff kan være store mellom landsdeler, fylker, distrikter, byer og tettsteder – også innenfor et begrensa område.

– Årsaken til disse forskjellene er priskriger i lokale markeder over hele landet. Prisene faller til ulike nivåer avhengig av priskrigen i det enkelte området. Dette gir ulike pumpepriser på bensin og diesel, skriver han. (Du kan lese hele svaret i en egen tekstboks.)

NRK forklarer

Circle K svarer om bensinpriser

Circle K svarer om bensinpriser

Knut Hilmar Hansen, kommunikasjonssjef

Det er ikke like priser på drivstoff i Norge. Drivstoffprisene kan variere mye og forskjellene kan være store mellom landsdeler, fylker, distrikter, byer og tettsteder – også innenfor et begrenset område. Årsaken til disse forskjellene er priskriger i lokale markeder over hele landet. Prisene faller til ulike nivåer avhengig av priskrigen i det enkelte området. Dette gir ulike pumpepriser på bensin og diesel.

Det som skjer, er at når det settes en ny pumpepris etter en endring i innkjøpsprisene, begynner stasjoner i nærområdet å skru ned prisene for å lokke til seg kundene, til slutt faller prisen til et nivå der ingen tjener penger. I slike tilfeller vil man lokalt kunne oppleve at prisen varierer med flere kroner over en kort tidsperiode.

Drivstoffprisene er kanskje den prisen som forbrukerne ser hyppigst og lettest. Den er synlig i rundt 1500 prismaster i hele Norge, og det er lett for prisbevisste kunder å forholde seg til hvem som er billig og ikke.

I en normalsituasjon sitter vi som selskap igjen med ca. 10 prosent til å dekke egne kostnader og fortjeneste. Om lag 90 prosent av drivstoffprisen er avgifter og innkjøpspris og helt utenfor vår påvirkning.

Misliker prisforskjellene

NRK har spurt listetoppene foran fylkestingsvalget hva de synes om denne prisforskjellen. De som har svart mener i ulik grad at det er uheldig at bensin og diesel er dyrere i Finnmark enn i Sør-Norge. (Du kan lese svarene fra listetoppene i egen tekstboks.)

SVs listetopp Cato Kristiansen er unntaket:

– Jeg synes det er som forventet. Bensin fraktes med fossile kjøretøy. Og ved høyere priser blir frakta dyrere. Vi har også dyrere møbler og dyrere frukt og grønt her nord. Men vi har også mye som er billigere. Strøm, fisk, skatt og boligpriser, skriver han i et e-brev til NRK.

Cato Kristiansen, SVs førstekandidat på fylkestingslista, deltar i demonstrasjon foran Stortinget.

Cato Kristiansen, SVs førstekandidat ved fylkestingsvalget i Finnmark.

Foto: SV

Fremskrittspartiets listetopp, Odd Erling Mikalsen, mener prisforskjellen er uheldig. Linda Beate Randal (Arbeiderpartiet) meiner det ikke «skal være sånn».

– Det er en urimelig stor prisforskjell, skriver Svein Iversen. Han topper Kristelig Folkepartis fylkestingsliste.

Linda Randal

Linda Beate Randal, Aps førstekandidat ved fylkestingsvalget i Finnmark.

Foto: Anita Føleide / NRK

Flere vil ha prisutjevning

Listetoppene svarer ulikt når det gjelder mulige tiltak for å jevne ut prisforskjellene mellom Sør-Norge og Finnmark.

Flere av partiene vil ha tilbake ordninger som ligner den gamle ordninga med fraktutjevningstilskudd for drivstoff. Det gjelder blant andre Høyre, Venstre, Nordkalottfolket og Kristelig Folkeparti. Listetoppene går inn for dette, til tross for at partiene ikke har programfesta dette.

Svein Iversen, leder for sentralstyret i Motorførernes Avholdsforbund

Svein Iversen topper KrFs liste ved fylkestingsvalget i Finnmark.

Foto: Knut Klevstad

Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne ønsker ikke fraktutjevning for drivstoff.

