Hopp til innhold

Cruiseskip ved Svalbard tok inn vann – meldte ikke fra

Cruiseskipet «Ocean Atlantic» fikk i helgen en skrogskade som medførte at skipet tok inn vann, men unnlot å rapportere hendelsen til Sjøfartsdirektoratet. Skipet eskorteres til Longyearbyen av kystvakta.

Den sist registrerte posisjonen til skipet før den startet ferden tilbake var ved Storøya.

Besetningen klarte selv å reparere hullet, skriver Svalbardposten.

Cruiseskipet eskorteres nå til Longyearbyen av kystvaktskipet «Andenes» etter krav fra Sjøfartsdirektoratet, som fikk vite om hendelsen gjennom en bekymringsmelding.

– Krevende farvann

Kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, Dag Inge Aarhus, sier at det er alvorlig at hendelsen ikke ble meldt inn.

Dag Inge Aarhus, Sjøfartsdirektoratet

Kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, Dag Inge Aarhus, forteller at de ser på mangelen på varsling som alvorlig.

Foto: Gisle Jørgensen / NRK

– Skipet var i krevende farvann med begrenset mulighet for redning hvis dette skulle utviklet seg. Om de hadde meldt ifra når hendelsen skjedde, kunne for eksempel Kystvakten vært på plass tidligere, sier han til NRK.

Sjøfartsdirektoratet mener det er spesielt alvorlig da mannskapet på cruiseskipet ikke visste hvordan situasjonen kom til å utvikle seg.

Det er ingen fare for skipet nå, og det er lett å si i etterpåklokskap. Det visste de ikke da hendelsen skjedde, sier Aarhus.

Tok inn vann

Aarhus sier at skaden i skroget skal befinne seg under vannlinjen. Det er uklart om skipet har støtt på is eller har berørt grunnen.

De midlertidige reparasjonene som er gjort på fartøyet gjør at Sjøfartsdirektoratet ikke tror det er noe risiko for fartøyet nå.

– Men når er skip får skader og vanninntrengning skal man ha veldig god kontroll på at det ikke utgjør fare for både mannskap, passasjerer og miljø, og derfor er det viktig at denne typen hendelser rapporteres inn til oss, sier Aarhus.

Sjøfartsdirektoratet har en inspektør på vei til Longyearbyen som skal gjennomføre en havnestatskontroll når skipet legger til kai.

– Da finner vi ut om skipet trenger reparasjon eller får seile videre, sier Aarhus.

– Avhengig av varslere

Aarhus ønsker ikke å si noe om hvem eller hvordan de har fått inn bekymringsmeldingen om hendelsen.

Vi er avhengig av å få meldinger om ting som skulle være varslet om, men ikke er det.

Han legger vekt på at det er takket være bekymringsmeldingen Sjøfartsdirektoratet tok kontakt med skipet og får gjennomført tiltak for å sikre sikkerheten til dem om bord på skipet.