Hopp til innhold

Mangler bussjåfører i hele landet: Tromsø-selskap vurderer å tilby skikurs for å få flere sjåfører

Busselskap har store utfordringer med å skaffe nok sjåfører. I Tromsø opplever de at også de utenlandske arbeidstakerne har mistet interessen.

Magnar Nilsen, områdesjef, Tide AS

Områdesjef i Tide Buss i Tromsø, Magnar Nilssen. De er blant selskapene som sliter med sjåførmangel.

Foto: Hans L. Andreassen / NRK

Tide Buss har flere ganger måttet innstille avganger på grunn av mangel på sjåfører.

Ifølge områdesjef Magnar Nilssen vil det ta tid før selskapet klarer å få rekruttert nok ansatte.

– Det er vanskelig å rekruttere bussjåfører til yrket. Vi har merket det spesielt den siste tida. Det har blitt enda tyngre enn før, sier han.

I desember ble det satt passasjerrekord for bybussene i Tromsø. Samtidig opplever næringa at få vil bli bussjåfører.

Les også Stor mangel på bussjåfører

Busser Kristiansand

Utfordrende å rekruttere

Nilssen sier de forsøker å rekruttere bussjåfører både i nord og fra andre deler av landet.

Busselskapet ser også til utlandet. I dag har de sjåfører fra over 30 land. Over tid har de rekruttert sjåfører fra blant annet Polen, Sverige og andre land i Europa.

Men interessen er ikke som før.

– Det kan være på grunn av alt fra kronekursen, til at det går bedre i landene vi normalt har rekruttert fra. Så den døra er ikke så åpen lenger, sier Nilssen.

Eksempelvis har kronekursen sunket med 20 prosent det siste året når krona omgjøres til polske Zloty.

Mangler over 1300 på landsbasis

Sjåførkrisa er ikke unik for Tromsø. Det bekrefter NHO Transports næringspolitiske sjef, Jofri Lunde.

– Bussnæringa er i ei særstilling og har den største mangelen på arbeidskraft blant våre medlemsbedrifter, sier hun.

De gjorde i 2017 ei stor kartlegging, hvor de fikk tall på at det årlig ville mangle 1000 bussjåfører fram mot 2030.

Jofri Lunde, NHO Transport

NHO Transports næringspolitiske sjef, Jofri Lunde.

Foto: Pressefoto: NHO/Moment Studio

I Kompetansebarometeret til NHO for fjoråret kom det fram at antallet hadde økt.

Der var det anslått et behov for 1340 nye bussjåfører til kollektivtrafikken i hele Norge.

– 8 av 10 busselskap sier de mangler kvalifisert arbeidskraft. De sier også at de har prøvd å rekruttere uten å ha fått dekket sitt behov, sier Lunde.

Hun påpeker at bransjen står overfor et generasjonsskifte. Hun sier NHO Transport jobber med tiltak for å dekke samfunnets behov for sjåfører.

Les også Snart er hver tredje bussjåfør pensjonist – frykter at ruter må skrotes

Arne Ingar Åkvik

Nylig har de fått regjeringa med på et lovforslag som gjør at ukrainere med bussjåførutdanning fra nyttår får komme inn i yrket. De jobber med finansieringsløsninger for utdanninga. Og de jobber med holdnings- og rekrutteringskampanjer særlig rettet mot unge.

– Vi må bli bedre på å framsnakke hvor meningsfylt dette yrket er. Uten bussjåføren stopper Norge, både i byene og bygdene. De gjør verdifull jobb for at mange skal få hverdagen sin til å gå rundt, sier Lunde.

Forsker: Størst utfordringer i distriktene

Forsker ved Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) på Oslo Met, Sveinung Legard, har sammen med kolleger nylig gjennomført en studie om bussjåførmangel i distriktene.

Det aller tydeligste funnet er at det kan bli akutt mangel på bussjåfører i Distrikts-Norge.

– Vi ser at utenfor byene rapporteres det om at sjåførmangelen og rekrutteringsutfordringene er ekstra sterk. Der er det først og fremst skolebussen som kjøres, og mindre rutetransport. Det fører til at flere stillinger lyses ut som deltidsstillinger, og det er problemet, sier han.

Studien ble først omtalt av forskning.no.

Forsker Sveinung Legard ved Oslo Met

Forsker Sveinung Legard ved Oslo Met

Foto: Oslo Met/pressefoto

Mange av sjåførene som tar disse jobbene nærmer seg pensjonsalderen.

Legard sier er det lite attraktivt for yngre personer å komme inn i næringa for å jobbe deltid. Samtidig så forskerne at andelen deltidsstillinger øker for bussjåfører.

I dag jobber 30 prosent deltid. Gjennomsnittsalderen på de som jobber i små deltidsstillinger er 63 år, forklarer forskeren.

Lønn og stillingsprosent vesentlig

Med studien har de avdekt at det på sikt vil bli vanskelig å bemanne skolebussen i distriktene.

– Vi har ikke prøvd å beregne når situasjonen blir prekær eller kritisk. Men vi har snakket med fylker som sier de har operatører som er på grensen til å ikke kunne kjøre bussen lenger.

Selv om byene ikke direkte var en del av studien «Hvem skal kjøre bussen?», er tendensen den samme.

– Bussjåføryrket er ikke veldig godt betalt med tanke på den ugunstige arbeidstida. Det er mange som har delt skiftturnus, noe som gjør at de får lange vakter. Det gjør igjen at det vanskelig å ha et familieliv.

Legard sier at studien har vist at det er de kostbare rekrutteringstiltakene som økt lønn og reduksjon av deltidsbruk som fungerer.

Les også Lukas (20) fortviler over «propp» for unge bussjåfører: – Det er urettferdig

Lukas Skrede

Nekter å se mørkt på framtida

I Tromsø sier Nilssen at de også tenker alternativt for å få tak i flere sjåfører. De har blant annet et samarbeid med Nav.

– Vi tilbyr finansiering av førerkort for folk som ønsker å bytte jobb, og som ikke har førerkort for buss. Vi kjører også egne vervekampanjer for ansatte som ønsker å skaffe en kollega til Tromsø. Og vi satser på lærlinger, for å få unge inn i yrket, sier han.

Tide

Busser har blitt innstilt som følge av sjåførmangel. Utfordringa opplever bransjen i hele landet.

Foto: Hans Andreassen/NRK

Områdesjefen nekter å se mørkt på framtida for bussnæringa.

– Vi kan aldri gi opp å opprettholde busstilbudet. Vi må jobbe enda hardere for å få yrket til å framstå som mer attraktivt. Vi må tenke nytt og samarbeide på flere fronter enn vi har gjort før.

I Tromsø ønsker de å gi sjåførene noe ekstra. Derfor gis alle sjåfører egne vinterkurs.

– Kanskje skal vi også gi dem skikurs, slik at de kan bruke den flotte naturen gjennom vinteren.