– De som kjører buss i dag blir eldre, og i bransjen snakkes det om at det er behov for 1.000 nye bussjåfører i Norge hvert år framover.
Det sier avdelingsdirektør Thorvald Riise Stusvik i NAV Kristiansand.
Fra neste sommer vil det bli et stort behov for flere bussjåfører, særlig øst i Agder, forteller han.
Denne uka arrangerer etaten flere jobbtreff i Kristiansand og Arendal, for å presentere bransjen og forsøke å rekruttere flere til sjåfør-yrket.
– Det er kamp om arbeidskraften nå. Vi har vel en ledighet på 1,9 prosent.
Avdelingsleder i NAV i Kristiansand Thorvald Riise Stusvik sier det er behov for langt flere bussjåfører fremover.
Foto: Kjetil Samuelsen / NRKAktører må samarbeide
For å dekke behovet, er bransjen avhengig av arbeidskraft som kommer fra andre steder og samarbeid med andre aktører, sier Stusvik.
– Busselskapene samarbeider med blant annet NAV og trafikkskoler. Det gjør at vi kan tilby en full pakke med kvalifisering, jobb og det som skal til for å få de i arbeid.
Busselskapet Boreal, som i dag kjører busser i Kristiansand, overtar neste sommer kontrakten for busskjøring i områdene Agder Øst og etablerer seg i Arendal.
Da vil de ha et stort behov for bussjåfører lokalt.
– I dag var 23 potensielle sjåfører på samling i Kristiansand, og det er invitert 30 til samlingen i Arendal på onsdag.
Mange krav til bussjåfører
Stusvik understreker at bussjåfør er et yrke med mange krav.
På jobbtreffene vil busselskapet presentere bransjen, stillinger og kravene som stilles.
– Det er både språkkrav, og du skal ha god helse og plettfri vandel. Du må ha hatt førerkortet en god stund og vise gode kjøreferdigheter før du setter deg bak rattet i en buss med femti passasjerer.
Folk som er interessert, kan ta kontakt med NAV Kristiansand eller Arendal. Da vil de få høre mer om behovet og lære litt mer om sjåføryrket.
– Det er jo turnusarbeid og helgearbeid, og du skal drive kundeservice og møte mange ulike typer mennesker.
Hvis språket ikke er på plass, tilbyr NAV språkkurs.
– Selve kjøreopplæringen kan ta tre-fire-fem måneder alt etter hvor mange kjøretimer du må ha, og så skal du gjennom teorien og bestå prøve og oppkjøring.