SV vil forbedre fylkesvegene, og partiet vil ha «fokus på tilgjengeligheten av ladestasjoner i fylket».

MDG vil ikke ha prisutjevning for drivstoff.

– I motsetning til for eksempel huspriser og elektrisitet ser prisene ut til å være nokså stabile, skriver førstekandidat Frode E. Lindal.

Frode Elias Lindal, MDG Alta.

Frode E. Lindal topper MDG-lista foran fylkestingsvalget i Finnmark.

Foto: Reidun Mortensen

Odd Erling Mikalsen (Frp) vil blant anna fjerne veibruksavgifta for å få ned drivstoffprisene.

– Det ville ha redusert prisen på bensin med seks kroner og diesel med fire kroner pr. liter, skriver han.

Arbeiderpartiets Linda Beate Randal viser til Støre-regjeringas reduksjon av drivstoffavgiftene, nettopp for at ikke prisene skal bli for høge.

– Det nyter hele landet godt av, men særlig her i Finnmark med våre lange avstander, skriver hun.

Heidi Holmgren

Heidi Holmgren er Senterpartiets førstekandidat ved fylkestingsvalget i Finnmark.

Foto: Mariam Eltervåg Cissé / NRK

Heidi Holmgren i Senterpartiet viser til at partiet hennes i regjering har redusert avgifta på anleggsdiesel med 50 øre for å kompensere næringslivet for høge drivstoffpriser.

– Vi ønsker ikke å øke avgiftene på drivstoff og bidrar dermed til lavere pris, skriver hun.

NRK forklarer

Hva mener listetoppene om drivstoffprisene?

Hva mener listetoppene om drivstoffprisene?

Her er spørsmålene NRK stilte til listetoppene:

  1. Hva synes du om denne prisforskjellen?
  2. Ønsker du og ditt parti å utjevne denne forskjellen? – Hvis ja; hvordan? Hvis nei; hvorfor?
  3. Har fylkespolitikerne mulighet til å påvirke forskjellene i drivstoffkostnader mellom nord og sør?
Hva mener listetoppene om drivstoffprisene?

Cato Kristiansen (SV)

  1. Jeg synes det er som forventet. Bensin fraktes med fossile kjøretøy. Og ved høyere priser blir frakta dyrere. Vi har også dyrere møbler og dyrere frukt og grønt her nord. Men vi har også mye som er billigere. Strøm, fisk, skatt og boligpriser.
  2. Både ja og nei. Vi i SV vil forbedre fylkesveiene slik at avstandene blir mindre og veiene blir bedre. Men vi vil også fortsette med å ha fokus på tilgjengeligheten på ladestasjoner i Fylket. Slik at lademuligheter blir bedre.
  3. Vi har nok ikke direkte påvirkningsmuligheter, men vi kan indirekte gjøre mer for at det å forflytte seg i fylket blir billigere og bedre. Gjennom flere ladestasjoner og bedre samferdselstilbud. Et bedre vintervedlikehold på veiene vil å ta ned drivstoffbruket.
Hva mener listetoppene om drivstoffprisene?

Marthe Johanna Kjølås (R)

Det er et tankekors at drivstoffet er billigere i Oslo der kollektivtilbudet er godt utarbeidet og mye dyrere i Finnmark der behovet for å bruke bil er større. Det er stor forskjell på kollektivtilbudet i de store byene og i distriktene.

Rødt har programfestet å få på plass et bedre og billigere kollektivtilbud i Finnmark, både på vei og på sjø. Fram til det er på plass, mener vi at drivstoff bør prisdifferensiertes slik at det er lavere pris der det enda ikke er godt utbygd kollektivtilbud – og høyere der tilbudet er godt utbygd og det er et reelt alternativ å reise kollektivt.

Hva mener listetoppene om drivstoffprisene?

Odd Erling Mikalsen (Frp)

1. Prisforskjellen er uheldig. Ikke nok med at prisen på drivstoff er høyere, men avstandene er også lengre i nord. En gjennomsnittsbilist i nord kjører lenger enn en i sør. Dermed blir forskjellen i kostnad enda større, når både pris og forbruk er høyere.

