– Det blei vel 1700 kroner, sier Gjøran Paulsen med et oppgitt smil.
Han har nettopp fylt tanken hos Circle K på Hesseng i Sør-Varanger.
Denne dagen kosta dieselen 22,45 kroner literen. Paulsen meiner prisen ikke bør være mer enn 20 kroner.
NRK har sammenligna bensin- og dieselpriser i fem byer i Sør-Norge med tilsvarende priser på fem steder i Finnmark (se faktaboks).
Oversikten viser at diesel i gjennomsnitt koster 10,78 prosent mer per liter i Finnmark enn i Sør-Norge. Bensin (95 oktan) er 11,57 prosent dyrere per liter i Finnmark enn i Sør-Norge.
Listetoppene foran fylkestingsvalget i Finnmark reagerer ulikt på prisforskjellene.
Førstekandidaten til Sosialistisk Venstreparti, Cato Kristiansen, sier «det er som forventet», mens Fremskrittspartiets listetopp Odd Erling Mikalsen sier prisforskjellen «er uheldig». De fleste andre listetoppene deler Mikalsens syn.
Lokale priskriger viktigst
Pumpeprisen bestemmes ikke av de lokale bensinforhandlerne, men blir fastsatt sentralt av distributørene. Circle K er blant kjedene med flest bensinstasjoner, både i Sør-Norge og i Finnmark.
Kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen skriver i et e-brev til NRK at prisforskjellene på drivstoff kan være store mellom landsdeler, fylker, distrikter, byer og tettsteder – også innenfor et begrensa område.
– Årsaken til disse forskjellene er priskriger i lokale markeder over hele landet. Prisene faller til ulike nivåer avhengig av priskrigen i det enkelte området. Dette gir ulike pumpepriser på bensin og diesel, skriver han. (Du kan lese hele svaret i en egen tekstboks.)
Misliker prisforskjellene
NRK har spurt listetoppene foran fylkestingsvalget hva de synes om denne prisforskjellen. De som har svart mener i ulik grad at det er uheldig at bensin og diesel er dyrere i Finnmark enn i Sør-Norge. (Du kan lese svarene fra listetoppene i egen tekstboks.)
SVs listetopp Cato Kristiansen er unntaket:
– Jeg synes det er som forventet. Bensin fraktes med fossile kjøretøy. Og ved høyere priser blir frakta dyrere. Vi har også dyrere møbler og dyrere frukt og grønt her nord. Men vi har også mye som er billigere. Strøm, fisk, skatt og boligpriser, skriver han i et e-brev til NRK.
Fremskrittspartiets listetopp, Odd Erling Mikalsen, mener prisforskjellen er uheldig. Linda Beate Randal (Arbeiderpartiet) meiner det ikke «skal være sånn».
– Det er en urimelig stor prisforskjell, skriver Svein Iversen. Han topper Kristelig Folkepartis fylkestingsliste.
Flere vil ha prisutjevning
Listetoppene svarer ulikt når det gjelder mulige tiltak for å jevne ut prisforskjellene mellom Sør-Norge og Finnmark.
Flere av partiene vil ha tilbake ordninger som ligner den gamle ordninga med fraktutjevningstilskudd for drivstoff. Det gjelder blant andre Høyre, Venstre, Nordkalottfolket og Kristelig Folkeparti. Listetoppene går inn for dette, til tross for at partiene ikke har programfesta dette.
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne ønsker ikke fraktutjevning for drivstoff.
SV vil forbedre fylkesvegene, og partiet vil ha «fokus på tilgjengeligheten av ladestasjoner i fylket».
MDG vil ikke ha prisutjevning for drivstoff.
– I motsetning til for eksempel huspriser og elektrisitet ser prisene ut til å være nokså stabile, skriver førstekandidat Frode E. Lindal.
Odd Erling Mikalsen (Frp) vil blant anna fjerne veibruksavgifta for å få ned drivstoffprisene.
– Det ville ha redusert prisen på bensin med seks kroner og diesel med fire kroner pr. liter, skriver han.
Arbeiderpartiets Linda Beate Randal viser til Støre-regjeringas reduksjon av drivstoffavgiftene, nettopp for at ikke prisene skal bli for høge.
– Det nyter hele landet godt av, men særlig her i Finnmark med våre lange avstander, skriver hun.
Heidi Holmgren i Senterpartiet viser til at partiet hennes i regjering har redusert avgifta på anleggsdiesel med 50 øre for å kompensere næringslivet for høge drivstoffpriser.
– Vi ønsker ikke å øke avgiftene på drivstoff og bidrar dermed til lavere pris, skriver hun.
– Bedre og billigere kollektivtilbud
Rødt er det eneste partiet som trekker fram kollektivtilbudet som et alternativ til å betale dyrt for å ta seg fram med eget kjøretøy.
– Rødt har programfestet å få på plass et bedre og billigere kollektivtilbud i Finnmark, både på vei og på sjø. Fram til det er på plass, mener vi at drivstoff bør prisdifferensiertes slik at det er lavere pris der det enda ikke er godt utbygd kollektivtilbud og høyere der tilbudet er godt utbygd, og det er et reelt alternativ å reise kollektivt, skriver Rødts listetopp, Martha Johanne Kjølås.
En ting er listetoppene samstemte om: Fylkespolitikerne kan gjøre lite og ingenting, med drivstoffprisene. Fylkestinget har ingen makt over drivstoffprisene.
Likevel meiner førstekandidatene at de kan gjøre noe. Fremskrittspartiets Odd Erling Mikalsen sier fylkespolitikerne kan påvirker rikspolitikerne, blant anna ved «å informere og dokumentere at den høye drivstoffprisen rammer både husholdninger og bedrifter».
I sitt svar har Hans-Jacob Bønå klare ambisjoner: «Dersom man ikke benytter sin posisjon til å forsøke å påvirke, blir det iallfall ingen endring. Om jeg blir fylkesordfører så ønsker jeg å diskutere dette både med finansministeren og i møter med samferdselsminister.»
Trine Noodt svarer i samme lei og skriver: «Det vi kan gjøre er å ta dette opp med partiet sentralt, komme med anmodninger fra fylkesting og få en politisk ledelse som griper konkret tak i problemet med nasjonale myndigheter.»
Kan påvirke sentrale myndigheter
Redaktør Rolf Edmund Lund i Altaposten sier fylkespolitikerne har ansvar for befolkninga i Finnmark, også i saker som avgjøres på riksplan.
– De er ombudsmenn for innbyggerne i Finnmark. Da synes jeg Jeg synes de skal stå på i saken og bry seg om denne typen saker, sjøl om det er et rikspolitisk ansvar.
Han sier både Melkøya-pakken og vegen i Kløfta er eksempler på saker hvor fylkespolitikerne bør engasjere seg, sjøl om avgjørelsene tas på riksplan.