Hopp til innhold

Deltidsstudier gir Bjørn (50) en ny sjanse: Minister vil ha flere voksne lærerstudenter

Ministeren for forskning og høyere utdanning vil legge til rette for at flere tar desentralisert lærerutdanning slik som deltidsstudenten Bjørn.

Bjørn Harald Heim (50) har jobbet noen år som vikar på Elvetun skole. Nå studere han for å kunne jobbe som lærer resten av yrkeskarrieren.

Bjørn Harald Heim (50) har jobbet noen år som vikar på Elvetun skole i Dyrøy. Nå studere han for å kunne jobbe som lærer resten av yrkeskarrieren.

Foto: Kari Anne Skoglund / NRK

– Jeg hadde ikke hatt kjangs å gå et femårig skoleløp i Tromsø, Harstad eller andre steder. Det å kunne studere deltid og desentralisert, gjør det mulig å studere og bli lærer i voksen alder.

Det fortalte Bjørn Harald Heim fra Brøstadbotn i Troms nylig til NRK.

Helsa gjorde at gårdslivet som avløser måtte gis opp. Uføretrygd ble vurdert.

Tilfeldigheter gjorde at Heim for år siden havnet i skolen som vikarlærer.

Der trives han så godt at han i en alder av 50 år søkte på den desentraliserte lærerutdanninga ved Studiesenteret Midt-Troms.

Bjørn Harald Heim 50 er lærerstudent

Bjørn Harald Heim sier en aldri blir for gammel til å studere. I alle falle ikke om en vil bli lærer.

Foto: Kari Anne Skoglund / NRK

Starter som lærervikarer

Bjørn er nå én av 18 førsteårsstudenter som går det desentraliserte masterstudiet for grunnskolelærere. Tilbudet som gis i samarbeid i med UiT – Norges arktiske universitet, er mer populært enn heltidsstudiet i Tromsø.

De fleste som går den desentraliserte lærerutdanninga er voksne. De har allerede en fot inne i skoleverket.

Therese Jakobsen

Therese Jakobsen (35) fra Tromsø

Jeg vil som lærer bidra til at elevene har lyst til å lære. Når vi vet at mange unger sliter, vil jeg bidra til gi dem en gode skoleopplevelse.

Lærerstudent Michelle Aas Molund

Michelle Aas Molund (31) fra Sørreisa

Jeg vil jobbe som lærer for å forhåpentligvis gjøre en forskjell for barn og unge. Det er en viktig jobb, hvor det ikke er noen dager som er lik.

Portrett av Mathias Sandvik

Mathias Sandvik (21) fra Finnsnes

Jeg har jobbet som vikar i skolen i omtrent tre år. Jeg har opplevd at lærere er forbilder for barn og unge. Det har jeg lyst å være, rett og slett.

Bjørn Harald Heim lærerstudent i MidtTroms.

Bjørn Harald Heim (50) fra Dyrøy

Det å kunne bety noe for barn og unge, er den aller viktigste årsaken til at jeg tar lærerutdanninga. Det er veldig artig å jobbe i skolen.

En av medstudentene er Therese Jakobsen.

Mens de fleste studentene kommer fra regionen, tar hun turen fra Tromsø til Finnsnes til studiesamlingene.

Muligheten til å kombinere utdanning og jobb var avgjørende da hun bestemte seg for å gå fra journalistyrket til læreryrket.

– Jeg kunne ikke begynt på et fulltidsstudium i Tromsø med den familiesituasjonen jeg og min familie har med små barn.

– Jeg tror de hadde hentet mange flere studenter på å ha deltids- og samlingsbaserte studier også i byene.

Statsråd: – Satser på desentralisert utdanning

Forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel (Sp) oppfordrer flere til å gjøre som Heim og Jakobsen.

Det er stort behov for lærere mange steder i landet. Spesielt i nord. Derfor er det veldig bra at folk i alle aldre og livssituasjoner får øyene opp for de gode fleksible lærerutdanningene.

Det er et mangfold av elever i skolen, og da trenger vi også et mangfold av lærere, sier han.

Forsknings- og høyere utdanningsminister
Oddmund Hoel (Sp)

Forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel (Sp).

Foto: Hanna Johre / NRK

Hoel opplyser at han er kjent med at det siden 2020 har startet over 200 nye lærerstudenter ved de fleksible grunnskolelærerutdanningene ved UiT.

Ifølge tall fra Direktoratet for høyere utdanning er det desentraliserte utdanninger for grunnskolelærer på seks universitet og høgskoler.

Hoel ser gjerne at det blir flere.

Målet vårt er å tilby utdanning av høy kvalitet, der folk bor. Vi vil sikre tilgang til høyere utdanning i hele landet. Derfor er det viktig for denne regjeringa å satse på desentraliserte og fleksible utdanninger.

Kunne du tenke deg å studere til å bli lærer?

Ja 19%

Ja, hvis det lar seg kombinere med jobb og familieliv 28%

Nei 47%

Vet ikke 6%

Avstemningen er lukket. 195 stemmer totalt

200 mill. mer enn i fjor

Regjeringa bruker i år 200 millioner kroner mer på desentraliserte og deltidsutdanninger enn året før.

Midlene skal gjøre det mulig å utvikle regionale studietilbud videre. Vi har også revidert rammeplanene for lærerutdanningene sånn at de er mer fleksible og kan tilpasses lokale behov, sier Hoel.

Ifølge tall fra samordna opptak blir lærer- og helse- og sosialfagstudenter i større grad enn andre studenter i eget fylke og egen landsdel:

De bosetter seg også i hjemfylket i større grad enn uteksaminerte fra andre utdanninger.

Sektorleder i Senja-skolen, Carina Borch, sier de opplever stor forskjell på søkermassen de årene det er avgangsstudenter i Midt-Troms.

– De fleste bor og har etablert seg her. Da ser vi at det er stor sjanse for at de også blir i læreryrket her, sier hun.

Sektorleder i Senja-skolen, Carina Borch, og daglig leder for Midt-Troms studiesenter, Vidar Gunnberg.

Sektorleder i Senja-skolen, Carina Borch, og daglig leder for Studiesenteret Midt-Troms, Vidar Gunnberg.

Foto: Kari Anne Skoglund / NRK

Det er også opplevelsen til Studiesenteret Midt-Troms.

– For forrige kull hadde vi 28 som startet. 25 av dem tok masteren. 24 av dem var klokkeklar på at de ikke hadde blitt lærere om det ikke var for at de kunne studert desentralisert, sier daglig leder Vidar Gunnberg.

Skremmes ikke av utfordringer i skolen

Den 50-årige studenten fra Dyrøy forteller at han hører flere som sier de ikke hadde orket å starte å studere i voksen alder.

– Men jeg er altfor ung til å gi opp. Jeg har mange gode år igjen hvor jeg skal være i skolen, sier Heim.

Bjørn Harald Heim, lærerstudent

Heim anbefaler flere på hans alder å prøve seg i skolen.

Foto: Kari Anne Skoglund / NRK

Han vet at det er utfordringer med vold og utagering i skolen. Heim kjenner også til at flere lærere forlater eller vurderer å forlate skolen.

Det skremmer ikke Heim.

– Jeg trives best på mellomtrinnet. Det er der de største utfordringene er. Jeg er ikke i tvil. Det er i skolen jeg har funnet min nisje.