2. Prisen på drivstoff bør i utgangspunktet være lik i hele landet. En stor del av prisen er avgifter til staten. Når prisen er høyere i nord, betyr det at staten melker bilistene ekstra hardt her. Frp vil redusere drivstoffprisene i hele landet. Det kan gjøres ved å fjerne veibruksavgiften, slik vi foreslo i vårt reviderte nasjonalbudsjett. Det ville ha redusert prisen på bensin med seks kroner og diesel med fire kroner pr. liter.

3. Nei, ikke i utgangspunktet. Men Stortinget kan redusere drivstoffprisene gjennom avgiftskutt. Fylkespolitikerne kan påvirke rikspolitikerne, ved å informere og dokumentere at den høye drivstoffprisen rammer både husholdninger og bedrifter.

Så kan man jobbe for en regionalt differensiert drivstoffavgift, på lik linje med andre differensierte avgifter (som f.eks. arbeidsgiveravgift). Det bør være fullt mulig, begrunnet med lange avstander og generelt høyere kostnadsnivå i nord.

Et tilleggsmoment er jo at vi ikke kan velge tog og trikk. Buss og fly er sjelden aktuelt. Dermed er vi låst med hensyn til bruk av bil som for mange da blir eneste utvei.

Hva mener listetoppene om drivstoffprisene?

Roar Wirkola Hanssen (INP)

1. Synes ikke noe om prisforskjellen, da jeg ikke vet noe om årsaken til den.

2. Vet ikke.

3. Om fylkespolitikere har påvirkningskraft på prisforskjeller mellom landsdelene, i den grad det er mulig, vil etter hvert vise seg.

Om INP skulle bli valgt inn på fylkestinget i Finnmark så vil vi arbeide for at befolkningen har gode og forutsigbare levevilkår som gjør det attraktivt å leve og bo i fylket.

Hva mener listetoppene om drivstoffprisene?

Svein Iversen (KrF)

1. Det er en urimelig stor prisforskjell i snitt mellom sør og nord. Prisforskjellen skyldes mye avstander og små forhold som påvirker konkurransen negativt.

2. Det kan nok ulike måter å utjevne snittet, mest treffsikkert ved å innføre fraktutjevning for transport til tankanleggene (vært tidligere).

Det kan utjevne litt av konkurranseulempen med liten konkurranse på små steder. I byene, også i nord, er konkurransen tydelig.

3. Vi kan for eks. i henvendelse til regjering og storting be om at fraktutjevningstilskudd gjeninnføres. Vi ser ikke for at fylkeskommunen skal finansiere utjevning.

Hva mener listetoppene om drivstoffprisene?

Frode E. Lindal (MDG):

1. Jeg er overrasket over at forskjellene er såpass store, det ser ut som om lokal priskonkurranse gjør det billigere noen steder og at det blir dyrt der man har få tilbydere. Samtidig er Bergen og Alta nokså nært på pris, så det kan nesten virke som om prisforskjellene kommer av andre ting enn underliggende kostnader.

2. Vårt parti vil ikke aktivt utjevne prisforskjeller på drivstoff. I motsetning til for eksempel huspriser og elektrisitet, ser prisene ut til å være nokså stabile.

3. Fylkestingspolitikere har begrensede muligheter til å utjevne prisforskjeller i et privat marked, og vi vil ikke prioritere fylkets økonomiske midler til dette. I vår rolle som veieier er det langt viktigere å drive tilstrekkelig vedlikehold til at veiene ikke går ut over levetiden til bilene, noe som også går inn i folks økonomi.

Hva mener listetoppene om drivstoffprisene?

Hans-Jacob Bønå (H)

1. Jeg savner fraktutjevningstilskuddet. Nå er det mange år siden det ble fjernet og vi har erfart at det som utgjorde en 50-øring tidligere nå har resultert i at prisen ligger 2-3-4 kroner over pumpeprisene vi ser sørpå. Jeg synes det er uakseptabelt, spesielt sett i lys av at vi ikke har et kollektivtilbud som kan erstatte bilen slik de har sørpå.

