Bilder av syriske flyktninger, syklende over den russisk-norske grensa i Finnmark, har de siste månedene gått verden rundt.
Russisk lov sier at personer som krysser grensen må ha hjul under beina.
Etter at norsk politi i sommer gikk ut med melding om at de ville vurdere å straffe privatpersoner som tok med seg flyktninger i biler over til Norge, begynte dermed sykkeltransporten.
Kun én overgang mellom Norge og Russland
Det finnes kun ett grensepasseringspunkt til lands mellom Norge og Russland.
Den norske politi- og tollstasjonen på Storskog ligger rundt 200 meter fra den russiske stasjonen på Borisoglebsk.
Omtrent midt mellom disse to stasjonene går det som på fagspråket kalles grensegata – et åpent område i terrenget med en bredde på fire meter mellom norske og russiske grensestolper.
– Skal forebygge skader
Norges grensekommissær på den norsk-russiske grensen, Roger Jakobsen, forteller at norske og russiske myndigheter nå er enige om å lempe på regelverket.
– Vi har registrert at folk har tippet på sykler på vei over grensegata. Det er ikke alle som kan sykle, og det har også vært tilfeller at unger har vært involvert i sykkelvelt. I overenskomsten mellom Norge og Russland heter det at man skal forebygge hendelser som kan skade mennesker i nettopp grensegata.
– Vi har tatt dette opp med våre russiske partnere. Og har fått aksept for at det i spesielle tilfeller, der det er fare for at folk kan skade seg, kan personene bli fulgt over grensa i stedet for å måtte sykle, sier Jakobsen til NRK.
Vil ikke bli mindre sykler
Grensekommissæren understreker at han ikke kan kommentere russisk lovgivning for kryssing av grensa.
Og siden det i utgangspunktet er påbudt å komme over grensa med hjul under beina, er det ingenting som tyder på at antall sykler ved Storskog vil synke.
– Hadde man nektet folk å sykle over, ville man kommet over på andre måter. Jeg kan ikke gå inn i russiske lover og regler. Vi ser jo selvsagt at dette er et praktisk problem på mange måter, men vi må bare forholde oss til det, sier Jakobsen.