2. Vi har ikke programfestet senking av drivstoffprisen. Men ja, det er jo ikke alt som står i politiske program. Men mye som aktualiseres på ''veien'' som man jobber for. Så ja, jeg kan godt tenke meg å bruke min innflytelse og kontaktnett både internt i partiet Høyre, og på Stortinget til å lobbe for en mer rettferdiggjøring av literprisene. Hvis ja; hvordan? Hvis nei; hvorfor?

3. I utgangspunktet lite innflytelse vil jeg tro. Men dersom man ikke benytter sin posisjon til å forsøke å påvirke så blir det iallfall ingen endring. Om jeg blir fylkesordfører så ønsker jeg å diskutere dette både med finansministeren og i møter med samferdselsminister.

Hva mener listetoppene om drivstoffprisene?

Linda Beate Randal (A)

1. Nei, mener ikke det skal være sånn. Vi har lange avstander i Finnmark og er avhengige av bil. Nå har jeg aldri hørt om at drivstoffprisene er høyere i Finnmark enn i resten av landet, så vi får tro det bare er akkurat nå.

2. Støre-regjeringen har redusert drivstoffavgiftene, nettopp for at ikke prisene skal bli for høye. Det nyter hele landet godt av, men særlig her i Finnmark med våre lange avstander.

3. Fylkespolitikere bestemmer ikke pumpeprisen. Men jeg mener det blir feil om vi har høyere priser i resten av landet, og da må vi følge det opp mot regjeringen. Men la først finne ut av om dette virkelig er situasjonen, jeg vet de sliter med høye priser andre steder, også.

Hva mener listetoppene om drivstoffprisene?

Trine Noodt (V)

1. Det synes jeg ikke noe om, all den tid de fleste i Finnmark er avhengig av bil for å komme seg rundt. Det betyr jo også økte kostnader for næringslivet og transportbransjen i forhold til konkurransen med bedrifter lenger sør.

2. Jeg kan svare for Venstre lokalt og på fylket, og helt klart et ja på å jobbe for en utjevning at kostnaden. En kan for eksempel gjeninnføre fraktutjevning.

3. Det vi kan gjøre er å ta dette opp med partiet sentralt, komme med anmodninger fra fylkesting og få en politisk ledelse som griper konkret tak i problemet med nasjonale myndigheter.

Hva mener listetoppene om drivstoffprisene?

Magne Ek (Nordkalottfolket)

Noe av årsaken må trolig tilskrives tilskuddet for frakt av varer til distriktene (fraktutjevningstilskuddet) som ble fjernet for en del år tilbake.

Vi har hatt perioder i enkelte geografiske områder her i fylket hvor prisene har vært langt lavere enn i andre deler av fylket, grunnet intern konkurranse mellom selskapene/stasjonene.

At frakta står for noe av dette har jeg i alle fall hørt blitt brukt som en forklaring.

Det samme gjelder andre varer. Jeg tror ikke det er tilfeldig at enkelte landsdekkende kjeder har regiontilpassede kampanjer.

Hos enkelte av dem må vi fortelle dem hvor vi bor eller hvilken butikk vi ønsker å bruke, før vi får fram kampanjeprisen.

Altså er trolig prisene forskjellige i forhold til geografi (frakt) eventuelt påvirket av konkurransesituasjonen i de forskjellige regionene.

Oppsummert så skulle vi gjerne sett at vi hadde et fraktutjevningstilskudd på både drivstoff og andre varer som fraktes langt.

Når det gjelder vår mulighet til å påvirke prisforskjellene så kan selvfølgelig fylkestinget være en pådriver inn mot storting og regjering for å få på plass ordninger, men regningen må andre enn fylkeskommunen ta.

Fylkeskommunen har store etterslep på blant annet fylkesveier som må prioriteres hardt de neste årene.

Hva mener listetoppene om drivstoffprisene?

Heidi Holmgren (Sp)

1. Vi ser at bensin og dieselprisene svinger fra kr 19,00 til 24,00 pr. liter. Dette er styrt av konkurransen mellom selskapene og markedspris. Det er selvsagt ikke greit at prisene i Nord-Norge ligger over prisene i Sør. Vi ser det sammen med andre produkter som styres av markedspris og konkurranse. Prisen på drivstoff økte som en konsekvens av økt etterspørsel og krigen i Ukraina.

2. Regjeringen kan styre avgiftene på bensin og diesel. Senterpartiet i regjering har redusert avgift på anleggsdiesel med 0.50 kroner for å kompensere næringslivet for høge drivstoffpriser. Vi ønsker ikke å øke avgiftene på drivstoff og bidrar dermed til lavere pris.

3. Som fylkespolitiker kan en påvirke regjeringen til å redusere avgifter og eventuelt kompensere for avstandsulemper og transportkostnader for å utjevne prisforskjeller.

Bedre og billigere kollektivtilbud

Rødt er det eneste partiet som trekker fram kollektivtilbudet som et alternativ til å betale dyrt for å ta seg fram med eget kjøretøy.

Marthe Johanna Kjølås, 1. kandidat for Rødt ved fylkestingsvalget i Finnmark foran busstoppet ved Kirkenes Handelspark.

Marthe Johanne Kjølås er Rødt førstekandidat ved fylkestingsvalget i Finnmark.

Foto: Gunnar Sætra / NRK

– Rødt har programfestet å få på plass et bedre og billigere kollektivtilbud i Finnmark, både på vei og på sjø. Fram til det er på plass, mener vi at drivstoff bør prisdifferensiertes slik at det er lavere pris der det enda ikke er godt utbygd kollektivtilbud og høyere der tilbudet er godt utbygd, og det er et reelt alternativ å reise kollektivt, skriver Rødts listetopp, Martha Johanne Kjølås.

En ting er listetoppene samstemte om: Fylkespolitikerne kan gjøre lite og ingenting, med drivstoffprisene. Fylkestinget har ingen makt over drivstoffprisene.

Odd Erling Mikalsen

Odd Erling Mikalsen, Fremskrittspartiets førstekandidat ved fylkestingsvalget i Finnmark.

Foto: Kristina Kalinina / NRK

Likevel meiner førstekandidatene at de kan gjøre noe. Fremskrittspartiets Odd Erling Mikalsen sier fylkespolitikerne kan påvirker rikspolitikerne, blant anna ved «å informere og dokumentere at den høye drivstoffprisen rammer både husholdninger og bedrifter».

Hans-Jacob Bønå

Hans-Jacob Bønå topper Høyres fylkesvalgliste i Finnmark.

Foto: Knut-Sverre Horn / NRK

I sitt svar har Hans-Jacob Bønå klare ambisjoner: «Dersom man ikke benytter sin posisjon til å forsøke å påvirke, blir det iallfall ingen endring. Om jeg blir fylkesordfører så ønsker jeg å diskutere dette både med finansministeren og i møter med samferdselsminister.»

Ordførerkandidat i Alta kommune, Trine Noodt (V) i Alta sentrum.

Trine Noodt, Venstres førstekandidat ved fylkestingsvalget i Finnmark.

Foto: Lena Marja Myrskog / NRK

Trine Noodt svarer i samme lei og skriver: «Det vi kan gjøre er å ta dette opp med partiet sentralt, komme med anmodninger fra fylkesting og få en politisk ledelse som griper konkret tak i problemet med nasjonale myndigheter.»

Kan påvirke sentrale myndigheter

Redaktør Rolf Edmund Lund i Altaposten sier fylkespolitikerne har ansvar for befolkninga i Finnmark, også i saker som avgjøres på riksplan.

– De er ombudsmenn for innbyggerne i Finnmark. Da synes jeg Jeg synes de skal stå på i saken og bry seg om denne typen saker, sjøl om det er et rikspolitisk ansvar.

Rolf Edmund Lund

Rolf Edmund Lund, ansvarlig redaktør i Altaposten.

Foto: Johan Isak Niska / NRK

Han sier både Melkøya-pakken og vegen i Kløfta er eksempler på saker hvor fylkespolitikerne bør engasjere seg, sjøl om avgjørelsene tas på riksplan.